Geschiedenis: Klassieke Oudheid (B-ODISEE-HBS80A)

6 studiepuntenNederlands46 urenTweede semesterTweede semester
De Smet Toon (coördinator) |  De Smet Toon
Kernteam Secundair Onderwijs - Dilbeek

Ik toon aan over inhoudelijke expertise van de verschillende leer- en vakgebieden te beschikken (niveau: basis).

De algemene toelatingsvoorwaarden en de dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling.

Om dit (opleidingsonder)deel in optimale omstandigheden aan te vatten, is het aangewezen dat de student de kennis, vaardigheden en attitudes, aangeleerd in de volgende (delen van) opleidingsonderdelen van de opleiding, actief kan inzetten.
'Historische methodiek, prehistorie en Nabije Oosten'.

De docent wenst ook de aandacht te vestigen op het belang van de volgende aanvangscompetenties:

  • Een ruime belangstelling voor het verleden aan de dag leggen.
  • Interesse tonen voor de actuele wereld en actualiteit volgen.
  • Het Nederlands voldoende beheersen.
  • Beschikken over voldoende leesvaardigheid.

Onderwijsleeractiviteiten

6 sp. Geschiedenis: Klassieke Oudheid (B-ODISEE-HBS80a)

6 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-opdracht46 urenTweede semesterTweede semester
De Smet Toon
Kernteam Secundair Onderwijs - Dilbeek

De cursus biedt een overzicht van de grote ontwikkelingslijnen van de evenementiële, institutionele, sociaal-economische en culturele geschiedenis van de Klassieke Oudheid.

Klassieke oudheid: Griekenland

  • Geografie van en bronnen voor de studie van de Griekse oudheid
  • Prehelleense beschavingen: Kreta en Mycene
  • De duistere eeuwen
  • De archaïsche of voorklassieke periode
  • Klassieke periode
  • Hellenistische periode

De klassieke oudheid: Rome

  • Geografie van en bronnen voor de studie van de Romeinse oudheid
  • Culturen en volkeren van het oude Italische schiereiland
  • Het Italische schiereiland van 800 tot 500 v.C.:
  • Het vroegste Rome. De ontwikkeling tot stadstaat
  • De vroege republiek
  • De klassieke republiek
  • De late republiek
  • De vestiging van het principaat en de reorganisatie van de staat door Augustus
  • De crisis van de 3de eeuw
  • Het dominaat
  • Einde van het (West-)Romeinse rijk
  • Thematisch overzicht van het Romeinse rijk
    • Het Romeinse huis en zijn bewoners
    • De positie van de vrouw en de opvoeding
    • Gezondheid, ziekte, dood en begrafenis
    • Het straatleven
    • Het stedelijke centrum
    • De landbouw
    • Techniek en nijverheid
    • Het verkeer
    • Geld, handel en bankwezen
    • Het leger
    • De stad Rome
    • "Brood en spelen"
    • De Grieken in het Romeinse rijk
    • De oosterse en Noord-Afrikaanse provincies
    • De noordwestelijke provincies
    • De godsdienst

https://studiemateriaal.odisee.be/publiek/OlaFiche.aspx?OID=138

Klassikaal onderwijs: hoorcolleges.

Maken van examentaken m.b.t. de klassieke oudheid.
 

Evaluatieactiviteiten

Geschiedenis: Klassieke Oudheid (B-ODISEE-H71194)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Mondeling, Paper/Werkstuk
Vraagvormen : Open vragen
Leermateriaal : Geen

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

Mondeling examen:

  • De leerinhoud wordt geëxamineerd op het einde van het semester.
  • Het examen zal bestaan in het mondeling beantwoorden van open vragen over de verschillende leerstofonderdelen na een voorbereidingstijd van 30 minuten.
  • Bij het beantwoorden van de vragen zal de student(e) worden gevraagd inhoudelijke gegevens uit verschillende hoofdstukken te verwerken.

Examentaken:

  • De examentaken worden verrekend voor 20 % van het evaluatiecijfer.
  • De concrete uitleg over de examentaken wordt gegeven tijdens de lesmomenten en kan de student terugvinden op Toledo.
  • De taken en opdrachten vormen een essentieel onderdeel van de eindbeoordeling van de student(e). Indien een examentaak ontbreekt, wordt het examen als onvolledig beschouwd en leidt dit automatisch tot NA.
  • De inleveringstermijn voor opdrachten moet ten allen tijde gerespecteerd worden. Taken die laattijdig worden ingediend (max 1 week te laat): hiervan wordt de score met 50% verminderd.

 

De aanwezigheid tijdens de contacturen is verplicht! Systematische afwezigheid leidt tot NA.

Studenten met een examencontract dienen contact op te nemen met de OPO-coördinator.

De student dient telkens de begeleidende docent te contacteren bij het behalen van NA of een tekort, teneinde informatie te verzamelen over de evaluatiemodaliteiten in de derde examenperiode.

Een NA te wijten aan afwezigheid tijdens de contacturen is niet herkansbaar.

Een tekort of NA te wijten aan onvoldoende voor examentaken of het mondelinge examen is herkansbaar in de derde examenperiode.

Het mondelinge examen wordt opnieuw afgelegd in de derde examenperiode. Examentaken die een tekort of NA opleverden dienen opnieuw gemaakt te worden en worden ingediend voor aanvang van de derde examenperiode.