Werkveldverkenning (B-ODISEE-HZW53A)

3 studiepuntenNederlands24 urenEerste semesterEerste semesterUitgesloten voor examencontract
Aelvoet Anne (coördinator) |  Aelvoet Anne |  Desmedt Anja
Kernteam Sociaal Werk (incl. BZL) (BA)

http://public.hubrussel.be/ancor/ectskerndoel/pages/OPOKerndoel.aspx?OID=11926&OPLID=72

Opleidingsspecifieke leerresultaten

5.   Een sociaal werker gidst de betrokkenen deskundig naar geschikte organisaties, diensten en initiatieven
8.   Een sociaal werker signaleert, sensibiliseert en mobiliseert om structurele verandering op gang te brengen.
10.   Een sociaal werker levert een bijdrage aan doelen, beleid en beheer van een organisatie.
12.   Een sociaal werker werkt aan eigen professionalisering, wisselt ervaringen uit en draagt bij aan praktijkonderzoek.

Kerndoelen

5.3   oriënteert de betrokkenen naar geschikte voorzieningen, diensten, opleidingen, organisaties, overheden, netwerken en volgt op. (2.0 Doorgroei)

8.1   analyseert kritisch maatschappelijke ontwikkelingen. (2.0 Doorgroei)

10.1    positioneert zich constructief-kritisch t.a.v. de organisatie. (1.0 Basis)

12.7   ontwikkelt een eigen visie op sociaal werk. (1.0 Basis)

De algemene toelatingsvoorwaarden en de dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling.
 

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. Werkveldverkenning (B-ODISEE-HZW53a)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: Excursie24 urenEerste semesterEerste semester
Aelvoet Anne |  Desmedt Anja
Kernteam Sociaal Werk (incl. BZL) (BA)

Tijdens Werkveldverkenning krijgen de studenten via werkbezoeken (nationaal en internationaal) een introductie tot het professionele werkveld. Deze bezoeken bieden de studenten de kans om vanuit de praktijk kennis te maken met de verschillende doelgroepen en problematieken. Elk bezoek heeft een thematische invulling waardoor verschillende domeinen binnen het sociaal werk worden geëxploreerd.

 

 

 

De student woont de begeleide werkbezoeken (nationaal en internationaal) aan organisaties uit het werkveld bij en neemt actief deel aan de uitwisseling met de verschillende actoren.
 

Evaluatieactiviteiten

Werkveldverkenning (B-ODISEE-H72731)

Type : Examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk
Vraagvormen : Open vragen
Leermateriaal : Cursusmateriaal

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

De student maakt voor het opleidingsonderdeel Werkveldverkenning een portfolio die bestaat uit de volgende onderdelen:

1.      Kritisch verslag

De student staat stil bij het bezoek aan de organisatie. Hij/zij/die schrijft een kritisch verslag van 450 – 550 woorden over 4 bezoeken aan organisaties. Het verslag is een persoonlijk kritische reflectie over de werking van de organisatie, de wijze waarop met de doelgroep wordt omgegaan en de rol die de sociaal werker inneemt binnen de organisatie.

De student schrijft zich via OneButton in voor alle werkbezoeken. (Zie instructies op UltraToledo) Deelname aan alle bezoeken is verplicht. Vanaf de tweede afwezigheid van een binnenlands bezoek, met geldige reden en bewijs, krijgt de student een alternatieve opdracht.  Indien afwezig zonder geldige reden en bewijs, krijgt de student een NA (niet afgelegd-resultaat) voor dit opleidingsonderdeel.

De student bezoekt ook sociaalwerkpraktijken in het buitenland (Lille). Deze reis omvat 1 dag (ingepland op de vaste lesdag) en vereist een verplichte aanwezigheid. Indien niet aanwezig met geldige reden en bewijs, krijgt de student een alternatieve opdracht. Indien niet aanwezig zonder geldige reden, krijgt de student een NA voor dit opleidingsonderdeel.

 

2. Maatschappelijke probleemstelling

De student kiest een maatschappelijk thema dat aan bod kwam tijdens een bezoek. Aan de hand van een afgebakende probleemstelling staat hij stil bij de wijze waarop deze organisatie met dit thema aan de slag gaat en formuleert kritische bedenkingen en mogelijke knelpunten aan de hand van literatuur, eigen ervaring en werkbezoeken. Het verslag bestaat uit ongeveer 1500 woorden.

 

3.Organisatieverslag

De student maakt een organisatieverslag van de gekozen organisatie van de maatschappelijke probleemstelling. Dit verslag omvat ongeveer 2500 woorden waarin volgende rubrieken aan bod komen:
- contactgegevens van de organisatie (naam, adres, e-mail, telefoon, website)
- historiek
- missie en visie van de organisatie
- algemene doelstellingen van de organisatie 
- middelen om de doelen te realiseren (personeel -aan de hand van organigram-, financiering, accommodatie)
- aanbod (activiteiten en methodieken)
- doelgroep (met beschrijving van het profiel en kenmerken) + participatie van de doelgroep in de organisatie
- de rol van de sociaal werker in de organisatie (ongeveer 250 woorden)
- huidige ontwikkelingen en toekomstperspectieven (ongeveer 250 woorden)
- actueel overheidsbeleid met betrekking tot de werking van de organisatie en de doelgroep

Het portfolio voldoet aan de vooropgestelde vormvereisten die in het OPO Academisch schrijven aanbod komen (voorblad -sjabloon-, inhoudstafel, bronvermelding in de tekst en bibliografie, correct gebruik van de APA-regels,...).

De student haalt zijn portfolio door een plagiaatscontrole, en plaatst het bewijs hiervan in bijlage bij de paper. Het evaluatie-instrument kan de student op Toledo terugvinden.

De student dient via Toledo zijn portfolio in één document tijdig in.

De opdracht in tweede zittijd is dezelfde als in eerste zittijd. De student kan een vrijstelling voor de geslaagde onderdelen van de eerste zittijd krijgen als hij/zij/die hier expliciet via mail om vraagt ( kritisch verslag, organisatieverslag en maatschappelijke probleemstelling). Laattijdige papers worden niet aanvaard.