GO1-2a De kracht van symbolen (B-ODISEE-JPO0SZ)

3 studiepuntenNederlands27 urenTweede semesterTweede semester
De Kegel Hélène (coördinator) |  De Kegel Hélène
Kernteam Secundair Onderwijs St-Niklaas

Ik toon aan over inhoudelijke expertise van de verschillende leer- en vakgebieden te beschikken: GO1-2a De kracht van symbolen (niveau: basis).

De algemene toelatinsvoorwaarden zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling.

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. GO1-2a De kracht van symbolen (B-ODISEE-JLO0SZ)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-opdracht27 urenTweede semesterTweede semester
De Kegel Hélène
Kernteam Secundair Onderwijs St-Niklaas

De rituele mens
Symbolen en rituelen
De tijd ritmeren en interpreteren - feestkalenders vergeleken
Liturgie en sacramenten

Zin in samenleven
Individualiteit en verbondenheid
Samen geloven
Verbond
Kerkgemeenschap

De spirituele mens
Leven van innerlijkheid
Sporen naar transcendentie en geloofservaring
Bezinning en gebed in christendom en andere godsdiensten
De innerlijke kracht van grote figuren

 

 

Actieve kennis van het Nederlands. Passieve kennis van het Engels voor wetenschappelijke literatuur en media.

DAG

We kiezen voor contactrijk onderwijs in de vorm van blended onderwijs: mix van on campus en digitaal afstandsonderwijs waarbij afstandsonderwijs online live of online niet-live kan zijn.


Je volgt (voorbereid) de hoorcolleges en bent bereid in interactie te treden met de docent en de medestudenten. Op deze wijze verwerf je inzicht in de leerstof en kan je deze op een voldoende kritische wijze hanteren, duiden en binnen een actuele context herkennen.
Bovendien werk je op regelmatige basis aan de individuele verwerkingsopdrachten.
Op aanvraag kan een afspraak gemaakt worden voor extra studiebegeleiding.


HAO
Begeleide zelfstudie met online coaching. Je volgt geen hoor- of werkcolleges, maar verwerkt het studiemateriaal op zelfstandige basis en voornamelijk door contact met medestudenten op afstand. De studeeraanwijzingen bij de cursus verschaffen samen met deze ECTS-fiche informatie over:
- de opzet, organisatie en leeromgeving van de onderwijsactiviteit
- de begeleidings- en evaluatievormen
- tips en valkuilen bij het studeren
- wat kernleerstof en wat uitbreiding is

Er zijn twee verplichte monitoraten. Monitoraten zijn aanbodgestuurd en vraaggestuurd. HAO-studenten hebben tijdens de verplichte monitoraten de gelegenheid om vragen te stellen over cursusgerelateerde onderwerpen. HAO-studenten volgen geen lessen overdag (maar zijn welkom) en verwerken het studiemateriaal op zelfstandige basis en door contact met medestudenten op afstand (begeleide zelfstudie, BZL).

 

 

Evaluatieactiviteiten

GO1-2a De kracht van symbolen (B-ODISEE-JVO0SZ)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk, Paper/Werkstuk
Vraagvormen : Gesloten vragen, Open vragen

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

Het schriftelijk examen vertegenwoordigt 90% van het totaal. De werkstukken vertegenwoordigen 10%.  

Bij een lockdown of verstrengde maatregelen is het mogelijk dat er digitaal vanop afstand geëvalueerd wordt in plaats van on campus.

Om te kunnen slagen moet de student voor alle vakonderdelen geslaagd zijn.  Het eindtotaal is dus niet noodzakelijk de mathematische verrekening van de punten van de verschillende examenonderdelen.  De basisleerstof zal strenger beoordeeld worden.  In de uitdieping kan de student tonen in welke mate hij de totale leerstof beheerst.

BEPALING RESULTAAT
“De student moet alle opdrachten ingediend hebben en aan alle evaluatieactiviteiten hebben deelgenomen om te kunnen slagen.”



 

Hier gelden dezelfde modaliteiten als in eerste zittijd.