Project Kunstvakken: Instapstage (B-ODISEE-HBS51G)




Doelstellingen
- Ik evalueer kritisch mijn eigen functioneren en ik stuur zo nodig adequaat mijn handelen bij (niveau: basis).
- Ik breng de beginsituatie (breed en specifiek) in kaart (niveau: basis).
- Ik ontwerp zelfstandig leer- en ontwikkelingsactiviteiten (van lessen tot leerlijnen tot geïntegreerd aanbod, …) vanuit de beoogde doelen, de beginsituatie van de lerenden op basis van wetenschappelijk onderbouwde onderwijskundige inzichten (niveau: basis).
- Ik integreer brede vakinhoudelijke en vakdidactische kennis en vaardigheden in aangeboden leer- en ontwikkelingsactiviteiten (niveau: basis).
- Ik integreer actuele en relevante bronnen, kennis en inzichten in aangeboden leer- en ontwikkelingsactiviteiten (niveau: basis).
- Ik evalueer zelfstandig tijdens en na de aangeboden leer- en ontwikkelingsactiviteiten de leerwinst van alle lerenden t.a.v. de beoogde leerdoelen en de kwaliteit van het onderwijsleerproces (niveau: basis).
- Ik toon aan over (ped)agogische expertise te beschikken (niveau: basis).
- Ik creëer proactief een positief leef- en leerklimaat, doordat ik in mijn handelen laat zien dat ik gevoelig en receptief ben voor zaken die bevorderend en belemmerend zijn voor leren en ontwikkelen (niveau: basis).
- Ik neem leiding over het leer- en leefklimaat door in te spelen op gedragingen en groepsprocessen van de lerenden om het welbevinden en de leerkansen van alle lerenden te vrijwaren. In meer complexe situaties stem ik af met andere actoren (niveau: basis).
- Ik herken opvoedingsvragen en -noden en kan er gepast op inspelen (niveau: basis).
- Ik organiseer en voer relevante administratieve taken uit (niveau: basis).
Begintermen
De algemene toelatingsvoorwaarden en de dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling.
Plaats in het onderwijsaanbod
- Educatieve bacheloropleiding voor secundair onderwijs - in dagonderwijs (Sint-Niklaas) (Project kunstvakken) 180 sp.
- Educatieve Bachelor voor secundair onderwijs (Dilbeek) (Project kunstvakken) 180 sp.
- Educatieve bachelor voor secundair onderwijs - 1 onderwijsvak/2e diploma (Dilbeek) (Project kunstvakken) 180 sp.
Toleranties
Dit opleidingsonderdeel is niet tolereerbaar in de onderstaande opleiding(en):
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. Project Kunstvakken: Instapstage (B-ODISEE-HBS57g)




Inhoud
De student kiest zelfstandig een stageplaats binnen een culturele organisatie met een kunst- en cultuur educatieve werking en loopt 10 dagen stage (7 u./dag) of 70 u.
De student zal de organisatie actief ondersteunen zodat de student kan groeien in het creëren en begeleiden van kunstzinnige activiteiten. Daarnaast maakt de student kennis met de publiekswerking van de organisatie. De student wordt tijdens de stage begeleid door een vaste mentor.
(Zie stagewebsite).
Studiemateriaal
Stagewebsite
Toelichting werkvorm
Tijdens de PKV Instapstage toetst de student inhouden uit het opleidingsonderdeel ‘Cultuur en beleid’ af aan de reële werking van een culturele organisatie. Ondersteund door de opleidingsonderdelen Muziekeducatie, Museumeducatie, Vakdidactiek 1 en de begeleiding van een interne stagementor, groeit de student in het creëren (schriftelijk) en begeleiden van kunstzinnige activiteiten binnen het kunst- en culturele werkveld. De student gaat tijdens de stage enerzijds zelfstandig aan de slag en wordt anderzijds begeleid door een vaste mentor om de werking van de organisatie van binnenuit te leren kennen.
Daarnaast onderzoekt de student in samenwerking met de mentor 'het DNA' van de organisatie en verwerkt dit in een verslag. De mentor maakt tijd voor enkele evaluatiegesprekken met de student en de stagebegeleider van de hogeschool.
De stagebegeleider observeert de student tijdens de uitvoering van een kunstzinnige activiteit binnen de organisatie (bijvoorbeeld tijdens de uitvoering van een atelier).
