Argumentatieleer (B-ODISEE-HZG02A)

Doelstellingen
http://public.hubrussel.be/ancor/ectskerndoel/pages/OPOKerndoel.aspx?OID=416&OPLID=54
Dit OPO draagt bij aan het bereiken van de bovenstaande kerndoelen door de volgende concrete leerdoelen:
• de student kan expliciteren waarom degelijke argumentaties belangrijk zijn;
• de student kan een degelijke argumentatie opbouwen;
• de student kan de verschillende soorten argumentaties herkennen, toelichten en toepassen;
• de student kan bedrieglijke argumentaties herkennen en er gepast op reageren.
Begintermen
De algemene toelatingsvoorwaarden zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling.
Plaats in het onderwijsaanbod
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. Argumentatieleer (B-ODISEE-HZG35a)




Inhoud
Argumenteren is een belangrijke professionele vaardigheid. Het goed kunnen onderbouwen van een standpunt, handeling, methodiek is vanzelfsprekend een belangrijk aspect van het professioneel handelen, niet alleen in het omgaan met gezinnen of met andere professionals, maar ook bij het reflecteren over het eigen functioneren. De inhoud van dit opleidingsonderdeel is als volgt opgebouwd:
1. Argumenteren, wat is dat?
Je ontdekt dat de ander als persoon respecteren ook betekent deze als gesprekspartner au sérieux nemen, en leert hoe dit concreet vorm krijgt in het argumenteren. Je wordt je bewust van de belangrijke functies van het argumenteren en denkt ook kritisch na over wat een argumentatie precies is: wat onderscheidt argumentaties van andere middelen om te overtuigen en waar ligt de grens met retoriek en manipulatie? Je denkt ook na over welke meningen beledigend zijn en of deze al dan niet geuit of verspreid mogen worden. Tot slot krijgt je een eerste zicht op hoe argumentaties zijn opgebouwd en hoe je een argumentatie kan afstemmen op je doelpubliek.
2. Argumenteren met ‘kennis van zaken’.
In deze leermodule leer je welke kennis betrouwbaar is om in te zetten als argument en welke niet. Zeker in deze verrarrende tijden van toenemende informatiestromen en polarisering door sociale media, politieke retoriek, desinformatie, frame, fake news enz. is het belangrijk dat je je ervan bewust wordt dat veel van onze overtuigingen en argumenten die wij als zeker beschouwen, in het beste geval slechts waarschijnlijk zijn. We kijken dus kritisch naar onze kennis en doorprikken een aantal schijnbare evidenties. Centraal in deze leermodule staan 3 soorten redeneringen: de deductieve, de inductieve en de causale. Daarnaast staan we ook stil bij enkele belangrijke vragen in verband met argumenteren. Bv. is het legitiem om iemand proberen te overtuigen als je zelf niet helemaal zeker bent van je standpunt of beslissing? Biedt de onderbouwing van een standpunt met overtuigende argumenten een garantie dat dit het beste standpunt is?
3. Correcte argumenten.
In deze leermodule maak je kennis met de belangrijkste soorten correcte argumenten, om te beginnen met feiten en waarden. Daarna volgen de verschillende zg. 'quasi-logische' argumenten en vervolgens het pragmatisch argument, het gezagsargument en het argument op basis van een voorbeeld.
4. Bedrieglijke argumenten.
In deze leermodule maak je kennis met de meest voorkomende valse argumenten, argumenten die niet redelijk zijn, maar wel plausibel en overtuigend overkomen. Je leert waarom je deze argumenten beter niet gebruikt en hoe je ze kan herkennen en weerleggen.
5. Argumenteren bij conflicten en regels voor efficiënte discussies
In deze leermodule maak je kennis met een handzaam kader om om te gaan met conflicten: de drama- en de kwaliteitendriehoek. Je leert aandacht krijgen voor verborgen patronen en bedrieglijke argumenten en hoe je deze kan ombuigen naar zinvolle interacties en goede argumentaties. Je ontdekt hoe weerstand zich kan uiten en hoe men hiermee kan omgaan. Het geheel wordt afgesloten met een aantal regels voor efficiënte discussies.
Studiemateriaal
Syllabus van de docent (verplicht)
Toelichting werkvorm
Digitaal leren - Interactievormen - Reflectie
Onderwijsleergesprekken. Er wordt van de studenten een actieve deelname aan de colleges verwacht.
De studenten dienen de tijdens de les behandelde leerstof voordat het volgende college plaatsvindt thuis te verwerken, aangezien wordt voortgebouwd op de inzichten van het vorige college.
Vragen i.v.m. de leerstof dienen tijdens de lessen gesteld te worden en niet per e-mail.
Evaluatieactiviteiten
Argumentatieleer (B-ODISEE-H72314)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
Mondeling examen met schriftelijke voorbereiding.
Er worden niet alleen reproductievragen maar ook inzichts-, toepassings-,redeneer- en kritische reflectievragen gesteld.
Bijzondere richtlijnen i.v.m. de schriftelijke voorbereiding: de student maakt een duidelijke en gestructureerde schriftelijke voorbereiding waarin hij de vragen noteert en daarbij per vraag elk relevant element noteert dat hij ter sprake wil brengen tijdens het evaluatiegesprek.
Bijzondere richtlijnen i.v.m. het mondeling examen: de docent kan tijdens het mondeling examen nog bijkomende andere vragen stellen.
Toelichting bij herkansen
Mondeling examen met dezelfde modaliteiten als in eerste zittijd.