GO1-2a De kracht van symbolen (B-ODISEE-JPO0SZ)

Doelstellingen
Ik toon aan over inhoudelijke expertise van de verschillende leer- en vakgebieden te beschikken: GO1-2a De kracht van symbolen (niveau: basis).
Begintermen
De algemene toelatinsvoorwaarden zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling.
Plaats in het onderwijsaanbod
- Educatieve bacheloropleiding voor secundair onderwijs - in dagonderwijs (Sint-Niklaas) (Katholieke godsdienst) 180 sp.
- Educatieve bacheloropleiding voor secundair onderwijs - in afstandsonderwijs (Sint-Niklaas) (Katholieke godsdienst) 180 sp.
- Educatieve bacheloropleiding voor secundair onderwijs - 1 onderwijsvak - 2de diploma (Sint-Niklaas) (Katholieke godsdienst) 180 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. GO1-2a De kracht van symbolen (B-ODISEE-JLO0SZ)




Inhoud
De rituele mens
Symbolen en rituelen
De tijd ritmeren en interpreteren - feestkalenders vergeleken
Liturgie en sacramenten
Zin in samenleven
Individualiteit en verbondenheid
Samen geloven
Verbond
Kerkgemeenschap
De spirituele mens
Leven van innerlijkheid
Sporen naar transcendentie en geloofservaring
Bezinning en gebed in christendom en andere godsdiensten
De innerlijke kracht van grote figuren
Toelichting onderwijstaal
Actieve kennis van het Nederlands. Passieve kennis van het Engels voor wetenschappelijke literatuur en media.
Toelichting werkvorm
DAG
We kiezen voor contactrijk onderwijs in de vorm van blended onderwijs: mix van on campus en digitaal afstandsonderwijs waarbij afstandsonderwijs online live of online niet-live kan zijn.
Je volgt (voorbereid) de hoorcolleges en bent bereid in interactie te treden met de docent en de medestudenten. Op deze wijze verwerf je inzicht in de leerstof en kan je deze op een voldoende kritische wijze hanteren, duiden en binnen een actuele context herkennen.
Bovendien werk je op regelmatige basis aan de individuele verwerkingsopdrachten.
Op aanvraag kan een afspraak gemaakt worden voor extra studiebegeleiding.
HAO
Begeleide zelfstudie met online coaching. Je volgt geen hoor- of werkcolleges, maar verwerkt het studiemateriaal op zelfstandige basis en voornamelijk door contact met medestudenten op afstand. De studeeraanwijzingen bij de cursus verschaffen samen met deze ECTS-fiche informatie over:
- de opzet, organisatie en leeromgeving van de onderwijsactiviteit
- de begeleidings- en evaluatievormen
- tips en valkuilen bij het studeren
- wat kernleerstof en wat uitbreiding is
Er zijn twee verplichte monitoraten. Monitoraten zijn aanbodgestuurd en vraaggestuurd. HAO-studenten hebben tijdens de verplichte monitoraten de gelegenheid om vragen te stellen over cursusgerelateerde onderwerpen. HAO-studenten volgen geen lessen overdag (maar zijn welkom) en verwerken het studiemateriaal op zelfstandige basis en door contact met medestudenten op afstand (begeleide zelfstudie, BZL).
Evaluatieactiviteiten
GO1-2a De kracht van symbolen (B-ODISEE-JVO0SZ)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
Het schriftelijk examen vertegenwoordigt 90% van het totaal. De werkstukken vertegenwoordigen 10%.
Bij een lockdown of verstrengde maatregelen is het mogelijk dat er digitaal vanop afstand geëvalueerd wordt in plaats van on campus.
Om te kunnen slagen moet de student voor alle vakonderdelen geslaagd zijn. Het eindtotaal is dus niet noodzakelijk de mathematische verrekening van de punten van de verschillende examenonderdelen. De basisleerstof zal strenger beoordeeld worden. In de uitdieping kan de student tonen in welke mate hij de totale leerstof beheerst.
BEPALING RESULTAAT
“De student moet alle opdrachten ingediend hebben en aan alle evaluatieactiviteiten hebben deelgenomen om te kunnen slagen.”
Toelichting bij herkansen
Hier gelden dezelfde modaliteiten als in eerste zittijd.