R.K.-Godsdienst: Vakdidactiek 1 (B-ODISEE-HBS96A)

3 studiepuntenNederlands20 urenTweede semesterTweede semester
Vanspeybroeck Kris (coördinator) |  Vanspeybroeck Kris
Kernteam Secundair Onderwijs - Dilbeek

Ik toon aan over vakdidactische expertise van de verschillende leer- en vakgebieden  te beschikken (basis).

De algemene toelatingsvoorwaarden en de dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven in het onderwijs- en examenreglement

 

Als je rooms-katholieke godsdienst wil geven in kleuter-, lager, secundair en hoger onderwijs dien je een mandaat aan te vragen.

Als leraar secundair onderwijs die lestijden rooms-katholieke godsdienst in het opdrachtenpakket heeft (ook tijdelijk) dien je dus over een mandaat te beschikken.

Wie kan een mandaat aanvragen?

Er zijn drie voorwaarden om het kerkelijk mandaat te verwerven: (1) de kandidaat is gedoopt of opgenomen in de rooms-katholieke kerk; (2) de kandidaat beschikt over het diploma dat de nodige competentie garandeert en vereist is voor de betaling van een wedde door de Vlaamse overheid; (3) de kandidaat engageert zich om het geldende leerplan te volgen.

In twee gevallen kan de bisschop eventueel een tijdelijke toestemming geven om rooms-katholieke godsdienst te geven: - aan wie zich voorbereidt op het doopsel of de opname in de rooms-katholieke kerk; - aan wie de opleiding tot leraar godsdienst volgt.

Meer info vind je via https://www.rkg.vlaanderen/materiaal/kerkelijkmandaat2020.pdf en/of via je docent godsdienst

Dit opleidingsonderdeel is niet tolereerbaar in de onderstaande opleiding(en):

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. R.K.-Godsdienst: Vakdidactiek 1 (B-ODISEE-HBS96a)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-practicum-opdracht20 urenTweede semesterTweede semester
Vanspeybroeck Kris
Kernteam Secundair Onderwijs - Dilbeek

DEEL 1.Het geactualiseerde leerplan r.-k. godsdienst

1. Visietekst van de Vlaamse bisschoppen

2.Het geactualiseerde curriculum rooms-katholieke godsdienst in  Vlaanderen

3. Geactualiseerd leerplan r.-k. godsdienst - 2019

4 De rollen van de leraar godsdienst (en van de leerlingen)

DEEL 2 Van leerplan naar lesvoorbereiding

1. Kwaliteitsontwikkelprincipes: Backward design en Constructive alignment

2. Concrete lesdoelen (of leeruitkomsten) ontwerpen voor een godsdienstles

3. Hermeneutische knooppunten

4. Grondstramien van een les godsdienst

5. Denkvaardigheden en soorten vragen

6. Lesvoorbereidingen evalueren

7. Richtlijnen van een lesvoorbereiding godsdienst

 https://studiemateriaal.odisee.be/publiek/OlaFiche.aspx?OID=1004

 

De student verkent de didactische voorbereiding van een stageles in de eerste plaats binnen de OPO’s Onderwijskunde en Vakdidactiek. Deze OPO’s worden voor een beperkt aantal contacturen geïntegreerd aangeboden om de transfer van onderwijskundige inzichten (aangereikt binnen het OPO Onderwijskunde 1) naar elk onderscheiden onderwijsvak te vereenvoudigen. De student vindt deze contacturen in zijn agenda terug onder de titel ‘Week van de geïntegreerde didactiek’. Tijdens die week verkent de student in gemengde studentengroepen de verschillende aspecten van een goede les(voorbereiding): selectie en formulering doelen, selectie leerinhouden, werkvormen en leermiddelen. Na een interactieve verkenning in grote groep, gaat de student in werkcolleges en onder begeleiding van de vakdocent aan de slag met de aangeboden inzichten. Van de student wordt gedurende de hele week een actieve en betrokken deelname verwacht. Concreet vertaalt zich dat in het voorbereiden van opdrachten tegen het volgende werkcollege (bijvoorbeeld LP verkennen, materiaal zoeken in de mediatheek….), in het kritisch en constructief formuleren van feedback bij lesplannen en microteaching. 

Na deze week zoomt elke vakdocent in op zijn/haar onderwijsvak.

