Praktijkgerichte onderzoeksvaardigheden (B-ODISEE-HZW68A)

5 studiepuntenNederlands28 urenBeide semestersBeide semesters
Reynders Alexandre (coördinator) |  Reynders Alexandre |  Willemarck Frederik
Kernteam Sociaal Werk (incl. BZL) (BA)

De algemene toelatingsvoorwaarden en de dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling.

Onderwijsleeractiviteiten

5 sp. Praktijkgerichte onderzoeksvaardigheden (B-ODISEE-HZW68a)

5 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-practicum28 urenBeide semestersBeide semesters
Reynders Alexandre |  Willemarck Frederik
Kernteam Sociaal Werk (incl. BZL) (BA)

De cursus omvat volgende elementen:

  • Inleiding tot sociaalwetenschappelijk praktijkonderzoek
  • Werken met probleemstellingen uit de praktijk
  • Onderzoekstrategieën
  • Wetenschappelijke kwaliteitscriteria
  • Beschrijvende statistiek

Doelstelling: Verwerven van de basiscompetenties om sociaal praktijkgericht onderzoek te verrichten. De studenten mogen de opdracht alleen of in duo uitvoeren.

De studenten worden aangemoedigd om hun onderzoek uit te voeren binnen een Brusselse context.

De studenten krijgen bij aanvang van het OPO een gedetailleerde planning met inhoud per bijkomst en weekelijkse deadlines. Bij het verstrijken van de verschillende deadlines wordt er tijdens de bijeenkomst ruim tijd voorzien voor interactie en feedback. We beogen zodoende de student zoveel mogelijk te ondersteunen bij het hanteren van een goede studieplanning.

Fases :

Stap 1: De studenten zoeken naar een onderzoeksonderwerp dat relevant is binnen het domein van Sociaal Agogisch Werk.

Stap 2: De studenten stellen een onderzoeksplan op.

Stap 3: De studenten voeren een literatuurstudie uit op basis van 8 onderbouwde bronnen waarvan minstens 2 bronnen in het Engels, Frans of Duits.

Stap 4: Op basis van het onderzoeksdoel en literatuurstudie formuleren de studenten een onderzoeksvraag en eventuele hypothese(s).

Stap 5: De studenten stellen een vragenlijst (kwantitatief) op en bereiden een diepte-interview (kwalitatief) voor.

Stap 6: De studenten verzamelen data (minstens 30 respondenten voor het kwantitatieve luik en minstens 2 diepte-interviews voor het kwalitatieve luik).

Stap 7: De studenten verwerken en analyseren de verzamelde data.

Stap 8: De studenten beschrijven de resultaten

Stap 9: De studenten schrijven een discussie en conclusie.

Stap 10: Het geheel wordt gebundeld in een onderzoeksrapport

Evaluatieactiviteiten

Praktijkgerichte onderzoeksvaardigheden (B-ODISEE-H73294)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Paper/Werkstuk
Leermateriaal : Geen, Cursusmateriaal

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

Het onderzoeksrapport bestaat uit:

Inleiding Literatuurstudie Onderzoeksdoelstelling, –vragen  en eventueel hypotheses Methode Resultaten Discussie Conclusie Bijlage:

Vragenlijst / interview schema

Dataset en codeboek

Transcripten van de diepte-interviews

Verslagen van bijeenkomsten en gemaakte afspraken (logboek)

Reflectie van het verloop van het onderzoekstraject

Draftversie met ontvangen feedback van medestudenten

Ingevulde door de lectoren aangeboden checklist

Evaluatie

De studenten worden beoordeeld op het onderzoeksrapport rekening houdend met het traject dat de studenten hebben afgelegd op vlak van samenwerking tussen studenten, het verwerken van feedback,…  De docenten zullen bovendien rekening houden met de individuele inzet van de student.

De studenten krijgen doorheen het traject tussentijdse feedback (zie planning besproken tijdens de eerste en beschikbaar op Toledo). De feedback wordt gegeven tijdens de bijeenkomsten.

Tijdens de eerste les wordt een checklist van beoordelingscriteria voor het onderzoeksrapport besproken. Deze wordt ook beschikbaar gesteld via Toledo.

Deze bestaat uit: Taal, stijl en lay-out; kwalitiet van de literatuurstudie; relatie literatuurstudie en onderzoeksdoel/hypothese; kwaliteit van de kwantitatieve en kwalitatieve analyse; wetenschappelijke en ethische eisen; kwalitait van het besluit.

 

Planning met feedbackmomenten

Het tempo ligt hoog. Houd zo goed mogelijk rekening met de planning en de vooropgestelde tussentijdse doelstellingen.

(!) Aanwezigheid is niet verplicht maar zeer sterk aan te raden. Het tempo van de opeenvolgende tussentijdse doelstellingen ligt hoog. We voorzien veel ruimte voor begeleiding en feedback tijdens de lessen. Studenten mogen samenwerken en dit gaat het best wanneer je beide aanwezig bent tijdens de les.

(!) up-dates en lesmateriaal zullen beschikbaar zijn via Toledo. Vragen, opmerkingen suggesties van studenten buiten de lesmomenten kunnen via e-mail.

De student krijgt uitgebreide feedback op hun ingediende opdracht. Op basis van de feedback moet de student de opdracht herwerken.