Fundamentele pedagogiek (B-ODISEE-HZG11A)

Doelstellingen
http://public.hubrussel.be/ancor/ectskerndoel/pages/OPOKerndoel.aspx?OID=2&OPLID=54
Opleidingsspecifieke leerresultaten
1. De PBAGW werkt aan het bevorderen van duurzame en kwaliteitsvolle gezinsrelaties en dit op verschillende niveaus.
3. De PBAGW stemt zijn handelen af op de context en diversiteit van gezinnen.
7. De PBAGW verantwoordt en legitimeert zijn professionele handelen aan de hand van verschillende (ook internationale) wetenschappelijke kaders en good practices.
11. De PBAGW reflecteert open en kritisch over het eigen professioneel functioneren.
12. De PBAGW heeft een attitude van permanente beroepsontwikkeling en -profilering en volgt relevante ontwikkelingen op.
Begintermen
De algemene toelatingsvoorwaarden en de dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling.
Plaats in het onderwijsaanbod
Onderwijsleeractiviteiten
6 sp. Fundamentele pedagogiek (B-ODISEE-HZG44a)




Inhoud
Ouders zijn die mensen die verantwoordelijkheid opnemen voor de zorg en opvoeding van de kinderen met wie ze in een gezinsverband samenleven. Er bestaan verschillende gezinsvormen, zoals er verschillende redenen en omstandigheden zijn waarom en waarin mensen met kinderen samenleven. Met andere woorden: er zijn ouders in soorten. In dit pedagogisch opleidingsonderdeel zoeken we naar antwoorden op de vraag wat ouders tot goede opvoeders van hun kinderen maakt. Welke inzichten, vaardigheden en houdingen kenmerken de goede ouder?
In het eerste deel staan we stil bij de verschillende antwoorden op de vraag wat de kenmerken van een 'goede' ouder zijn. Daarna reconstrueren we verschillende opvattingen over de goede ouder. Het zal duidelijk worden dat ouderschap een complex gegeven is, met vele aspecten en dimensies. De vergelijking van de verschillende invullingen laat de gezinsondersteuner in spe toe genuanceerd en kritisch na te denken over wie of wat 'goede ouders' zijn.
Studiemateriaal
https://studiemateriaal.odisee.be/publiek/OlaFiche.aspx?OID=12735
Verplicht studiemateriaal:
- Van Crombrugge, H. (2009). Ouders in soorten. Antwerpen/Apeldoorn: Garant.
- Teksten en slides van de colleges via toledo
Toelichting werkvorm
Tijdens de colleges worden de belangrijkste kernconcepten, theoretische kaders, methodieken en onderzoeksresultaten m.b.t. pedagogiek van het opvoeden toegelicht en geïllustreerd.
Studenten wordt gevraagd om actief te participeren tijdens de colleges, en wanneer gevraagd cursusmateriaal op voorhand door te nemen.
Evaluatieactiviteiten
Fundamentele pedagogiek (B-ODISEE-H72323)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
Het schriftelijk examen bestaat uit open, gesloten en meerkeuzevragen die peilen naar kennis, inzicht en toepassingen. Er wordt niet gebruik gemaakt van de GIS-correctie bij de meerkeuzevragen. Er wordt gebruik gemaakt van een hogere cesuur. Bij de toepassing van een hogere cesuur moet een student meer dan 50 % van de vragen juist beantwoorden om te kunnen slagen.
Toelichting bij herkansen
Zelfde modaliteit als in eerste zittijd