Project Kunstvakken: Museumeducatie (B-ODISEE-HBS50G)

Doelstellingen
Ik toon aan over inhoudelijke expertise van de verschillende leer- en vakgebieden te beschikken (basis).
Begintermen
De algemene toelatingsvoorwaarden en de dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling
Plaats in het onderwijsaanbod
- Educatieve bacheloropleiding voor secundair onderwijs - in dagonderwijs (Sint-Niklaas) (Project kunstvakken) 180 sp.
- Educatieve Bachelor voor secundair onderwijs (Dilbeek) (Project kunstvakken) 180 sp.
- Educatieve bachelor voor secundair onderwijs - 1 onderwijsvak/2e diploma (Dilbeek) (Project kunstvakken) 180 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. Project Kunstvakken: Museumeducatie (B-ODISEE-HBS56g)




Inhoud
Kennismaking met de hedendaagse ontwikkelingen binnen de museumeducatie op agogisch niveau en in publiekswerking.
De beeldende kunsten worden actief, receptief, reflectief en productief belicht en dit op twee niveaus: Education in the art en education through the art.
Kennismaking met : stijlen en stromingen - beeldaspecten- materialen en technieken- kunstbeschouwingstechnieken, museumbeleid en -organisatie, good practices binnen de museumeducatie, ... . Studenten krijgen een breed gamma aan mogelijke kunsteducatieve werkvormen en kaders aangereikt. Het zelf verbreden en verdiepen van inzichten en leerinhouden staat centraal.
Dit OPO wordt projectmatig ingericht.
Studiemateriaal
https://studiemateriaal.odisee.be/publiek/OlaFiche.aspx?OID=17681
Toelichting werkvorm
De contacturen worden praktijkgericht ingevuld met werksessies. De studenten werken zelfgestuurd. Het leren met en van elkaar staat centraal. De inhouden worden opgebouwd rondom concrete projecten die al dan niet met externe partners worden uitgewerkt.
Groepsopdrachten en individuele opdrachten wisselen elkaar af. Deze projecten worden elk academiejaar afgestemd op de actuele noden en behoeften van het werkveld, vakkenstages ed.
De contacturen gaan veelal extern door i.s.m. met museale partners. Daarnaast kunnen studenten gebruik maken van coachingsmomenten.
Aanwezigheid tijdens de contacturen en excursies is verplicht. Wie niet voldoende aanwezig is tijdens de contacturen kan niet slagen voor dit OPO.
Evaluatieactiviteiten
Project Kunstvakken: Museumeducatie (B-ODISEE-H74095)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
Logboek:
De studenten werken actief en productief mee aan de verschillende lessen, coachingsmomenten en museumopdachten. Deze opdrachten worden elk academiejaar afgestemd op de noden en behoeften van het werkveld. De leerinhouden die aan bod komen worden verbreed en verdiept in een logboek waarin het leerproces gedocumenteerd wordt.
Mondeling examen:
De examenopdracht wordt tijdens het mondeling examen toegelicht . Deze opdracht wordt uitgetest met een ( zelf samengestelde ) doelgroep en gedocumenteerd via fimmateriaal. Aan de hand van het logboek, de mondelinge presentatie en het filmmateriaal toont de student zijn persoonlijk leerproces aan en wordt de inhoudelijke expertise ( theoretische kennis en vaardigheden) getoetst.
Aanwezigheid tijdens de contacturen is verplicht. Wie niet voldoende aanwezig was tijdens de contacturen kan niet slagen voor dit OPO
Toelichting bij herkansen
Idem modaliteiten 1e examenkans.