Werkveldproject (B-ODISEE-HZW66A)






Doelstellingen
http://public.hubrussel.be/ancor/ectskerndoel/pages/OPOKerndoel.aspx?OID=12621&OPLID=72
Begintermen
De algemene toelatingsvoorwaarden en de dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling.
Aangewezen volgtijdelijkheid: Praktijkgerichte onderzoeksvaardigheden
Plaats in het onderwijsaanbod
Toleranties
Dit opleidingsonderdeel is niet tolereerbaar in de onderstaande opleiding(en):
Onderwijsleeractiviteiten
10 sp. Werkveldproject (B-ODISEE-HZW66a)




Inhoud
Onder coaching van een docent wordt een sociaal relevante, grootstedelijke problematiek vanuit het Brusselse werkveld op een projectmatige manier behandeld.
De studenten vertrekken van een concrete vraag uit het werkveld. Ze formuleren een probleemstelling, analyseren deze probleemstelling en gaan in gesprek met experten en/of de doelgroep.
Op basis daarvan maken ze een analyse en schrijven een projectrapport met hun bevindingen en adviezen. De studenten presenteren deze bevindingen aan de opdrachtgever en hun klasgroep.
Ze evalueren samen de groepsdynamische processen in hun projectgroep, op basis van zelf-&peerevaluatie.
Studiemateriaal
Toelichting werkvorm
Tijdens het werkveldproject leren de studenten in groepen van min. 4 en max.10 studenten :
- een grootstedelijke thematiek verkennen
- probleemstellingen formuleren en analyseren
- vragen, problemen en of behoeftes detecteren
- teamgericht werken
- werkveldgericht werken
Studenten doorlopen 3 fases:
- Terreinverkenning, literatuurstudie & afbakening probleemstelling
- Projecten/experten/doelgroep bezoeken en analyseren
- Adviseren en (eventueel) interveniëren
Tweewekelijkse mondelinge rapportering en coaching bij docent met alle studenten uit de projectgroep.
Tussentijds wordt zowel inhoudelijk als procesmatig feedback gegeven door de docent.
Evaluatieactiviteiten
Werkveldproject (B-ODISEE-H73292)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
De studenten realiseren:
- Een projectrapport
- Een presentatie van de onderzoeksresultaten
Evaluatie gebeurt op basis van volgende elementen :
- Projectrapport 50 %
- Projectpresentatie 25 %
- Zelf - en peer assessment 25 %
- Aanwezigheid van de student (permanente evaluatie)
Indien de student onvoldoende scoort op de zelf-en peerassessment, wordt dit (onvoldoende) resultaat overgenomen als eindresultaat.
De aanwezigheid van de student op het overleg met de docent is verplicht. Deze aanwezigheid wordt opgenomen in het verslag.
Indien de student om een niet-geldige reden afwezig is, kan de docent het totale resultaat (van het projectrapport, de presentatie en de zelf-en peerevaluatie) verlagen.
Studenten dienen rekening te houden met het feit dat dit vak voor 10 studiepunten meetelt. Dit komt neer op 250 à 300 werkuren per student.
Toelichting bij herkansen
Er is geen tweede examenkans.
Dit opleidingsonderdeel is niet herkansbaar.