Project Kunstvakken: Vakdidactiek 1 (B-ODISEE-HBS63B)

3 studiepuntenNederlands20 urenTweede semesterTweede semester
Pepermans Sofie (coördinator) |  Pepermans Sofie
Kernteam Secundair Onderwijs - Dilbeek

Ik toon aan over vakdidactische expertise van de verschillende leer- en vakgebieden  te beschikken (niveau: basis).

De algemene toelatingsvoorwaarden en de dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling.

Dit opleidingsonderdeel is niet tolereerbaar in de onderstaande opleiding(en):

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. Project Kunstvakken: Vakdidactiek 1 (B-ODISEE-HBS63b)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-practicum-opdracht20 urenTweede semesterTweede semester
Pepermans Sofie
Kernteam Secundair Onderwijs - Dilbeek

  • Studenten maken kennis met een met kunst- en cultuureducatief begrippenkader, bouwstenen en leren deze toepassen.
  • Studenten leren een kunstzinnige lesvoorbereiding ontwerpen en voeren een microteaching (beschouwend gesprek) uit tijdens de week van de geïntegreerde didactiek.
  • Studenten ontwerpen een innovatieve lesmap en doelgericht kunstzinnig atelier volgens een aangereikt onderwerp of een tentoonstelling.
  • Studenten voeren een atelier uit met een specifieke doelgroep (jongeren 11-14j.).
  • Studenten ontwikkelen een authentiek 'artistiek kijk- en luisterportfolio' waarbij de persoonlijke beleving en betekenisgeving, het analyseren van bouwstenen en reflectie centraal staan.

Handboek Koen Crul, De grote Zeppelin + zie Toledo. 

Begeleide zelfstudie - Feedback - Interactievormen - Oefeningen/opdrachten - Portfolio

In de cursus Vakdidactiek 1 ontstaat er een wisselwerking tussen colleges, actieve werkcolleges, coaching, zelfstudie en het verwerken van individuele opdrachten. Er wordt een actieve en betrokken deelname verwacht. Concreet vertaalt zich dit in discussiemomenten, een museumbezoek, brainstormsessies, flipped classroom; vooraf voorbereiden van opdrachten (bv. het inlezen in het werk van een kunstenaar, …) en het constructief formuleren van kwalitatieve (peer)feedback. Studenten onderzoeken buiten de contacturen hun artistieke interesse via een 'kijk- en luisterportfolio'.

Evaluatieactiviteiten

Project Kunstvakken: Vakdidactiek 1 (B-ODISEE-H70339)

Type : Permanente evaluatie zonder examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Ontwerp/Product, Presentatie, Self assessment/Peer assessment, Medewerking tijdens contactmomenten, Portfolio, Procesevaluatie, Vaardigheidstoets
Vraagvormen : Open vragen, Gesloten vragen
Leermateriaal : Cursusmateriaal

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

(Details van de opdrachten zijn terug te vinden viaToledo)

  • Schriftelijk ontwerp lesvoorbereiding tijdens de geïntegreerde week van de didactiek.
  • Uitvoering microteaching tijdens de geïntegreerde week van de didactiek.
  • Schriftelijke voorbereiding lesmap en doelgericht atelier volgens een concept binnen een aangereikt onderwerp of een tentoonstelling (coaching).
  • Uitvoering lesmap en atelier met een kleine specifieke doelgroep (opname).
  • Interview deelnemers (exit ticket) over lesmap en deelname aan het atelier.
  • Reflectie lesmap en atelier (mondeling-schriftelijk).
  • Vaardigheidstoets bouwstenen. 
  • Toepassingen bouwstenen.
  • Presentatie van een selectie uit de lesmap, het atelier en het kijk- en luisterportfolio.
  • Actieve en betrokken deelname, autonomie in planning coaching gesprekken, formuleren van constructieve, kwalitatieve peerfeedback.

Opmerkingen:

  • De student neemt tussentijds autonoom contact op met de lector om het proces te bespreken (planning coaching).
  • De student levert de opdrachten steeds 1 dag voor de presentaties in. 
  • Indien een student niet aanwezig kan zijn tijdens de les, geplande museumbezoeken moet de student de docent vooraf contacteren.
  • Studenten met een examencontract nemen contact op met de verantwoordelijke van het OPO voor een aangepaste ECTS-fiche.

  • De student neemt autonoom contact op met de docent voor 1 juli van het geldende academiejaar.
  • Voor opdrachten of vaardigheidstoets waarop de student niet geslaagd is, wordt een nieuwe opdracht/toets ingediend. 
  • Enkel deelscores voor geslaagde onderdelen worden overgenomen naar de tweede examenkans en verrekend in het nieuwe eindcijfer van het opleidingsonderdeel.