Economie: Boekhouden 1 (B-ODISEE-HBS36F)

Doelstellingen
Ik toon aan over inhoudelijke expertise van de verschillende leer- en vakgebieden te beschikken (niveau: basis).
Begintermen
Algemeen
- De algemene toelatingsvoorwaarden en de dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling.
Inhoudelijk
- Geen specifieke voorkennis vereist.
- Zin voor nauwkeurigheid.
- Probleemoplossend denken.
Plaats in het onderwijsaanbod
- Educatieve Bachelor voor secundair onderwijs (Dilbeek) (Economie) 180 sp.
- Educatieve bachelor voor secundair onderwijs - 1 onderwijsvak/2e diploma (Dilbeek) (Economie) 180 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. Economie: Boekhouden 1 (B-ODISEE-HBS39f)




Inhoud
Deel 1. Het systeem van dubbel boekhouden
- De balans
- De balansrekeningen
- De resultatenrekeningen
- Het MAR
- Journaal en grootboek
- De proef- en saldibalans
- Van begin- naar eindbalans
Deel 2. De aan- en verkoopcyclus met hun uitgaven- en inkomstenstroom
- Boekhoudkundige verwerking van aankopen en verkopen van handelsgoederen als bedrijfskosten en bedrijfsopbrengsten
Studiemateriaal
De oefeningen die tijdens de lessen aan bod komen, komen uit het boek 'Boekhouden voor het beleid 2022' (ISBN 978-94-641-7332-1). Het is sterk aanbevolen dit boek aan te kopen. Dit boek wordt verder gebruikt voor Boekhouden 2.
Toelichting werkvorm
Oefeningen/opdrachten
Nadat uitleg van de theorie, wordt deze verder ingeoefend. Niet alle oefeningen kunnen behandeld worden tijdens de lessen. Het is de verantwoordelijkheid van de student om zelf aan de slag te gaan met de aangeboden oefeningen en hierover vragen te stellen indien nodig. De oefeningen worden in het rekenblad 'Excel' gemaakt. Enige voorkennis van Excel is dus aanbevolen.
Oplossingssleutels van de oefeningen worden bezorgd aan de student.
Evaluatieactiviteiten
Economie: Boekhouden 1 (B-ODISEE-H72469)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
De evaluatie van het opleidingsonderdeel Boekhouden I bestaat uit:
- Een schriftelijk examen (telt mee voor 100 %) waarin zowel kennis-, inzichts-, als toepassingsvragen aan bod komen. De klemtoon ligt evenwel op het boeken van verrichtingen in journaal en/of grootboek. Het belang van de theorie in de totale eindscore is eerder beperkt. Een grondige beheersling van de theoretische basisprincipes is evenwel onontbeerijk om de oefeningen tot een goed einde te kunnen brengen.
De student hanteert een correcte en verzorgde taal.
De student mag gebruik van het MAR en een rekentoestel, type TI-30XS. Een grafisch rekentoestel is niet toegelaten.
Toelichting bij herkansen
Het examen verloopt analoog als tijdens de eerste examenperiode.