Engels: Taalvaardigheden en cultuur 1 (B-ODISEE-HBS43F)

3 studiepuntenEngels26 urenEerste semesterEerste semester
Jans Lysbeth (coördinator) |  Jans Lysbeth
Kernteam Secundair Onderwijs - Dilbeek

Ik toon aan over inhoudelijke expertise van de verschillende leer- en vakgebieden te beschikken (niveau: basis).

De algemene toelatingsvoorwaarden en de dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling.

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. Engels: Taalvaardigheden en cultuur 1 (B-ODISEE-HBS46f)

3 studiepuntenEngelsWerkvorm: College-practicum-opdracht26 urenEerste semesterEerste semester
Jans Lysbeth
Kernteam Secundair Onderwijs - Dilbeek

  • Cultuur: bespreking van de volgende thema's 'The British Context', 'The Country' en 'The People', gebaseerd op de hoofdstukken uit British Civilization. An Introduction door John Oakland. 
  • Literatuur: 2 hedendaagse romans die aansluiten bij de culturele thematiek van het OPO.
  • Vaardigheden: verschillende activiteiten rond het thema Groot-Brittannië die de mondelinge en schriftelijke taalvaardigheid vergroten.

  • Kennis over Britse cultuur wordt aangebracht door middel van actuele (gesproken of geschreven) bronnen, door middel van korte uiteenzettingen door de docent, of door presentaties door de studenten.
  • Studenten brengen presentaties over de Britse cultuur.
  • Studenten lezen 2 opgegeven romans, en werken hierrond opdrachten uit.
  • Studenten werken oefeningen af en bereiden activiteiten voor,  zoals aangegeven op het digitale leerplatform en/of aangekondigd in de les.

Evaluatieactiviteiten

Engels: Taalvaardigheden en cultuur 1 (B-ODISEE-H72476)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Mondeling, Schriftelijk, Paper/Werkstuk, Presentatie, Medewerking tijdens contactmomenten, Vaardigheidstoets
Vraagvormen : Open vragen, Meerkeuzevragen
Leermateriaal : Naslagwerk

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

Het examen in januari (50% van eindtotaal) bestaat uit twee delen:

  • een geschreven deel evalueert de lees- en schrijfvaardigheid (20%): leesvaardigheid wordt meer specifiek geëvalueerd aan de hand van een ongeziene tekst (ca. 1 à 2 A4p. , non-fictie, actualiteitsgericht, verband houdende met de besproken thema's:10%); schrijfvaardigheid wordt geëvalueerd via een schrijfopdracht (een essay van ca. 300 woorden over een vraag die verband houdt met de besproken thema's of met algemenere thema's gelinkt aan de wereld van ELT:10%)
  • het mondelinge gedeelte evalueert de kennis van Britse cultuur en spreekvaardigheid (30%). De student krijgt drie vragen voorgelegd die verband houden met de geziene thema's.

Permanente evaluatie (50%) wordt bepaald door de volgende onderdelen:

  • een interactieve presentatie over een aan Groot-Brittannië gerelateerd onderwerp (10%)
  • spreekvaardigheid tijdens de spreekactiviteiten in de les (5%);
  • luistervaardigheid via luistertoetsen (10%);
  • schrijfvaardigheid via een 300-woorden tellend essay (12,5%)
  • uitvoering creatieve romanopdracht (7.5%)
  • 3’ speech (5%)

De data van de afnames van de luistertoetsen worden op tijd meegedeeld (in de semesterplanning). Deelname is verplicht. Niet-deelname resulteert in een score nul. Studenten kunnen een toets enkel inhalen indien ze voor de betreffende test een ziekteattest kunnen voorleggen. Om correct te evalueren is actieve deelname aan de lesactiviteiten vereist. De lessen worden verplicht bijgewoond.

Belangrijke opmerking!

Er wordt automatisch een zware onvoldoende (7 of minder) toegekend voor het geheel van het opleidingsonderdeel "Deel: Engels: Taalvaardigheden en cultuur, deel I " in de volgende gevallen: de student(e) haalt een nul voor één van de genoemde onderdelen (zijnde: geschreven examen, mondeling examen, presentatie, essay, luistertoetsen, spreekvaardigheid tijdens de lessen, uitvoering creatieve romanopdracht ) OF de student(e) haalt een zware onvoldoende (7 of minder) voor twee van deze genoemde onderdelen OF de student(e) haalt een onvoldoende (8 of 9) voor drie van deze genoemde onderdelen.

Enkel deelscores voor geslaagde onderdelen worden overgenomen naar de tweede examenkans en verrekend in het nieuwe eindcijfer van het opleidingsonderdeel. De studenten herwerken in overleg met de docent welke opdrachten herwerkt dienen te worden. De opdrachten worden ingediend aan het begin van de examenzittijd van augustus. 

Het geschreven examen toetst de lees- en schrijfvaardigheid via dezelfde modaliteiten als tijdens het examen in de eerste zittijd. Bijkomend is er een luisterexamen voor studenten die hierop onvoldoende scoorden tijdens de eerste zittijd. In het mondelinge examen beantwoordt de student drie vragen over cultuurgerelateerde onderwerpen, net zoals dat het geval is voor het examen in de eerste zittijd. 

Indien de student onvoldoende scoorde voor de presentatieopdracht afgelegd als onderdeel van permanente evaluatie, geeft de student tijdens het mondelinge examen ook een presentatie over een cultuurgerelateerd onderwerp. Specifieke instructies worden via het digitale leerplatform meegedeeld.

Ook hier geldt de regel dat  er automatisch een zware onvoldoende (7 of minder) wordt  toegekend voor het geheel van het opleidingsonderdeel "Deel: Engels: Taalvaardigheden en cultuur, deel I " in de volgende gevallen: de student(e) haalt een nul voor één van de genoemde onderdelen (zijnde: geschreven examen, mondeling examen, presentatie, essay, luistertoetsen, spreekvaardigheid tijdens de lessen) OF de student(e) haalt een zware onvoldoende (7 of minder) voor twee van deze genoemde onderdelen OF de student(e) haalt een onvoldoende (8 of 9) voor drie van deze genoemde onderdelen.