De stage mag in blokvorm, in (vaste) dagdelen of gespreid opgenomen worden; weekends en vakanties zijn een mogelijkheid mits het tijdig doorgeven van de stagedata aan de stagebegeleider.
De stage kan niet plaatsvinden tijdens de contacturen aan de hogeschool.
(Zie stagewebsite).
Evaluatieactiviteiten
Project Kunstvakken: Instapstage (B-ODISEE-H74096)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
Het eindpunt wordt bepaald voor 50% door de practicumbegeleiders (pedagogisch en didactisch functioneren tijdens de instapstage) en voor 50% door de PKV vakdidacticus, tevens stagebegeleider.
Deel 1 (50%): wordt bepaald door de practicumbegeleider van het onderwijsvak.
Deel 2 (50%): wordt bepaald door de PKV-vakdidacticus (stagebegeleider). Deel 2 bestaat uit 60% actieve stage en 40% stageopdrachten (zie stagewebsite).
Actieve stage:
De student wordt tijdens de PKV Instapstage begeleid door een stagementor van de culturele organisatie. Deze mentor geeft tussentijdse kwalitatieve feedback aan de hand van een officieel feedbackdocument. De student bereidt dit document voor aan de hand van een zelfevaluatie.
De student en mentor bespreken dit inhoudelijk waarna de student de stagebegeleider uitnodigt voor een bespreking van het groeiproces en de competenties die vooropgesteld worden. Ook de mentor is aanwezig tijdens dit gesprek.
Tijdens de Instapstage krijgt de student minstens twee stagebezoeken van de stagebegeleider (wanneer de student een actieve rol opneemt) waarna de student kwalitatieve feedback van de stagebegeleider krijgt.
Deze procedure wordt nogmaals herhaald tijdens het tweede semester van de stage.
Op basis van deze gegevens evalueert de stagebegeleider in welke mate de student de competenties van de Instapstage behaalt.
Dit punt vormt 60% van de beoordeling van het PKV-onderdeel (deel 2) van de Instapstage.
De stagementor reikt de nodige elementen aan op basis van de feedback aan de student, maar de stagebegeleiders interpreteren deze rapportering, formuleren conclusies en zetten ze om in een cijfer. Bij onvoldoende scores op breekpunten (zie kerncompetenties stage), kan de student niet slagen voor dit OPO.
Stageopdrachten:
Daarnaast worden ook de stageopdrachten (bv. voorbereidingen atelier, DNA verslag, zie stagewebsite) voor de hogeschool in rekening gebracht.
Alle opdrachten moeten worden volbracht, zo niet wordt de stage als niet afgelegd (NA) beoordeeld. De student krijgt hierover feedback. De doelen en breekpunten zijn een uitgangspunt.
Dit punt vormt 40% van de beoordeling van het PKV-onderdeel (deel 2) van de Instapstage.
De opleiding draagt de eindverantwoordelijkheid m.b.t. de eindevaluatie.
Alle nodige stagedocumenten zijn opgeladen, rekening houdend met de afgesproken deadline. Na de deadline kunnen er geen documenten meer worden opgeladen. Wanneer lesvoorbereidingen ontbreken wordt de stage als ‘niet afgelegd’ beoordeeld. Wanneer het stageportfolio onvolledig is (bv. verslagen) of er zijn andere administratieve onnauwkeurigheden, dan kan de stage als ‘niet afgelegd’ worden beoordeeld. Ook wanneer de stage-overeenkomst ontbreekt, wordt de stage als NA (niet afgelegd) beschouwd.
Wanneer er geen voorbereidingen worden afgegeven tijdens de actieve stages, kan de stage worden stopgezet. Ook bij onvoldoende uitgewerkte voorbereidingen. De voorbereidingen moeten minimum drie werkdagen voorafgaand aan de eigenlijke activiteit met mentor worden besproken en worden bezorgd. De definitieve voorbereidingen worden minstens de laatste dag voor de stagedag opgeladen in het digitaal portfolio bij het betreffend vak.
Studenten PKV bekijken eveneens de stagewebsite voor richtlijnen, stageopdrachten en vakdidactische competenties van de Instapstage.
Wanneer de student zonder de mentor en de hogeschool vooraf te verwittigen ongewettigd afwezig is tijdens geplande stagedagen, neemt de mentor contact op met de hogeschool en kan de stage worden stopgezet.
Studenten met een examencontract dienen contact op te nemen met de OPO-coördinator.
Toelichting bij herkansen
Er is geen tweede examenkans.
De PKV Instapstage is niet herkansbaar.