Doelstellingen
Ik toon aan over inhoudelijke expertise van de verschillende leer- en vakgebieden te beschikken: LO2-1 Sportpraktijk (niveau: doorgroei)
Begintermen
De algemene toelatingsvoorwaarden zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling.
Plaats in het onderwijsaanbod
- Educatieve bacheloropleiding voor secundair onderwijs - in dagonderwijs (Sint-Niklaas) (Lichamelijke opvoeding) 180 sp.
- Educatieve bacheloropleiding voor secundair onderwijs - 1 onderwijsvak - 2de diploma (Sint-Niklaas) (Lichamelijke opvoeding) 180 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. LO2-1 Sportpraktijk (B-ODISEE-JLO0UR)




Inhoud
sportonderdeel handbal
Aandacht voor de didactische principes en methodische benadering van de diverse technische en tactische onderdelen bij handbal via een progressieve spelgerichte aanpak.
Het ontwerpen van een leerweg vanuit vereenvoudigde opbouwspelen. Door middel van gethematiseerde spelproblemen wordt zo een ordening aangebracht in de handballeerstof. Naast variatie en gradatie is er oog voor differentiatie.
sportonderdeel contact- en verdedigingsvormen (judo)
Een aanzet tot een vorm van verdedigingssport met het oog op veilig vallen; evenwicht bewaren, verstoren en herstellen; lichamelijk contact maken. Hiervoor gebruiken we kampspelen en technische partneroefeningen m.b.t. judotechnieken.
Technische vormen (valtechnieken, veegtechnieken, heup- en schouderworpen, klemmen, houdgrepen, ...) + schoolgrappling als introductie tot de houdgrepen.
Sportonderdeel basis LO
Er wordt aan de hand van concrete voorbeelden geprobeerd het creatieve in de student naar boven te brengen.
Dit met wekelijks enkele creatieve opdrachten. Daarnaast worden enkele themalessen als voorbeeld naar voorgebracht.
Bv De Sint, Herfst, Kerst, … . Verder wordt er veel aandacht besteed aan werken met kosteloos materiaal.
Sportonderdeel bal- en dingvaardigheden
Tijdens deze practica leren de studenten de beginselen van alle balsporten (terugslagspelen, doelspelen en uitmaakspelen).
Via spelvormen en speelse oefenstof krijgen de studenten inzicht in oog-handcoördinatie, oog-voetcoördinatie, inhibitie,…..
Hierbij leren ze ook dat dit kan met meer materiaal dan alleen maar ballen.
Sportonderdeel Voetbal
Tijdens de lessen voetbal komen concrete voorbeelden aan bod omtrent de basics en teamtactics van het voetbalspel.
De studenten worden aangemoedigd en uitgedaagd om creatieve spel- en oefenvormen uit te werken aan de hand van het FIFA-principe.
Daarnaast bespreken we de verschillen tussen voetbal op school en in een club.
Volgende thema’s aan bod:
- Spelregels van het voetbalspel
- Balvaardigheidsvormen
(jongleren, kap- en draaibewegingen, schijn- en passeerbewegingen …) - Coördinatievormen
- Pass- en trapvormen
- Afwerkvormen
- Wedstrijdvormen
Studiemateriaal
cususmateriaal + handboeken.
https://webapps.odisee.be/Ancor/SSM/Pages/BekijkSSM.aspx?OID=8777
Voetbal gebruikt het boek : Voetbal is 'FUN'.
Toelichting onderwijstaal
Nederlands
Toelichting werkvorm
Kennismaking en toepassen van verschillende didactische werkvormen.
Evaluatieactiviteiten
LO2-1 Sportpraktijk (B-ODISEE-JVO0UR)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
Bij een lockdown of verstrengde maatregelen kan de opleiding beslissen het opleidingsonderdeel digitaal vanop afstand te evalueren in plaats van on campus.
Type ;
Indien er geen tekorten zijn wordt automatisch het rekenkundig gemiddelde genomen.
Elk tekort van 7/20 of lager, bepaalt je totale eindpunt.
Indien er meer dan 2 tekorten zijn wordt het laagste cijfer toegekend met een maximum van 7/20.
‘NA’ betekent dat je het examen niet of onvolledig hebt afgelegd.
1/20 betekent dat je belangrijke opdrachten niet tijdig hebt afgegeven.
Elke 10/20 is definitief verworven.
Toelichting ;
Het resultaat van het sportonderdeel wordt voor 70% bepaald door Praktijkopdrachten en voor 30% door Methodiek. Men dient te slagen voor het onderdeel methodiek om te kunnen slagen voor het sportonderdeel. Bij een tekort voor methodiek wordt automatisch het punt van methodiek toegekend.
gymnastiek: men dient te slagen voor het onderdeel helperstechnieken om te kunnen slagen voor gymnastiek.
Vorm ;
Evaluatie per sporttak :
Handbal
Schritelijk examen methodiek en didactiek + Praktijkexamen.
Contact- en verdediging.
Slagen voor de basissleutels ; 6 houdgrepen kunnen schakelen. Juist Afslaan in de helft van de worpen.
Basis LO : taak
Evaluatie: geslaagd/niet geslaagd
(hernemen in augustus/september: idem)
Bal- en dingvaardigheden: taak
Evaluatie: geslaagd/niet geslaagd
(hernemen in augustus/september: idem)
Voetbal
Schritelijk examen methodiek en didactiek + Praktijkexamen + opdracht/taak.