Plastische opvoeding: Vakdidactiek 1 (B-ODISEE-HBS74B)

Doelstellingen
Ik toon aan over vakdidactische expertise van de verschillende leer- en vakgebieden te beschikken (niveau: basis).
Begintermen
'De algemene toelatingsvoorwaarden en de dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling'
Plaats in het onderwijsaanbod
- Educatieve Bachelor voor secundair onderwijs (Dilbeek) (Plastische opvoeding) 180 sp.
- Educatieve bachelor voor secundair onderwijs - 1 onderwijsvak/2e diploma (Dilbeek) (Plastische opvoeding) 180 sp.
Toleranties
Dit opleidingsonderdeel is niet tolereerbaar in de onderstaande opleiding(en):
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. Plastische opvoeding: Vakdidactiek 1 (B-ODISEE-HBS74b)




Inhoud
- Profiel van een leerkracht (PO, Geschiedenis, Nederlands…)
- Inhoud en doelen van het vak (ET’en, LP-doelen, grote onderdelen)
- Basis-didactisch model van een les (zie didactisch model, gezien binnen OK1: inleiding/introductiefase – instructie – synthese – oefenfase – slotfase)
- LVB (met alle onderdelen, bv. beginsituatie, verantwoording didactische uitwerking, bordschema…)
- Aanleren en inzien: algemene methodiek en theoretisch onderzoek van de beeldende middelen; typische kenmerken van de beeldtaal; beeldaspecten; algemene en specifieke doelen van de Beeldende opvoeding. Ondersteunende literatuur: Handboek "Beeldende Begrippen" van Bert Boermans en aanvullend "Hardop Kijken" van Ad De Visser. Probleemstelling bij een beeldend probleem. Analyse van leerstof. Formulering doelstellingen.
Studiemateriaal
https://studiemateriaal.odisee.be/publiek/OlaFiche.aspx?OID=298
cursus materiaal en ppt zie Toledo
Toelichting werkvorm
De student verkent de didactische voorbereiding van een stageles in de eerste plaats binnen de OPO’s Onderwijskunde en Vakdidactiek. Deze OPO’s worden voor een beperkt aantal contacturen geïntegreerd aangeboden om de transfer van onderwijskundige inzichten (aangereikt binnen het OPO Onderwijskunde 1) naar elk onderscheiden onderwijsvak te vereenvoudigen. De student vindt deze contacturen in zijn agenda terug onder de titel ‘Week van de geïntegreerde didactiek’. Tijdens die week verkent de student in gemengde studentengroepen de verschillende aspecten van een goede les(voorbereiding): selectie en formulering doelen, selectie leerinhouden, werkvormen en leermiddelen. Na een interactieve verkenning in grote groep, gaat de student in werkcolleges en onder begeleiding van de vakdocent aan de slag met de aangeboden inzichten. Van de student wordt gedurende de hele week een actieve en betrokken deelname verwacht. Concreet vertaalt zich dat in het voorbereiden van opdrachten tegen het volgende werkcollege (bijvoorbeeld LP verkennen, materiaal zoeken in de mediatheek….), in het kritisch en constructief formuleren van feedback bij lesplannen en microteaching.
Na deze week zoomt elke vakdocent in op zijn/haar onderwijsvak. Binnen het OPO Plastische Opvoeding: Didactiek 1:
- Bekijken, herzien, aanpassen en verbeteren van de lesvoorbereidingen uit de week van de didactiek
- Lesdoelen linken aan de leerplandoelstellingen, technieken en materialen, kunstbeschouwing
Evaluatieactiviteiten
Plastische opvoeding: Vakdidactiek 1 (B-ODISEE-H70342)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
Voor beide examenkansen wordt het eindcijfer bepaald door het gewogen rekenkundig gemiddelde van de verschillende deelscores.
- Week van de geïntegreerde didactiek 1SP
- lesvoorbereiding conform de richtlijnen vanuit de hogeschool
- aanwezigheid, betrokkenheid bij en microteaching in de week van de geïntegreerde didactiek
- Vakdidactische opdrachten 2 SP
- permanente evaluatie + opdrachten tijdens de lessen
Belangrijke opmerkingen
- Indien een student een van de hierboven vermelde opdrachten niet uitvoert, krijgt hij/zij sowieso een NA voor het OPO. Deelscores van andere, wél ingeleverde opdrachten worden overgedragen naar de tweede zittijd.
- Indien een student een van de hierboven vermelde opdrachten te laat inlevert (zie planning op TOLEDO), dan wordt het cijfer voor opdracht in kwestie met 20% van het maximum voor die opdracht verminderd.
- Indien een student niet aanwezig kan zijn tijdens de Week van de geïntegreerde didactiek of in de les vakdidactiek, dan moet hij/zij de docent onmiddellijk verwittigen en een geldig afwezigheidsattest inleveren (ziekenbriefje, kopie van een rouwbrief…). Ongewettigde afwezigheid betekent NA voor het OPO.
- Studenten met een examencontract nemen contact op met de verantwoordelijke van het OPO voor een aangepaste ECTS-fiche.
Toelichting bij herkansen
Enkel deelscores voor geslaagde onderdelen worden overgenomen naar de tweede examenkans en verrekend in het nieuwe eindcijfer van het opleidingsonderdeel.
Voor opdrachten waarop de student niet geslaagd is, wordt een nieuwe opdracht ingediend aan het begin van de derde examenperiode. Bij een onvoldoende van een lesproject naar een tentoonstellingsbezoek wordt in samenspraak met de vakdocent een nieuwe tentoonstelling uitgekozen voor een nieuw lesproject. Bij een onvoldoende van een thematische lessenreeks wordt een nieuw thema gekozen in samenspraak met de vakdocent.
De student neemt zelfstandig contact op met de docent op de dag van de nabespreking voor vragen ivm de herkansing. De student krijgt al dan niet een aangepaste opdracht die het tekort uit de eerste examenkans kan tegemoetkomen. Dezelfde modaliteiten als de eerste examenkans kunnen gebruikt worden en mogelijk aangevuld met specifieke en aangepaste en/of extra opdrachten.