PAV1-2a Historisch en actueel referentiekader (B-ODISEE-JPO0T3)

Doelstellingen
Ik toon aan over inhoudelijke expertise van de verschillende leer- en vakgebieden te beschikken: PAV1-2a Historisch en actueel referentiekader (niveau: basis).
Begintermen
De algemene toelatingsvoorwaarden zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling.
Plaats in het onderwijsaanbod
- Educatieve bacheloropleiding voor secundair onderwijs - in dagonderwijs (Sint-Niklaas) (Project algemene vakken) 180 sp.
- Educatieve bacheloropleiding voor secundair onderwijs - in afstandsonderwijs (Sint-Niklaas) (Project algemene vakken) 180 sp.
- Educatieve bacheloropleiding voor secundair onderwijs - 1 onderwijsvak - 2de diploma (Sint-Niklaas) (Project Algemene Vakken) 180 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. PAV1-2a Historisch en actueel referentiekader (B-ODISEE-JLO0T3)




Inhoud
HISTORISCH EN ACTUEEL REFERENTIEKADER
- Uitgangspunten, pedagogisch-didactische wenken en suggesties m.b.t. mavo
- Een brede kijk op de wereld: actualiteit
- Leerplan- en handboekenstudie
- Eindtermen en leerplandoelen hisorische competenties in de B-stroom en A-finaliteit
- Historisch denken binnen PAV
- Tijd: zinvol geschiedenisonderwijs in de A-finaliteit, gelijkenissen, verschillen, veranderingen in aspecten van het dagelijks leven vroeger en nu, hier en elders
- Historische vaardigheden: werken met geschiedkundige bronnen
- Rondleiding in de geschiedenis: scheppingsverhaal, big bang en evolutietheorie, prehistorie, oude nabije oosten: stroomculturen, klassieke oudheid: Griekenland en Rome, middeleeuwen, vroegmoderne tijd, moderne tijd en hedendaagse tijd
- De geschiedenis van België in een notendop
Toelichting onderwijstaal
Actieve kennis van het Nederlands. Passieve kennis van het Engels voor wetenschappelijke literatuur en media.
Toelichting werkvorm
PAV kiest voor vakkenintegratie en ervaringsgericht leren. Er is veel afwisseling en variatie in werkvormen: leergesprekken, zelfstandig werk, groepswerk, projectwerk, discussies, workshops, veldverkenning, didactische oefeningen, vakkenstage, flipped-the-classroom …
Monitoraten zijn aanbodgestuurd en vraaggestuurd. HAO-studenten hebben tijdens de verplichte monitoraten de gelegenheid om vragen te stellen over cursusgerelateerde onderwerpen. HAO-studenten volgen geen lessen overdag (maar zijn welkom) en verwerken het studiemateriaal op zelfstandige basis en door contact met medestudenten op afstand (begeleide zelfstudie met online coaching).
Evaluatieactiviteiten
PAV1-2a Historisch en actueel referentiekader (B-ODISEE-JVO0T3)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
Bepaling eindcijfer
- Portfolio: opdrachten tijdens semester (40%)
- Examen: mondeling examen tijdens examenperiode (60%)
Evaluatiekenmerken
- Consulteer het Onderwijs- en examenreglement voor meer informatie over de organisatie van de examens.
- De student moet alle opdrachten ingediend hebben en aan alle evaluatieactiviteiten hebben deelgenomen om te kunnen slagen. Om te kunnen slagen moeten studenten tevens voor portfolio en examen geslaagd zijn.
- Bij het ontbreken van een of meerdere opdrachten en/of evaluaties, wordt het resultaat bepaald als een gemiddelde van alle ingediende opdrachten en/of evaluaties met een maximum van 7/20.
- Als een student aan geen enkele evaluatieactiviteit deelneemt, leidt dit tot NA (niet afgelegd).
- Bij een lockdown of verstrengde maatregelen kan de opleiding beslissen het opleidingsonderdeel digitaal vanop afstand te evalueren in plaats van on campus.
Toelichting bij herkansen
Hier gelden dezelfde modaliteiten als in eerste zittijd.