Plastische opvoeding: Instapstage (B-ODISEE-HBS44G)

3 studiepuntenNederlandsTweede semesterTweede semester
Detremmerie Lena (coördinator) |  Detremmerie Lena |  Vermeren Karen
Kernteam Secundair Onderwijs - Dilbeek

De algemene toelatingsvoorwaarden en de dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling.

Dit opleidingsonderdeel is niet tolereerbaar in de onderstaande opleiding(en):

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. Plastische opvoeding: Instapstage (B-ODISEE-HBS50g)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: StageTweede semesterTweede semester
Detremmerie Lena |  Vermeren Karen
Kernteam Secundair Onderwijs - Dilbeek

Didactische stage per onderwijsvak: vindt plaats tijdens observatie- en actieve stages (stage 2 én 3). Doorheen een stagecurriculum van twee weken in het tweede semester begeleiden we de stagiair bij het groeiproces in het verwerven van de competenties van de eerste opleidingsfase. De klemtoon bij de stages van de eerste opleidingsfase ligt op het begeleiden van leer-en ontwikkelingsprocessen, de rol van opvoeder, inhoudelijk expert en die van organisator (zie kerncompetenties stages). Het stagetraject is stapsgewijs opgebouwd. Als voorbereiding van het actief lesgeven in stage 2 zijn er observatiemomenten waarbij de student(e) voldoende op de hoogte wordt gebracht van de beginsituatie van de klassen waar de actieve stage wordt volbracht. De basisvaardigheden van de didactische practica (opleidingsonderdeel eerste semester) worden er verder geobserveerd en de stagiair leert er bewust stilstaan bij het leerproces van leerlingen. Tijdens stage 2 en 3 geeft de stagiair actief les. Hierbij integreert hij/zij de verschillende vaardigheden die hij/zij doorheen het jaar verworven heeft.

Stagewebsite 1 BaSO en documenten opleidingscommunity BaSO-B

  • Een lesvoorbereiding wordt drie werkdagen, voorafgaand aan de eigenlijke stage, doorgestuurd naar de mentor. Dit geeft de mentor de kans om feedback te geven aan de student (geen verplichting voor mentor; wel een kans)
  • Bij elke les wordt er (de eigenlijke lesdag) een volledig uitgewerkte voorbereiding aan de mentor afgegeven.
  • Naast het inoefenen van de basisvaardigheden in een stageschool krijgen studenten de gelegenheid met mentoren en stagebegeleiders van de hogeschool te reflecteren. Deze reflectie gebeurt in hoofdzaak tijdens de stage én tijdens de lessen didactiek en onderwijskunde.
  • In maart is er een integratieweek onderwijskunde-vakdidactiek. Tijdens deze week wordt er aandacht besteed aan de lesvoorbereiding, als voorbereiding bij stage 2. Aanwezigheid is verplicht.
  • De opdrachten en administratie i.v.m. stage worden in het digitaal portfolio geplaatst volgens de vooropgestelde afspraken.
  • De opdrachten per stageperiode (stage 2 en 3) worden beoordeeld door de vakdidacticus. Hier worden de algemene leraarcompetenties en vakspecifieke competenties (zie ook stagewebsite) beoordeeld. Alle opdrachten moeten worden volbracht, indien niet wordt de stage als niet afgelegd (NA) beoordeeld. De student krijgt hierover feedback. Het eindpunt van deze opdracht is het resultaat van 1/3 stage 2 en 2/3 stage 3. Tijdens stage 3 moet de student in staat zijn om een lesvoorbereiding te maken volgens de vooropgestelde competenties. Dit punt bepaalt 30% van de beoordeling didactische stage van het onderwijsvak.

Evaluatieactiviteiten

Plastische opvoeding: Instapstage (B-ODISEE-H74086)

Type : Permanente evaluatie zonder examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Procesevaluatie

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

Het eindpunt wordt bepaald voor 70% door de practicumbegeleiders (eigenlijke stage) en voor 30% door de vakdidacticus (opdrachten en lesvoorbereidingen).

Deel 1 70 %: De mentor geeft kwalitatieve feedback over elke actieve stageperiode aan de hand van een officieel feedbackdocument. Tijdens stage 3 krijgt de student(e) één stagebezoek van één stagebegeleider (in principe de begeleider van het didactisch practicum / LO-studenten: pedagoog campus Dilbeek). (Of er is overleg met de mentor). De stagebegeleider bespreekt met de mentor het groeiproces en het eindresultaat van de competenties die vooropgesteld worden voor stage 3. Op basis van deze gegevens evalueert de stagebegeleider in welke mate de student de competenties van de eerste opleidingsfase behaalt. Dit punt vormt  70% van de beoordeling van de didactische stage van het onderwijsvak. (andere 30%: zie opdrachten onderwijsvak). M.a.w. de stagementor reikt de nodige elementen aan op basis van de feedback aan de student, maar de stagebegeleiders interpreteren deze rapportering, formuleren conclusies en zetten ze om in een cijfer. Bij onvoldoende scores op breekpunten (zie kerncompetenties stage), kan de student niet slagen op dit OPO.

Deel 2 30%: De andere 30% wordt bepaald door de opdrachten die de vakdidacticus evalueert (zie toelichting werkvorm). Alle opdrachten moeten worden volbracht, indien niet wordt de stage als niet afgelegd (NA) beoordeeld. De student krijgt hierover feedback. Het eindpunt is het resultaat van 1/3 stage 2 en 2/3 stage 3. Tijdens stage 3 moet de student in staat zijn om een lesvoorbereiding te maken volgens de vooropgestelde competenties. De toetsdoelen en breekpunten didactische stage 1 zijn een uitgangspunt.

De opleiding draagt de eindverantwoordelijkheid m.b.t. de eindevaluatie

Alle nodige stagedocumenten moeten zijn opgeladen, rekening houdend met de afgesproken deadline. Er kunnen geen documenten meer opgeladen worden na de deadline. Wanneer lesdocumenten ontbreken wordt de stage als ‘niet afgelegd’ beoordeeld. Wanneer het stageportfolio onvolledig is (bv. reflectie, synoptische lijst,…) of er zijn andere administratieve onnauwkeurigheden, wordt de stage als onvoldoende beoordeeld. Ook wanneer de stage-overeenkomst ontbreekt, wordt de stage als NA (niet afgelegd) beschouwd.

Wanneer er geen lesvoorbereidingen worden afgegeven tijdens de actieve stages, kan de stage worden stopgezet. Ook bij onvoldoende uitgewerkte voorbereidingen kan de stage worden stopgezet. De lesvoorbereidingen moeten minimum drie werkdagen voorafgaand aan de eigenlijke les aan de mentor worden bezorgd.

Studenten die het advies kregen voor extra taalondersteuning en die zich niet houden aan de inspanningsverbintenis kunnen niet slagen voor stage.

Studenten met een examencontract dienen contact op te nemen met de OPO-coördinator.

Er is geen tweede examenkans.