BR+LO1-1b Vakdidactische verkenning (B-ODISEE-JPO0S8)

3 studiepuntenNederlands22 urenEerste semesterEerste semester
Reynvoet Peter (coördinator) |  De Vil Robin |  Reynvoet Peter
Kernteam Secundair Onderwijs St-Niklaas

Ik toon aan over vakdidactische expertise van de verschillende leer- en vakgebieden  te beschikken: BR+LO1-1b vakdidactische verkenning (niveau: basis).

De algemene toelatingsvoorwaarden zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling.

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. BR+LO1-1b Vakdidactische verkenning (B-ODISEE-JLO0S8)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-practicum-opdracht22 urenEerste semesterEerste semester
De Vil Robin |  Reynvoet Peter
Kernteam Secundair Onderwijs St-Niklaas

De basisprincipes van het lesgeven bij lichamelijke opvoeding en bewegingsrecreatie. Volgende thema's worden behandeld:


- Speldidactiek - (speluitlegschema - onderwijsschema lichamelijke opvoeding).

- Spelfiche

- De lesstructuur
- De lesvoorbereiding ( incl. vakterminologie en schetsen)

- De beginsituatie.

- Verkenning van de leerinhouden : oefendoelen - lesdoelen - leerdoelen - leerplannen.

- Didactiek en management (didactisch handelen)

Didactische vaardigheden worden progressief ingeoefend gedurende praktijk oefeningen (P.O.) in kleine groepen.

Zoals :

- Praten, presenteren en handelen voor een groep.

- Gebruik van body language - mimiek en hulpmiddelen.

- Maak en geef een 'spelvorm zonder en met materiaal'.

- Maak en geef een 'spelvorm met klein materiaal'.

- Inoefenen werkvormen ; estafettes, werken in golven, werken in posten.

- Plaatsen materiaal. 

- Inoefenen opmaken spelfiche en lesvoorbereiding met sjabloon en tools.

 

 

 

Actieve kennis van het Nederlands. Passieve kennis van het Engels voor wetenschappelijke literatuur en beeldmateriaal.

Hoorcollege

Toepassen principes in praktijksessies (P.O = Praktische oefeningen)

Opdrachten : spelvormen/ Spelfiches / lesvoorbereidingen / vakterminologie / werkschetsen maken.

 

Evaluatieactiviteiten

BR+LO1-1b Vakdidactische verkenning (B-ODISEE-JVO0S8)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk, Paper/Werkstuk
Vraagvormen : Gesloten vragen
Leermateriaal : Naslagwerk, Cursusmateriaal

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

Schriftelijk examen

Bepaling resultaat
NA betekent dat je niet op het examen was.

1/20 betekent dat je een taak niet of niet tijdig hebt ingediend.