AA2-1 Geomorfologie (B-ODISEE-JPO0U0)

Doelstellingen
Ik toon aan over inhoudelijke expertise van de verschillende leer- en vakgebieden te beschikken: AA 2-1a Geomorfologie (niveau: doorgroei).
Begintermen
De algemene toelatingsvoorwaarden zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling.
Plaats in het onderwijsaanbod
- Educatieve bacheloropleiding voor secundair onderwijs - in dagonderwijs (Sint-Niklaas) (Aardrijkskunde) 180 sp.
- Educatieve bacheloropleiding voor secundair onderwijs - in afstandsonderwijs (Sint-Niklaas) (Aardrijkskunde) 180 sp.
- Educatieve bacheloropleiding voor secundair onderwijs - 1 onderwijsvak - 2de diploma (Sint-Niklaas) (Aardrijkskunde) 180 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. AA2-1 Geomorfologie (B-ODISEE-JLO0U0)




Inhoud
Toepassingen
bewerkingen met hoogtelijnen - reliëfdoorsneden maken - reliëfprofielen maken - relië virtueel voorstellen in 3D (zandtafel, blokdiagram, Excel)
tweejaarlijkse excursie naar Zuid-België met de biologiestudenten : terreintechnieken - veldwerk - landschappen determineren
Leerplan
het reliëf waarnemen - reliëfvormen herkennen - reliëf voorstellen op kaart - reliëfgebieden en rivieren in de wereld
Basis
verweringsprocessen - de bodem - hellingsprocessen - grondwater en oppervlaktewater - rivierwerking -gletsjerwerking - werking van de zee - werking van de wind - excursie Ninglinspo (van bron tot monding)
Uitdieping :
geomorfologie en geologie van Zuid-België (tweejaarlijkse excursie)
Toelichting onderwijstaal
Actieve kennis van het Nederlands.
Passieve kennis van het Engels voor wetenschappelijke literatuur en media.
Toelichting werkvorm
Oefeningen/opdrachten - Samenwerkend leren/Collaboratief leren
We kiezen voor contactrijk onderwijs in de vorm van hybride leren en daarbinnen blended leren: mix van on campus en digitaal afstandsonderwijs waar zinvol (synchroon of asynchroon).
Werkvormen
- Hoorcollege : theorie, vragen en opgaven
- Werkcollege : groepsopdrachten, excursie, ICT-opdracht
- Zelfstandig werk : opdrachten, actualiteit
Hoger afstandsonderwijs (HAO)
Monitoraten zijn aanbodgestuurd en vraaggestuurd. HAO-studenten hebben tijdens de verplichte monitoraten de gelegenheid om vragen te stellen over cursus-gerelateerde onderwerpen.
HAO-studenten volgen geen lessen overdag (maar zijn welkom) en verwerken het studiemateriaal op zelfstandige basis en door contact met medestudenten op afstand (begeleide zelfstudie met online coaching).
Evaluatieactiviteiten
AA2-1 Geomorfologie (B-ODISEE-JVO0U0)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
Bij een lockdown of verstrengde maatregelen kan de opleiding beslissen het opleidingsonderdeel digitaal vanop afstand te evalueren in plaats van on campus.
Bepaling eindcijfer
Het eindcijfer wordt berekend aan de hand van een gewogen gemiddelde zonder correctiefactor.
Als een student aan geen enkele evaluatieactiviteit deelneemt, leidt dit tot 'niet-afgelegd' of NA.
Bij het ontbreken van één of meerdere opdachten en/of evaluaties, wordt het resultaat bepaald als een gemiddelde van alle ingediende opdrachten en/of evaluaties met een maximum van 7/20.
Evaluatiekenmerken
80 % schriftelijk én mondeling examen
20% opdrachten thuis en op de campus (permanente evaluatie, excursieverslagen, terreinwerk ...)
Toelichting bij herkansen
Hier gelden dezelfde modaliteiten als in eerste zittijd.