EN1 Vakdidactiek 1 (B-ODISEE-JPO0RR)

Doelstellingen
Ik toon aan over vakdidactische expertise van de verschillende leer- en vakgebieden te beschikken: EN1 Vakdidactiek1 (niveau: basis).
Begintermen
De algemene toelatingsvoorwaarden zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling.
Wenselijke aanvangscompetentie: B2 niveau Engels met betrekking tot luisteren, lezen, schrijven, spreken.
Plaats in het onderwijsaanbod
- Educatieve bacheloropleiding voor secundair onderwijs - in dagonderwijs (Sint-Niklaas) (Engels) 180 sp.
- Educatieve bacheloropleiding voor secundair onderwijs - in afstandsonderwijs (Sint-Niklaas) (Engels) 180 sp.
- Educatieve bacheloropleiding voor secundair onderwijs - 1 onderwijsvak - 2de diploma (Sint-Niklaas) (Engels) 180 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. EN1 Vakdidactiek 1 (B-ODISEE-JLO0RR)




Inhoud
INHOUD
Theorie - terminologie - praktijkoefeningen
- Het sjabloon van de lesvoorbereiding en de verschillende lesfases;
- Formuleren van lesdoelstellingen;
- De communicatieve aanpak;
- Het juiste taalgebruik in de lessen Engels,stijl en register;
- De vaardigheden: listening, reading, speaking, spoken interaction, writing;
- Aanpak en integratie van woordenschat en grammatica in de les;
- Vakdidactische principes vreemdetalenonderwijs;
- Een inleiding tot de leerplannen Engels;
- Lesplannen: opmaak-werkvormen, ontwerpen van leermiddelen en didactisch materiaal-integratie van vaardigheden-corrigeren en feedback geven; - differentiatie - groeperingsvormen - klasmanagement - leerplannen met focus op 1e graad;
- Praktijkvoorbeelden en didactische oefeningen;
- Voorbereiden van proeflessen en stagelessen;
- Kennismaking met vakliteratuur en wetenschappelijk onderzoek.
Opdrachten:
Praktijkgerichte opdrachten, met aandacht voor taal- en onderzoeksvaardigheden.
Toelichting onderwijstaal
De onderwijstaal is Engels.
Toelichting werkvorm
Begeleide zelfstudie - Digitaal leren - Interactievormen - Portfolio
We kiezen voor contactrijk onderwijs in de vorm van hybride leren en daarbinnen blended leren: mix van on campus en digitaal afstandsonderwijs waar zinvol (synchroon of asynchroon).
Hoger Afstandsonderwijs (HAO)
Monitoraten zijn aanbodgestuurd en vraaggestuurd. HAO-studenten hebben tijdens de verplichte monitoraten de gelegenheid om vragen te stellen over cursusgerelateerde onderwerpen. HAO-studenten volgen geen lessen overdag (maar zijn welkom) en verwerken het studiemateriaal op zelfstandige basis en door contact met medestudenten op afstand (begeleide zelfstudie met online coaching).
Evaluatieactiviteiten
EN1 Vakdidactiek 1 (B-ODISEE-JVO0RR)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
Bij een lockdown of verstrengde maatregelen kan de opleiding beslissen het opleidingsonderdeel digitaal vanop afstand te evalueren in plaats van on campus.
Bepaling eindcijfer:
Deelevaluaties:
- Schriftelijk examen vakdidactiek : 50%
- Permanente evaluatie zelfstandige opdrachten (portfolio) : 50%
Het eindcijfer wordt berekend aan de hand van een gewogen gemiddelde met correctiefactor.
Bij het ontbreken van een of meerdere opdrachten en/of evaluaties, wordt het resultaat bepaald als een gemiddelde van alle ingediende opdrachten en/of evaluaties met een maximum van 7/20. De student moet dus alle opdrachten ingediend hebben en aan alle evaluatieactiviteiten hebben deelgenomen om te kunnen slagen. Een score onder 40% voor ofwel het examen ofwel de opdrachten leidt tot een onvoldoende, ook al is het mathematisch gemiddelde 10/20.
Als een student aan geen enkele evaluatieactiviteit deelneemt, leidt dit tot 'niet-afgelegd' of NA.
Bijzondere aandachtspunten:
Alle studenten krijgen extra tijd om het schriftelijk examen af te leggen. Gebruik van een woordenboek is niet toegelaten. Studenten met een attest mogen het examen op een laptop afleggen.
Toelichting bij herkansen
Hier gelden dezelfde modaliteiten als in eerste zittijd.