Professionele identiteit 1 (B-ODISEE-HBS95B)

3 studiepuntenNederlands22 urenEerste semesterEerste semester
De Smet Toon (coördinator) |  De Smet Toon |  Duytschaever Ingeborg
Kernteam Secundair Onderwijs - Dilbeek

Ik toon aan over inhoudelijke expertise van de verschillende leer- en vakgebieden te beschikken (niveau: basis).

Ik  benader personen en situaties vanuit verschillende perspectieven, ook internationaal en stuur het eigen interpretatiekader bij vanuit interactie met anderen (niveau: basis).

 

De algemene toelatingsvoorwaarden en de dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling

Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
JPO0R1 : Professionele identiteit 1
HBL43A : Identiteit in diversiteit 1 (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
OO3000 : Identiteit in diversiteit 1.1 (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
OO3018 : HAO Identiteit in diversiteit 1.1 (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
OO3056 : Identiteit in diversiteit 1.1 (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
OO3070 : HAO Identiteit in diversiteit 1.1 (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
HBD52A : Identiteit in diversiteit 1 (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
HBK48B : Identiteit in diversiteit 1 (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
OO3050 : Identiteit in diversiteit 1 (Niet meer aangeboden dit academiejaar)

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. Professionele identiteit 1 (B-ODISEE-HBS95b)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-opdracht22 urenEerste semesterEerste semester
De Smet Toon |  Duytschaever Ingeborg
Kernteam Secundair Onderwijs - Dilbeek

Het OPO professionele identiteit richt zich op het verkennen van de eigen identiteit, als individu, als leraar, als lid van een schoolgemeenschap,… om dit te plaatsen binnen de aanwezige diversiteit binnen de bredere onderwijsgemeenschap. 

 

In de cursus en colleges zal gewerkt worden rond de volgende thema's die uitgewerkt worden in verschillende modules:

Module 1: Kennismaken

Module 2: Vooronderstellingen en vooroordelen

Module 3: Beroepshoudingen

Module 4: In gesprek met een leerkracht en leerlingen

Module 5: De leerkracht als rolmodel

Module 6: Voorbereiding en verwerking van driedaagse in De Panne

Powerpoints en bijlagen worden op de Toledo-omgeving geplaatst.

De lessen zijn zo opgevat dat de studenten hun individuele levenservaringen en inzichten omtrent de professionele identeit ter sprake leren brengen, elkaar bevragen en zo hun eigen visie leren opbouwen. Daarbij wordt individueel werk, groepswerk en klassikaal onderwijsleergesprek gehanteerd.
 

Evaluatieactiviteiten

Professionele identiteit 1 (B-ODISEE-H70346)

Type : Permanente evaluatie zonder examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Paper/Werkstuk, Medewerking tijdens contactmomenten, Procesevaluatie
Vraagvormen : Gesloten vragen, Open vragen
Leermateriaal : Cursusmateriaal, Geen

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

In elke module volgt een taak die meetelt voor het totaalcijfer van het OPO.

¤Ik ontwerp een kennismakingsactiviteit waarbij ik rekening hou met de doelgroep, situatie en diepgang van de activiteit. (OLR3)

¤Ik kan aangeven hoe ik met mijn eigen vooroordelen omga als leraar. (OL3)

¤Ik heb inzicht in de beroepshoudingen van een leerkracht in opleiding. (OL3)

¤Ik benader leerlingen en leerkrachten vanuit verschillende perspectieven en neem met hen een interview af. (OL3)

¤Ik kan verwoorden wat de maatschappelijke rol van een leerkracht is en de mogelijke invloed op de bredere samenleving. (OLR3)

¤Ik organiseer een avondactiviteit voor een grote groep personen met diverse interesses. (OLR3)

¤Ik verwoord hoe ik gegroeid ben in mijn professionele identiteit (OLR3)

 

Deelname aan de driedaagse in De Panne is noodzakelijk om te kunnen slagen voor dit OPO, hiervoor is geen herkansing mogelijk.

Tijdens de driedaagse wordt een actieve en betrokken aanwezigheid verwacht om te kunnen slagen voor dit vak.

Het interactieproces dat binnen de contacturen plaats vindt, is van bijzonder groot belang voor het kunnen slagen van het opzet van dit OPO. Een actieve deelname aan de lessen is  een conditio sine qua non. Afwezigheid zonder wettiging kan leiden tot een NA voor dit OPO.

Indien een student een opdracht niet indient, leidt dit automatisch tot een ‘NA’ voor het volledige opleidingsonderdeel.

Indien een taak te laat wordt ingediend leidt dit tot een vermindering met 50%.

Inhaaltaken worden steeds op papier ingediend bij aanvang van de volgende les, op initiatief van de student.

 

Na de examenperiode neem je contact op met je docent

Voor alle taken waar je een onvoldoende op scoorde zal je een herkansing krijgen.