BR+LO1-1b Vakdidactische verkenning (B-ODISEE-JPO0S8)

Doelstellingen
Ik toon aan over vakdidactische expertise van de verschillende leer- en vakgebieden te beschikken: BR+LO1-1b vakdidactische verkenning (niveau: basis).
Begintermen
De algemene toelatingsvoorwaarden zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling.
Plaats in het onderwijsaanbod
- Educatieve bacheloropleiding voor secundair onderwijs - in dagonderwijs (Sint-Niklaas) (Bewegingsrecreatie) 180 sp.
- Educatieve bacheloropleiding voor secundair onderwijs - in dagonderwijs (Sint-Niklaas) (Lichamelijke opvoeding) 180 sp.
- Educatieve bacheloropleiding voor secundair onderwijs - 1 onderwijsvak - 2de diploma (Sint-Niklaas) (Bewegingsrecreatie) 180 sp.
- Educatieve bacheloropleiding voor secundair onderwijs - 1 onderwijsvak - 2de diploma (Sint-Niklaas) (Lichamelijke opvoeding) 180 sp.
Toleranties
Dit opleidingsonderdeel is niet tolereerbaar in de onderstaande opleiding(en):
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. BR+LO1-1b Vakdidactische verkenning (B-ODISEE-JLO0S8)




Inhoud
De basisprincipes van het lesgeven bij lichamelijke opvoeding en bewegingsrecreatie. Volgende thema's worden behandeld:
- Speldidactiek - (speluitlegschema - onderwijsschema lichamelijke opvoeding).
- Spelfiche
- De lesstructuur
- De lesvoorbereiding ( incl. vakterminologie en schetsen)
- De beginsituatie.
- Verkenning van de leerinhouden : oefendoelen - lesdoelen - leerdoelen - leerplannen.
- Didactiek en management (didactisch handelen)
Didactische vaardigheden worden progressief ingeoefend gedurende praktijk oefeningen (P.O.) in kleine groepen.
Zoals :
- Praten, presenteren en handelen voor een groep.
- Gebruik van body language - mimiek en hulpmiddelen.
- Maak en geef een 'spelvorm zonder en met materiaal'.
- Maak en geef een 'spelvorm met klein materiaal'.
- Inoefenen werkvormen ; estafettes, werken in golven, werken in posten.
- Plaatsen materiaal.
- Inoefenen opmaken spelfiche en lesvoorbereiding met sjabloon en tools.
Toelichting onderwijstaal
Actieve kennis van het Nederlands. Passieve kennis van het Engels voor wetenschappelijke literatuur en beeldmateriaal.
Toelichting werkvorm
Hoorcollege
Toepassen principes in praktijksessies (P.O = Praktische oefeningen)
Opdrachten : spelvormen/ Spelfiches / lesvoorbereidingen / vakterminologie / werkschetsen maken.
Evaluatieactiviteiten
BR+LO1-1b Vakdidactische verkenning (B-ODISEE-JVO0S8)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
Schriftelijk examen
Bepaling resultaat
NA betekent dat je niet op het examen was.
1/20 betekent dat je een taak niet of niet tijdig hebt ingediend.