Duurzame inrichting van tuinen en openbaar groen 3 (B-ODISEE-JPBWH5)

4 studiepuntenNederlands30 urenEerste semesterEerste semester
Heremans Betty (coördinator) |  Heremans Betty
Kernteam Agro- en biotechnologie St-Niklaas

Je kan de doelstellingen (= kerndoelen) van dit opleidingsonderdeel raadplegen via deze link.

A. Volgtijdelijkheid   

De algemene toelatingsvoorwaarden en de dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling

B. Competenties   

De student(e) beheerst de competenties en doelstellingen horend bij tuinaanleg 1.

Onderwijsleeractiviteiten

4 sp. Duurzame inrichting van tuinen en openbaar groen 3 (B-ODISEE-JLBWH5)

4 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-practicum-opdracht30 urenEerste semesterEerste semester
Heremans Betty
Kernteam Agro- en biotechnologie St-Niklaas

Aan de basis van een duurzaam tuinconcept ligt steeds een goede plantenkennis. Als goede vakman moet je je plantenkennis up to date te houden. Je kan een plant in de juiste plantenfamilie plaatsen op basis van specifieke kenmerken. Je krijgt een overzicht van de geschiedenis van de tuinkunst. Met duurzame beplantingsconcepten kan je in privétuinen en openbaar groen het onkruidbeheer tot een minimum beperken en ze toch een natuurlijk en kleurrijk karakter geven. Je leert welke combinaties van vaste planten een grote bijdrage kunnen leveren aan de verfraaiing van borders en plantsoenen. Groeiplaatsconstructies worden besproken. Prairietuinen en machoconcepten worden extra toegelicht. Je krijgt inzicht in het inrichten van stadstuinen, het aanleggen van groendaken en het toepassen van gevelbegroeiing. Je verwerft kennis over het duurzaam beheren van verhardingen in privétuinen en openbaar groen en het nut van muurvegetatie. Waterpartijen vormen kleine afzonderlijke ecosystemen. Je krijgt een overzicht van de verschillende soorten vijvers en over de aanleg ervan. Het vergroenen van bedrijventerreinen is een hele uitdaging en houdt meer in dan een mooi ontwerp. Het ecologisch ontwerp en beheer moeten optimaal op elkaar worden afgestemd. Ook de heraanleg van begraafplaatsen en het vergroenen van speelplaatsen komt aan bod.

De hier gepresenteerde informatie m.b.t. lesorganisatie en evaluatiemodaliteiten kan ten allen tijde veranderen in functie van de epidemiologische realiteit. Alle wijzigingen worden gecommuniceerd via Toledo, waar steeds de correcte en toe te passen informatie vermeld zal staan.

Het verplichte studiemateriaal vind je hier.
 

Interactieve hoorcolleges

Oefeningen en opdrachten
Studiebezoeken (vrijblijvend voor HAO-studenten)

De lespresentaties worden via Toledo beschikbaar gesteld.

De oefeningen/studiebezoeken met verplichte deelname starten al in de tweede week van het academiejaar. Studenten die later inschrijven voor dit OPO en bijgevolg één of meerere van deze oefeningen/studiebezoeken missen, kunnen niet slagen voor dit OPO (en overleggen best met de studietrajectbegeleider over het al of niet opnemen van het OPO).

Vanwege coronamaatregelen zullen niet alle lessen live op de campus doorgaan, deze lessen worden dan digitaal gegeven en/of de lespresentaties worden ingesproken.

HAO: begeleide zelfstudie. Studenten die de opleiding via HAO volgen, volgen geen hoor- of werkcolleges, maar verwerken het studiemateriaal op zelfstandige basis en via contacten met medestudenten op afstand. Tijdens de monitoraten heeft de student de gelegenheid om vragen te stellen over de te verwerven theorie. HAO studenten die graag aan een studiebezoek deelnemen nemen hiervoor tijdig contact op met de docent van dit OPO.

