LO2-1 Sportpraktijk (B-ODISEE-JPO0UR)

3 studiepuntenNederlands69 urenEerste semesterEerste semester
Reynvoet Peter (coördinator) |  Baert Kim |  De Vil Robin |  Lefever Pascal |  Reynvoet Peter |  Suy Thomas  | MinderMeer
Kernteam Secundair Onderwijs St-Niklaas

Ik toon aan over inhoudelijke expertise van de verschillende leer- en vakgebieden te beschikken: LO2-1 Sportpraktijk (niveau: doorgroei)

De algemene toelatingsvoorwaarden zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling. 


 

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. LO2-1 Sportpraktijk (B-ODISEE-JLO0UR)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-practicum-opdracht69 urenEerste semesterEerste semester
Baert Kim |  De Vil Robin |  Lefever Pascal |  Reynvoet Peter |  Suy Thomas
Kernteam Secundair Onderwijs St-Niklaas

sportonderdeel  handbal
Aandacht voor de didactische principes en methodische benadering van de diverse technische en tactische onderdelen bij handbal via een progressieve spelgerichte aanpak. 
Het ontwerpen van een leerweg vanuit vereenvoudigde opbouwspelen. Door middel van  gethematiseerde spelproblemen wordt zo een ordening aangebracht in de handballeerstof. Naast variatie en gradatie is er oog voor differentiatie.

sportonderdeel contact- en verdedigingsvormen (judo)
Een aanzet tot een vorm van verdedigingssport met het oog op veilig vallen;  evenwicht bewaren, verstoren en herstellen; lichamelijk contact maken. Hiervoor gebruiken we kampspelen en technische partneroefeningen m.b.t. judotechnieken.
Technische vormen (valtechnieken, veegtechnieken, heup- en schouderworpen, klemmen, houdgrepen, ...) + schoolgrappling als introductie tot de houdgrepen.


Sportonderdeel basis LO

Er wordt aan de hand van concrete voorbeelden geprobeerd het creatieve in de student naar boven te brengen.
Dit met wekelijks enkele creatieve opdrachten. Daarnaast worden enkele themalessen als voorbeeld naar voorgebracht.
Bv De Sint, Herfst, Kerst, … . Verder wordt er veel aandacht besteed aan werken met kosteloos materiaal.

Sportonderdeel bal- en dingvaardigheden

Tijdens deze practica leren de studenten de beginselen van alle balsporten (terugslagspelen, doelspelen en uitmaakspelen).

Via spelvormen en speelse oefenstof krijgen de studenten inzicht in oog-handcoördinatie, oog-voetcoördinatie, inhibitie,…..

Hierbij leren ze ook dat dit kan met meer materiaal dan alleen maar ballen.

Sportonderdeel Voetbal

Tijdens de lessen voetbal komen concrete voorbeelden aan bod omtrent de basics en teamtactics van het voetbalspel.

De studenten worden aangemoedigd en uitgedaagd om creatieve spel- en oefenvormen uit te werken aan de hand van het FIFA-principe.

Daarnaast bespreken we de verschillen tussen voetbal op school en in een club.

Volgende thema’s aan bod:

  • Spelregels van het voetbalspel
  • Balvaardigheidsvormen
    (jongleren, kap- en draaibewegingen, schijn- en passeerbewegingen …)
  • Coördinatievormen
  • Pass- en trapvormen
  • Afwerkvormen
  • Wedstrijdvormen

 

cususmateriaal + handboeken.

https://webapps.odisee.be/Ancor/SSM/Pages/BekijkSSM.aspx?OID=8777

 

Voetbal gebruikt het boek : Voetbal is 'FUN'.

 

Nederlands

Kennismaking en toepassen van verschillende didactische werkvormen.

Evaluatieactiviteiten

LO2-1 Sportpraktijk (B-ODISEE-JVO0UR)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Mondeling, Schriftelijk, Praktijkexamen, Verslag, Medewerking tijdens contactmomenten, Procesevaluatie
Vraagvormen : Meerkeuzevragen, Open vragen, Gesloten vragen
Leermateriaal : Cursusmateriaal

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

Bij een lockdown of verstrengde maatregelen kan de opleiding beslissen het opleidingsonderdeel digitaal vanop afstand te evalueren in plaats van on campus.

Type ;
Indien er geen tekorten zijn wordt automatisch het rekenkundig gemiddelde genomen.
Elk tekort van 7/20 of lager, bepaalt je totale eindpunt.
Indien er meer dan 2 tekorten zijn wordt het laagste cijfer toegekend met een maximum van 7/20.
‘NA’ betekent dat je het examen niet of onvolledig hebt afgelegd.
1/20 betekent dat je belangrijke opdrachten niet tijdig hebt afgegeven.
Elke 10/20 is definitief verworven.

Toelichting ;
Het resultaat van het sportonderdeel wordt voor 70% bepaald door Praktijkopdrachten en  voor 30% door Methodiek. Men dient te slagen voor het onderdeel methodiek om te kunnen slagen voor het sportonderdeel. Bij een tekort voor methodiek wordt automatisch het punt van methodiek toegekend.
gymnastiek: men dient te slagen voor het onderdeel helperstechnieken om te kunnen slagen voor gymnastiek.
Vorm ;

Evaluatie per sporttak :

Handbal  

Schritelijk examen methodiek en didactiek + Praktijkexamen.

Contact- en verdediging.

Slagen voor de basissleutels ; 6 houdgrepen kunnen schakelen. Juist Afslaan in de helft van de worpen.

Basis LO : taak 

Evaluatie: geslaagd/niet geslaagd

(hernemen in augustus/september: idem)

Bal- en dingvaardigheden: taak 

Evaluatie: geslaagd/niet geslaagd

(hernemen in augustus/september: idem)

Voetbal  

Schritelijk examen methodiek en didactiek + Praktijkexamen + opdracht/taak.