Geschiedenis: Vakdidactiek 1 (B-ODISEE-HBS81A)

3 studiepuntenNederlands20 urenTweede semesterTweede semester
De Smet Toon (coördinator) |  De Smet Toon
Kernteam Secundair Onderwijs - Dilbeek

Ik toon aan over vakdidactische expertise van de verschillende  leer- en vakgebieden  te beschikken (niveau: basis).

De algemene toelatingsvoorwaarden en de dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling.


 

Dit opleidingsonderdeel is niet tolereerbaar in de onderstaande opleiding(en):

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. Geschiedenis: Vakdidactiek 1 (B-ODISEE-HBS81a)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-practicum-opdracht20 urenTweede semesterTweede semester
De Smet Toon
Kernteam Secundair Onderwijs - Dilbeek

Het OPO is opgebouwd rond twee componenten: enerzijds de praktische voorbereiding op de instapstage via de week van de didactiek en anderzijds op een kennismaking met geschiedenisdidactiek en de bijhorende minimumdoelen die opgesteld werden door de overheid.

Week van de didactiek:

  • De lesvoorbereiding geschiedenis en bijhorende structuur
  • De leermiddelen voor het vak geschiedenis
  • Van leerplan naar lesdoelen

Geschiedenisdidactiek:

  • Historisch denken
  • Historische vraagstelling ontwikkelen
  • Het historisch referentiekader
  • Redeneren met en over bronnen
  • Historische beeldvorming
  • De relatie verleden-heden-toekomst

Van de student wordt een grondige beheersing van het Nederlands verwacht, evenals voldoende taal- en leesvaardigheid.

De student verkent de didactische voorbereiding van een stageles in de eerste plaats binnen de OPO’s Onderwijskunde en Vakdidactiek. Deze OPO’s worden voor een beperkt aantal contacturen geïntegreerd aangeboden om de transfer van onderwijskundige inzichten (aangereikt binnen het OPO Onderwijskunde 1) naar elk onderscheiden onderwijsvak te vereenvoudigen. De student vindt deze contacturen in zijn agenda terug onder de titel ‘Week van de geïntegreerde didactiek’. Tijdens die week verkent de student in gemengde studentengroepen de verschillende aspecten van een goede les(voorbereiding): selectie en formulering doelen, selectie leerinhouden, werkvormen en leermiddelen. Na een interactieve verkenning in grote groep, gaat de student in werkcolleges en onder begeleiding van de vakdocent aan de slag met de aangeboden inzichten. Van de student wordt gedurende de hele week een actieve en betrokken deelname verwacht. Concreet vertaalt zich dat in het voorbereiden van opdrachten tegen het volgende werkcollege (bijvoorbeeld LP verkennen, materiaal zoeken in de mediatheek….), in het kritisch en constructief formuleren van feedback bij lesplannen en microteaching. 

Na deze week zoomt elke vakdocent in op zijn/haar onderwijsvak. Binnen het OPO Geschiedenis Vakidactiek 1

Hoorcolleges en 4 zelfstudie-opdrachten m.b.t.

  • Historisch denken
  • Leerplangerichte doelstellingen formuleren
  • De instap van een les geschiedenis
  • Een volledige les geschiedenis uitwerken

 

Evaluatieactiviteiten

Geschiedenis: Vakdidactiek 1 (B-ODISEE-H70718)

Type : Permanente evaluatie zonder examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Paper/Werkstuk, Ontwerp/Product, Medewerking tijdens contactmomenten
Vraagvormen : Open vragen
Leermateriaal : Cursusmateriaal

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

Voor beide examenkansen wordt het eindcijfer bepaald door het gewogen rekenkundig gemiddelde van de verschillende deelscores.

  • Week van de geïntegreerde didactiek      1SP
    • lesvoorbereiding conform de richtlijnen vanuit de hogeschool
    • aanwezigheid, betrokkenheid bij en microteaching in de week van de geïntegreerde didactiek           
  • Geschiedenis              2SP
    • Wordt geëvalueerd onder de vorm van in de loop van het 2de semester in te leveren examenopdrachten.
    • Voor beide examenkansen wordt het eindcijfer bepaald door het gewogen rekenkundig gemiddelde van de verschillende deelscores: 1. Bundeling van opdrachten (30%), 2. Lesvoorbereiding conform de richtlijnen vanuit de hogeschool (70%). In geval van een zwaar tekort (minder dan 9/20) op de lesvoorbereiding wordt volgende uitzonderingsregel toegepast: de behaalde score op de lesvoorbereiding wordt de totaalscore voor het volledige opleidingsonderdeel. 
    • De concrete uitleg over de examentaken wordt gegeven tijdens de lesmomenten en kan de student terugvinden op Toledo.

Belangrijke opmerkingen

  • Indien een student een van de hierboven vermelde opdrachten niet uitvoert, krijgt hij/zij sowieso een NA voor het OPO. Deelscores van andere, wél ingeleverde opdrachten worden overgedragen naar de tweede zittijd.
  • Enkel deelscores voor geslaagde onderdelen worden overgenomen naar de tweede examenkans en verrekend in het nieuwe eindcijfer van het opleidingsonderdeel.
  • De inleveringstermijn voor opdrachten moet ten allen tijde gerespecteerd worden. Taken die laattijdig worden ingediend (max 1 week te laat): hiervan wordt de score met 50% verminderd.
  • Indien een student niet aanwezig kan zijn tijdens de Week van de geïntegreerde didactiek of in de les vakdidactiek, dan moet hij/zij de docent onmiddellijk verwittigen en een geldig afwezigheidsattest inleveren (ziekenbriefje, kopie van een rouwbrief…). Ongewettigde afwezigheid betekent NA voor het OPO.
  • De aanwezigheid op de contacturen is verplicht! Systematische afwezigheid leidt tot NA.
  • ​Studenten met een examencontract nemen contact op met de verantwoordelijke van het OPO voor een aangepaste ECTS-fiche.

Week van de didactiek

Enkel deelscores voor geslaagde onderdelen worden overgenomen naar de tweede examenkans en verrekend in het nieuwe eindcijfer van het opleidingsonderdeel.

Voor opdrachten waarop de student niet geslaagd is, wordt een nieuwe opdracht ingediend aan het begin van de derde examenperiode. Bij een onvoldoende voor de microteachingsopdracht, werkt de student een nieuwe lesvoorbereiding uit vanuit de beginsituatie van een klas uit stage 3.

Indien een opdracht niet wordt ingediend, leidt dit automatisch tot een ‘NA’ voor het volledige opleidingsonderdeel.

Geschiedenis

Een NA te wijten aan afwezigheid tijdens de contacturen is niet herkansbaar.

Een tekort of NA te wijten aan onvoldoende voor opdrachten is herkansbaar in de derde examenperiode. De hermaakte opdrachten worden ingeleverd bij de aanvang van de derde examenperiode.