PAV1-2b Ruimtelijke en maatschappelijke oriëntatie (B-ODISEE-JPO0TK)

3 studiepuntenNederlands27 urenTweede semesterTweede semester
Van Cauteren Christel (coördinator) |  Van Cauteren Christel
Kernteam Secundair Onderwijs St-Niklaas

Ik toon aan over inhoudelijke expertise van de verschillende leer- en vakgebieden te beschikken: PAV1-2b Ruimtelijke en maatschappelijke oriëntatie (niveau: basis).

De algemene toelatingsvoorwaarden zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling. 

 

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. PAV1-2b Ruimtelijke en maatschappelijke oriëntatie (B-ODISEE-JLO0TK)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-opdracht27 urenTweede semesterTweede semester
Van Cauteren Christel
Kernteam Secundair Onderwijs St-Niklaas

RUIMTELIJKE EN MAATSCHAPPELIJKE ORIËNTATIE

  • Uitgangspunten, pedagogisch-didactische wenken en suggesties m.b.t. mavo
  • Een brede kijk op de wereld: actualiteit
  • Leerplan- en handboekenstudie
  • Eindtermen en leerplandoelen ruimtelijke competenties in de B-stroom en A-finaliteit
  • Ruimtelijk bewustzijn binnen PAV
  • Ruimte en ruimtebewustzijn: visie op aardrijkskunde en aardrijkskundige vaardigheden
  • Situeren in ruimte en gebruik van terreintechnieken, geografische hulpbronnen en GIS-viewers: werken met windroos, kompas en aardrijkskundige kaarten, google map, google earth, street view, worldmapper, plattegronden, stafkaarten, stadsplannen, atlas
  • Geografische excursies of leerwandelingen
  • Een blik op aardrijkskundige thema’s: landschap en kaart, de aarde en het heelal, reliëf, gesteenten, bodem en ondergrond, vulkanisme, aardbevingen, tsunami’s en platentectoniek, weer, klimaat en vegetatie, bevolking en bewoning, landbouw, industrie, energie en toerisme: wereldblokken en culturen

Actieve kennis van het Nederlands. Passieve kennis van het Engels voor wetenschappelijke literatuur en media.

PAV kiest voor vakkenintegratie en ervaringsgericht leren. Er is veel afwisseling en variatie in werkvormen: leergesprekken, zelfstandig werk, groepswerk, projectwerk, discussies, workshops, veldverkenning, didactische oefeningen, vakkenstage, flipped-the-classroom …


Monitoraten zijn aanbodgestuurd en vraaggestuurd. HAO-studenten hebben tijdens de verplichte monitoraten de gelegenheid om vragen te stellen over cursusgerelateerde onderwerpen. HAO-studenten volgen geen lessen overdag (maar zijn welkom) en verwerken het studiemateriaal op zelfstandige basis en door contact met medestudenten op afstand (begeleide zelfstudie met online coaching).

Evaluatieactiviteiten

PAV1-2b Ruimtelijke en maatschappelijke oriëntatie (B-ODISEE-JVO0TK)

Type : Examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Mondeling
Vraagvormen : Meerkeuzevragen, Open vragen, Gesloten vragen
Leermateriaal : Geen

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

Bepaling eindcijfer

  • Portfolio: opdrachten tijdens semester (40%)
  • Examen: mondeling examen tijdens examenperiode (60%)

Evaluatiekenmerken

  • Consulteer het Onderwijs- en examenreglement voor meer informatie over de organisatie van de examens.
  • De student moet alle opdrachten ingediend hebben en aan alle evaluatieactiviteiten hebben deelgenomen om te kunnen slagen. Om te kunnen slagen moeten studenten tevens voor portfolio en examen geslaagd zijn. 
  • Bij het ontbreken van een of meerdere opdrachten en/of evaluaties, wordt het resultaat bepaald als een gemiddelde van alle ingediende opdrachten en/of evaluaties met een maximum van 7/20. 
  • Als een student aan geen enkele evaluatieactiviteit deelneemt, leidt dit tot NA (niet afgelegd).       
  • Bij een lockdown of verstrengde maatregelen kan de opleiding beslissen het opleidingsonderdeel digitaal vanop afstand te evalueren in plaats van on campus.

Hier gelden dezelfde modaliteiten als in eerste zittijd.