De studenten maken kennis met de basis van de godsdienstpedagogiek. Het leerplan katholieke godsdienst wordt verkend en uitgediept.

Tijdens de colleges zal er aan de slag worden gegaan met didactische methodes en lesvoorbereidingen. Zodoende zullen didactische vaardigheden tijdens de colleges ingeoefend worden.

 

 

Evaluatieactiviteiten

R.K.-Godsdienst: Vakdidactiek 1 (B-ODISEE-H70725)

Type : Permanente evaluatie zonder examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Paper/Werkstuk, Ontwerp/Product, Presentatie, Medewerking tijdens contactmomenten, Procesevaluatie
Vraagvormen : Open vragen, Gesloten vragen
Leermateriaal : Cursusmateriaal, Naslagwerk

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

Voor beide examenkansen wordt het eindcijfer bepaald door het gewogen rekenkundig gemiddelde van de verschillende deelscores.

Week van de geïntegreerde didactiek  (1SP)

o    lesvoorbereiding conform de richtlijnen vanuit de hogeschool

o    aanwezigheid, betrokkenheid bij en microteaching in de week van de geïntegreerde didactiek                        

Godsdienstdidactiek (2SP)

Verdeelsleutel:

1. Mondelinge toetsing met schriftelijke voorbereiding: 50%

2. Opdrachten en presentatie: 50%

Toelichting

De schriftelijke voorbereiding bij de mondelinge toetsing dient enkel als een hulpmiddel voor de student. Bijkomende vragen kunnen gesteld worden om verder te peilen naar de grondigheid waarmee de student inzichten heeft verworven in gerelateerde of andere gedeelten van het studiemateriaal.

Opdrachten en presentatie worden op voorhand ingediend (uitgeprint en via e-mail). De beschrijving voor de opdrachten en de deadlines zijn te vinden op Toledo. Indien de opdracht niet tijdig ingediend is, krijgt de student een '0' voor de opdracht.

Plagiaat mogelijk maken (door bijvoorbeeld je opdracht (deels) door te geven aan een medestudent) heeft als gevolg dat je voor de desbetreffende opdracht je punt halveert. Plagiaat plegen (door bijvoorbeeld niet te refereren naar de gebruikte bron(nen)) of een (deel van de) paper over te nemen) heeft als gevolg dat je voor het OPO een 'F' behaalt.

Lesvoorbereiding conform de richtlijnen vanuit de hogeschool

Aandachtspunten en evaluatiecriteria

De opdrachten en de toetsing beoordelen de mate waarin de student zich de basisbegrippen heeft eigen gemaakt en daarmee creatief en kritisch mee in het gesprek kan treden. Belangrijke kwaliteiten zijn: volledigheid, nauwkeurigheid, structuur, inzicht, verbanden kunnen leggen, kritische zin en de eigen positie kunnen beargumenteren.

Belangrijke opmerkingen

  • Indien een student een van de hierboven vermelde opdrachten niet uitvoert, krijgt hij/zij sowieso een NA voor het OPO. Deelscores van andere, wél ingeleverde opdrachten worden overgedragen naar de tweede zittijd.
  • Indien een student een van de hierboven vermelde opdrachten te laat inlevert (zie planning op TOLEDO), dan wordt het cijfer voor opdracht in kwestie met 20% van het maximum voor die opdracht verminderd.
  • Indien een student niet aanwezig kan zijn tijdens de Week van de geïntegreerde didactiek of in de les vakdidactiek, dan moet hij/zij de docent onmiddellijk verwittigen en een geldig afwezigheidsattest inleveren (ziekenbriefje, kopie van een rouwbrief…). Ongewettigde afwezigheid betekent NA voor het OPO.
  • ​Studenten met een examencontract nemen contact op met de verantwoordelijke van het OPO voor een aangepaste ECTS-fiche.

Enkel deelscores voor geslaagde onderdelen worden overgenomen naar de tweede examenkans en verrekend in het nieuwe eindcijfer van het opleidingsonderdeel.

Voor opdrachten waarop de student niet geslaagd is, wordt een nieuwe opdracht ingediend aan het begin van de derde examenperiode. Bij een onvoldoende voor de  microteachingsopdracht, werkt de student een nieuwe lesvoorbereiding uit vanuit de beginsituatie van een klas uit stage 3.