Frans: Taalvaardigheden 2 (B-ODISEE-HBS94F)

3 studiepuntenFrans30 urenTweede semesterTweede semester
Catteau Hilde (coördinator) |  Catteau Hilde
Kernteam Secundair Onderwijs - Dilbeek

Ik toon aan over inhoudelijke expertise van de verschillende leer- en vakgebieden te beschikken (niveau: basis).

De algemene toelatingsvoorwaarden en de dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling.

Dit opleidingsonderdeel is niet tolereerbaar in de onderstaande opleiding(en):

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. Frans: Taalvaardigheden 2 (B-ODISEE-HBS97f)

3 studiepuntenFransWerkvorm: College-opdracht30 urenTweede semesterTweede semester
Kernteam Secundair Onderwijs - Dilbeek

-Opfrissen van en voortbouwen op de grammatica die werd gezien in het secundair onderwijs. De volgende onderwerpen komen aan bod: les conjugaisons (tweede deel), le verbe pronominal, le verbe impersonnel, la voix passive, l'accord du participe passé, l'adverbe;
- Dictees, waarbij de nadruk wordt gelegd zowel op woordenschat als op grammatica;
- Thematische woordenschat  (zelfstudie): Mots et contexte (De te kennen hoofdstukken zullen bij de aanvang van het semester bekendgemaakt worden via Toledo);
- Lectuur van teksten die betrekking hebben op politieke, sociale en economische onderwerpen;
- Discussies en debatten waarbij het onderwerp steeds wordt aangebracht door de hierboven vermelde teksten;
- Luisteroefeningen.

De colleges worden in het Frans gegeven.

Nieuwe leerinhouden worden in eerste instantie aangebracht door de docent, maar de studenten worden via oefeningen, gesprekken en kleine opdrachten heel actief betrokken bij het lesgebeuren.

Evaluatieactiviteiten

Frans: Taalvaardigheden 2 (B-ODISEE-H73185)

Type : Examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Mondeling, Schriftelijk
Vraagvormen : Open vragen, Gesloten vragen
Leermateriaal : Geen

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

Schriftelijk examen dat betrekking heeft op woordenschat van Mots et contexte, grammatica, dictee, luistervaardigheid

Mondeling examen dat bestaat uit een gesprek over de in de klas gelezen teksten en één door de student aangebrachte tekst. Deze teksten moeten zowel op vlak van inhoud als van woordenschat gekend zijn. De student moet zich tijdens dat mondeling examen in behoorlijk Frans uitdrukken.

De te behalen punten worden als volgt verdeeld over de verschillende onderdelen van het examen: grammatica: 45% / woordenschat: 15% / dictee: 15% / spreekvaardigheid en mondelinge interactie: 15% / luistervaardigheid: 10%. Wie op het onderdeel grammatica geen 60% haalt, kan niet slagen voor het OPO.

Studenten met een examencontract nemen contact op met de coördinator van het OPO voor een aangepaste ECTS-fiche.

Zelfde modaliteiten als bij de eerste examenkans

Ook nu moet een student dus minstens 60% op het deel grammatica behalen om te kunnen slagen voor het OPO.