Engels: Vakdidactiek 1 (B-ODISEE-HBS50A)

Doelstellingen
Ik toon aan over vakdidactische expertise van de verschillende leer- en vakgebieden te beschikken (niveau: basis).
Begintermen
De algemene toelatingsvoorwaarden en de dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling.
Plaats in het onderwijsaanbod
- Educatieve Bachelor voor secundair onderwijs (Dilbeek) (Engels) 180 sp.
- Educatieve bachelor voor secundair onderwijs - 1 onderwijsvak/2e diploma (Dilbeek) (Engels) 180 sp.
Toleranties
Dit opleidingsonderdeel is niet tolereerbaar in de onderstaande opleiding(en):
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. Engels: Vakdidactiek 1 (B-ODISEE-HBS50a)




Inhoud
Week van de didactiek
- Profiel van een leerkracht secundair onderwijs
- Inhoud en doelen van het vak (eindtermen, leerplandoelen, grote onderdelen)
- Basis-didactisch model van een les (zie didactisch model, gezien binnen Onderwijskunde 1: inleiding/introductiefase – instructie – synthese – oefenfase – slotfase)
- lesvoorbereiding (met alle onderdelen, bv. beginsituatie, bordschema, lestabel e.a.)
Specifiek Engels Didactiek I
- Beginsituatie toegespitst op vreemdetalenonderwijs (invloed van leeftijd, leerstijl, motivatie, niveau, autonomie op vreemdetaalverwerving)
- Profiel van een leerkracht Engels (met aandacht voor leerkracht-leerlingentaal, instructies en attitudes van een leerkracht Engels.)
- Werkvormen/groeperingsvormen: belang van werkvormen en groeperingsvormen in een les Engels
Toelichting werkvorm
De student verkent de didactische voorbereiding van een stageles in de eerste plaats binnen de opleidingsonderdelen Onderwijskunde en Vakdidactiek. Deze opleidingsonderdelen worden voor een beperkt aantal contacturen geïntegreerd aangeboden om de transfer van onderwijskundige inzichten (aangereikt binnen het opleidingsonderdeel Onderwijskunde 1) naar elk onderscheiden onderwijsvak te vereenvoudigen. De student vindt deze contacturen in zijn agenda terug onder de titel ‘Week van de geïntegreerde didactiek’. Tijdens die week verkent de student in gemengde studentengroepen de verschillende aspecten van een goede les(voorbereiding): selectie en formulering doelen, selectie leerinhouden, werkvormen en leermiddelen. Na een interactieve verkenning in grote groep, gaat de student in werkcolleges en onder begeleiding van de vakdocent aan de slag met de aangeboden inzichten. Van de student wordt gedurende de hele week een actieve en betrokken deelname verwacht. Concreet vertaalt zich dat in het voorbereiden van opdrachten tegen het volgende werkcollege (bijvoorbeeld leerplannen verkennen, materiaal zoeken in de mediatheek….), in het kritisch en constructief formuleren van feedback bij lesplannen en microteaching.
Na deze week zoomt elke vakdocent in op zijn/haar onderwijsvak. Binnen het opleidingsonderdeel Engels: Didactiek 1 werken we via gespreksvormen waarbij de ervaring van de student centraal staat. Groepswerk, individueel werk en microteachingsactiviteiten wisselen elkaar af. Ook in deze sessies wordt actieve en betrokken deelname verwacht.
Evaluatieactiviteiten
Engels: Vakdidactiek 1 (B-ODISEE-H70318)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
Voor beide examenkansen wordt het eindcijfer bepaald door het gewogen rekenkundig gemiddelde van de verschillende deelscores.
- Week van de geïntegreerde didactiek 1SP
- lesvoorbereiding conform de richtlijnen vanuit de hogeschool
- aanwezigheid, betrokkenheid bij en microteaching in de week van de geïntegreerde didactiek
- Opdrachten specifiek voor Engels Didactiek I 2SP
- Beginsituatie: lesvoorbereiding van gegeven les aanpassen aan de hand van nieuwe inzichten (individuele opdracht)
- Profiel leraar Engels: opdracht ELT-blog (individuele opdracht)
- Microteachingactiviteit: aandacht voor instructies, werkvormen en omgang met aangereikte leermiddelen (duo-opdracht)
- Participatie in en voorbereiding van lesactiviteiten
Belangrijke opmerkingen
- Indien een student een van de hierboven vermelde opdrachten niet uitvoert, krijgt hij/zij sowieso een NA voor het OPO. Deelscores van andere, wél ingeleverde opdrachten worden overgedragen naar de tweede zittijd.
- Indien een student een van de hierboven vermelde opdrachten te laat inlevert (zie planning op TOLEDO), dan wordt het cijfer voor de opdracht in kwestie met 20% van het maximum voor die opdracht verminderd.
- Indien een student niet aanwezig kan zijn tijdens de Week van de geïntegreerde didactiek of in de les vakdidactiek, dan moet hij/zij de docent onmiddellijk verwittigen en een geldig afwezigheidsattest inleveren (ziekenbriefje, kopie van een rouwbrief…). Ongewettigde afwezigheid betekent NA voor het OPO.
- Studenten met een examencontract nemen contact op met de verantwoordelijke van het OPO voor een aangepaste ECTS-fiche.
Toelichting bij herkansen
Week van de didactiek
Enkel deelscores voor geslaagde onderdelen worden overgenomen naar de tweede examenkans en verrekend in het nieuwe eindcijfer van het opleidingsonderdeel.
Voor opdrachten waarop de student niet geslaagd is, wordt een nieuwe opdracht ingediend aan het begin van de derde examenperiode.
Bij een onvoldoende voor de microteachingsopdracht van het geïntegreerde deel, werkt de student een nieuwe lesvoorbereiding uit vanuit de beginsituatie van een klas uit stage 3. Bij een onvoldoende voor de microteachingsopdracht van het specifieke deel, herwerkt de student in overleg met de docent een lesvoorbereiding met aandacht voor instructies, motiverende insteek en/of werkvormen.