Taalcompetenties 1 (B-ODISEE-JPO0R3)

Doelstellingen
Ik communiceer schriftelijk en mondeling in Standaardnederlands (niveau: basis)
Begintermen
De algemene toelatingsvoorwaarden zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling.
De student volgt een remediëringstraject indien hij niet slaagt voor de werkwoordentest na twee examenkansen.
De dagstudent die een vak met andere evaluatiemodaliteit (permanente evaluatie) wil opnemen in zijn individueel studieprogramma, moet de lessen ook effectief kunnen bijwonen. Om hiervan af te wijken is een gesprek tussen student en docent noodzakelijk.
Plaats in het onderwijsaanbod
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. Taalcompetenties 1 (B-ODISEE-JLO0R3)




Inhoud
- Basiskennis- en vaardigheden i.v.m. de correcte vorming van de Nederlandse spraakklanken
- Principes en regels van de Nederlandse spelling en spellingstrategieën
- Mondelinge communicatie (zichzelf voorstellen, presenteren)
- Schriftelijke communicatie (schrijven, omgaan met teksten en tekstsoorten; lees-en zoekstrategieën, selecteren en verwerken van informatie, kritisch lezen, bronvermelding)
Studiemateriaal
https://studiemateriaal.odisee.be/publiek/OlaFiche.aspx?OID=8928
Toegang tot het Archief voor Onderwijs
Toelichting onderwijstaal
Actieve kennis van het Nederlands. Passieve kennis van het Engels voor wetenschappelijke literatuur en media.
Toelichting werkvorm
Begeleide zelfstudie - Digitaal leren - Oefeningen/opdrachten - Portfolio - Reflectie
DAG
We kiezen voor contactrijk onderwijs in de vorm van hybride leren en daarbinnen blended leren: mix van on campus en digitaal afstandsonderwijs waar zinvol (synchroon of asynchroon).
De basis van de cursus is de TaalMooc, die uit zes cursussen bestaat, en aangeboden wordt als blended learning.Taken en opdrachten worden begeleid uitgevoerd. Gezien het praktische karakter van de lessen is aanwezigheid tijdens de contacturen verplicht om te kunnen slagen. Indien de docent oordeelt dat een student onvoldoende contacturen/workshops heeft bijgewoond, kan dit tot een niet-geslaagd leiden.
Hoger Afstandsonderwijs (HAO)
Monitoraten zijn aanbodgestuurd en vraaggestuurd. HAO-studenten hebben tijdens de verplichte monitoraten de gelegenheid om vragen te stellen over cursusgerelateerde onderwerpen. HAO-studenten volgen geen lessen overdag (maar zijn welkom) en verwerken het studiemateriaal op zelfstandige basis en door contact met medestudenten op afstand (begeleide zelfstudie met online coaching).
Evaluatieactiviteiten
Taalcompetenties 1 (B-ODISEE-JVO0R3)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | Geslaagd / Niet geslaagd |
Bij een lockdown of verstrengde maatregelen kan de opleiding beslissen het opleidingsonderdeel digitaal vanop afstand te evalueren in plaats van on campus.
Permanente evaluatie doorheen het semester. Werkwoordentest + schrijftest kunnen zowel tijdens de laatste les als tijdens de examenperiode worden afgenomen.
Taalcompetenties 1 wordt beoordeeld met geslaagd (G) of niet geslaagd (NG). Geen cijfer op 20.
Bepaling eindcijfer
- De student moet alle opdrachten ingediend hebben en aan alle evaluatieactiviteiten hebben deelgenomen om te kunnen slagen. Indien een opdracht ontbreekt of de student nam niet deel aan het werkwoordentest of schrijftest, leidt dit tot een NG.
- Als een student aan geen enkele evaluatieactiviteit deelneemt, leidt dit tot 'niet-afgelegd' of NA.
- De cesuur van de eindproef werkwoordspelling ligt op 80 %.
- De bijwoning van de presentaties van de medestudenten is vereist (om feedback aan elkaar te geven)
- De student behaalt voor iedere cursus van de TaalMooc een certificaat (6 in totaal).
- De student dient een volledig portfolio in.
- De student slaagt voor de schrijftesten.
Bij de evaluatie van vaardigheden kunnen studenten geen beroep doen op faciliteiten die deze vaardigheden ondersteunen.
Clustertolerantie
Toelichting bij herkansen
Hier gelden dezelfde modaliteiten als in eerste zittijd.