 

Evaluatieactiviteiten

Duurzame inrichting van tuinen en openbaar groen 3 (B-ODISEE-H73809)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk, Ontwerp/Product
Vraagvormen : Meerkeuzevragen, Open vragen, Gesloten vragen
Leermateriaal : Cursusmateriaal, Naslagwerk, Geen

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

Omschrijving   

De evaluatie van dit opleidingsonderdeel bestaat uit verschillende delen: een ontwerp, een soortenkennis examen (6 delen met elk pass/fail), en een digitaal examen. 

De student moet slagen op de 6 afzonderlijk soortenkennis examens én moet tenminste 8/20 behalen op de permanente evaluatie (ontwerp) en het digitaal examen om voor het hele opleidingsonderdeel te kunnen slagen. Elk van de 6 soortenkennis examens werkt met een "pass-fail systeem: de student krijgt geen "punt", maar wel een "geslaagd" of "niet geslaagd" (voor dit onderdeel). Voor elk van de 6 soortenkennis examens moet de student tenminste 50 % van alle soortenkennis vragen juist hebben om voor dit deel te slagen. 

Het eindpunt voor de evaluatie van dit opleidingsonderdeel wordt bepaald door het uiteindelijk punt van de permanente evaluatie (werkstuk) en het digitaal examen, indien dit gelijk is aan of hoger is dan 8/20. 

Behaalt de student een score hoger of gelijk aan 10/20 op de permanente evaluatie en op het digitaal examen, maar slaagt hij niet voor zijn soortenkennis-examen, zal het totaalpunt herleid worden naar een 7/20. Voor de herkansing zal de student enkel het soortenkennis-examen opnieuw moeten afleggen, het resultaat van de permanente evaluatie en het digitaal examen blijft behouden (noot: dit geldt niet bij herinschrijving voor dit OPO in het volgende academiejaar).

Slaagt de student niet voor het soortenkennis examen én ook niet op de permanente evaluatie én ook niet op het digitaal examen, dan moeten de 3 onderdelen opnieuw afgelegd worden. 

Slaagt de student niet voor het soortenkennis examen én ook niet op de permanente evaluatie maar wel op het digitaal examen, dan moeten het soortenkennis examen en de permanente evaluatie opnieuw afgelegd worden. 

Slaagt de student niet voor het soortenkennis examen én wel op de permanente evaluatie én ook niet op het digitaal examen, dan moeten het soortenkennis examen en het digitaal examen opnieuw afgelegd worden. 

Slaagt de student wél voor het soortenkennis examen maar niet voor de permanente evaluatie en niet voor het digitaal examen, dan  moeten enkel de permanente evaluatie en het digitaal examen opnieuw afgelegd worden (noot: dit geldt niet bij herinschrijving voor dit OPO in het volgende academiejaar). 

Slaagt de student wél voor het soortenkennis examen maar niet voor de permanente evaluatie en wel voor het digitaal examen, dan  moeten enkel de permanente evaluatie opnieuw afgelegd worden (noot: dit geldt niet bij herinschrijving voor dit OPO in het volgende academiejaar). 

Slaagt de student wél voor het soortenkennis examen en wél voor de permanente evaluatie, maar niet voor het digitaal examen, dan moet enkel het digitaal examen opnieuw afgelegd worden. 

 

De opgave(n) van opdrachten en indienmodaliteiten en -deadlines voor de opdrachten worden ter beschikking gesteld via Toledo.

De wijze van berekening van het eindpunt wordt ter beschikking gesteld op Toledo.

Als niet alle opdrachten tijdig ingeleverd worden, kan de student niet slagen.

Als gevolg van de coronamaatregelen kan het digitaal examen off campus moeten doorgaan.

De student voorziet zelf een laptop voor het digitaal examen.

 

HAO-studenten: het digitaal examen kan afgelegd worden om 9 u of om 18 u. Het soortenkennis examen wordt in 6 delen opgesplits en via MS Teams geëvalueerd ('s avonds op een af te spreken datum). 

Voor alle onderdelen (een ontwerp, een soortenkennis examen (pass/fail), en een digitaal examen) van dit opleidingsonderdeel is een herkansing mogelijk bij een onvoldoende.