GO2-2a Ethisch denken (B-ODISEE-JPO0VB)

Doelstellingen
Ik toon aan over inhoudelijke expertise van de verschillende leer- en vakgebieden te beschikken: GO2-2a Ethisch denken (niveau: doorgroei)
Begintermen
De algemene toelatingsvoorwaarden zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling.
Plaats in het onderwijsaanbod
- Educatieve bacheloropleiding voor secundair onderwijs - in dagonderwijs (Sint-Niklaas) (Katholieke godsdienst) 180 sp.
- Educatieve bacheloropleiding voor secundair onderwijs - in afstandsonderwijs (Sint-Niklaas) (Katholieke godsdienst) 180 sp.
- Educatieve bacheloropleiding voor secundair onderwijs - 1 onderwijsvak - 2de diploma (Sint-Niklaas) (Katholieke godsdienst) 180 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. GO2-2a Ethisch denken (B-ODISEE-JLO0VB)



Inhoud
In deze cursus zien we drie grote delen
1. Algemene gegevens over ethiek / morele ontwikkeling / morele systemen
2. Waarden en normen binnen diverse levensbeschouwingen (met accent op jodendom – christendom) en hun tradities. We bespreken de 10 geboden, de bergrede, Bijbelse verhalen, Katholieke Traditie en actuele vraagstukken binnen een Christelijke traditie. De evolutie van het denken over goed en kwaad wordt benadrukt.
3. We bestuderen de vijf ethische theorieën en hun consequenties.
Toelichting onderwijstaal
Actieve kennis van het Nederlands. Passieve kennis van het Engels voor wetenschappelijke literatuur en media.
Toelichting werkvorm
We kiezen voor contactrijk onderwijs in de vorm van hybride leren en daarbinnen blended leren: mix van on campus en digitaal afstandsonderwijs waar zinvol (synchroon of asynchroon).
DAG
Studenten volgen college op basis van de cursustekst te vinden onder de knop INHOUDEN van de digitale leeromgeving op Toledo.
Studenten maken een opdracht ivm een ethisch dilemma. Informatie hierover wordt meegedeeld bij het begin van de lessenreeks (zie Toledo)
HAO
Monitoraten zijn aanbodgestuurd en vraaggestuurd. HAO-studenten hebben tijdens de verplichte monitoraten de gelegenheid om vragen te stellen over cursusgerelateerde onderwerpen. HAO-studenten volgen geen lessen overdag (maar zijn welkom) en verwerken het studiemateriaal op zelfstandige basis en door contact met medestudenten op afstand (begeleide zelfstudie met online coaching).
Evaluatieactiviteiten
GO2-2a Ethisch denken (B-ODISEE-JVO0VB)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
Het examen verloopt binnen een individuele (Teams)meeting met de docent tijdens de examenperiode.
Het mondeling examen vertegenwoordigt 70% van het totaal. De opdracht vertegenwoordigt 30%.
Als de student aan geen enkele evaluatieactiviteit deelneemt, leidt dit tot 'Niet Afgelegd' of NA.
Bij het ontbreken van één of meerdere opdrachten, wordt het resultaat bepaald als een gewogen gemiddelde met een maximum van 7/20
Toelichting bij herkansen
Zelfde modaliteiten als in eerste zittijd.