Aardrijkskunde: Sociaal-economische geografie (B-ODISEE-HBS30F)

Doelstellingen
Ik toon aan over inhoudelijke expertise van de verschillende leer- en vakgebieden te beschikken (niveau: basis).
Begintermen
'De algemene toelatingsvoorwaarden en de dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling.'
Plaats in het onderwijsaanbod
- Educatieve Bachelor voor secundair onderwijs (Dilbeek) (Aardrijkskunde) 180 sp.
- Educatieve bachelor voor secundair onderwijs - 1 onderwijsvak/2e diploma (Dilbeek) (Aardrijkskunde) 180 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. Aardrijkskunde:Sociaal-economische geografie (B-ODISEE-HBS33f)




Inhoud
In dit OPO is het belangrijk dat je een ruimtelijk referentiekader kan opbouwen. Je zal voor dit OPO verschillende zaken moeten kunnen aanduiden op een blinde kaart (landen en hoofdsteden, staten van USA,autonome regio's in China). De verschillende thema's in dit OPO zijn:
- De wereld in kaart.
- Wereldblokken, taal en godsdienst.
- Het werelderfgoed.
- HDI.
- Globalisatie en onderlinge afhankelijkheid.
- De grote wereldmachten.
De USA, supermacht.
De Aziatische groei, China.
Rusland.
Toelichting werkvorm
Begeleide zelfstudie - Interactievormen - Oefeningen/opdrachten - Samenwerkend leren/Collaboratief leren
In de contactlessen zelf zal de werkvorm gekozen worden afhankelijk van het onderdeel van de cursus. Voorbeeld:
- Het gedeelte taal en godsdienst zal via coöperatieve werkvormen aangebracht worden. Je zal een onderwerp toegewezen krijgen en zullen dan later de verschillende onderwerpen samenleggen. Op deze manier kunnen er verbanden worden gelegd tussen de verschillende onderwerpen.
- Om bepaalde ruimtelijke/landschappelijke patronen te ontdekken zal er uiteraard gebruik gemaakt worden van de excursie. Op die manier kunnen studenten deze patronen waarnemen en onderzoeken in het werkveld zelf.
In het algemeen kan men stellen dat de lesmomenten zo goed mogelijk didactisch ondersteund worden en dat er gebruik gemaakt wordt van aardrijkskundige leermiddelen (ICT, DVD, beeldmateriaal, grafieken, statistieken, modellen...). Een ruim gebruik van bronnenmateriaal is noodzakelijk.
Tijdens de excursies wordt er aandacht besteed aan het geografische veldwerk. De studenten zels gedeeltelijk instaan voor het verloop van mini-excursies door de stad.
De aanwezigheid tijdens de contacturen is aangeraden wegens het interactieve karakter van de colleges. Wanneer men niet kan aanwezig zijn wordt dit vooraf gemeld aan de docent.
Evaluatieactiviteiten
Aardrijkskunde: Sociaal-economische geografie (B-ODISEE-H72463)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
Het examen verloopt mondeling. Bij het binnenkomen trek je een vragenlijst. Deze bevat vragen over de belangrijkste leerstofonderdelen. Naast de vragen over de cursus krijg je ook een vraag over het ruimtelijke referentiekader.
Je mag steeds een schoolatlas (Plantyn Algemene wereldatlas en/of De Boeck atlas ) gebruiken. Je brengt zelf je atlas mee naar het examen. Voor sommige vragen mag je "Google Earth" (op PC van het examenlokaal) gebruiken. Heel wat vragen worden ondersteund door kaarten en figuren.
Er is 20' voorbereidingstijd voorzien. Voor de lokalisatie van plaatsnamen is geen voorbereidingstijd voorzien.
Je moet op een goed gestructureerde wijze antwoorden en aantonen dat je inzicht heeft in de leerstof. Het examen is een mondelinge proef. Er wordt dus vooral rekening gehouden met wat je zegt. In geval van twijfel wordt de schriftelijke voorbereiding nagekeken. Het eindresultaat is niet noodzakelijk de optelsom van de punten van de afzonderlijke deelvragen. Wanneer belangrijke leerstofonderdelen niet of onvoldoende gekend zijn zal zich dit weerspiegelen in het eindresultaat. Tijdens de contacturen wordt toegelicht wat je moet kennen en kunnen en welke de breekpunten kunnen zijn.
In een lerarenberoep is het ook belangrijk dat een leraar inhouden op een goed gestructureerde manier kunnen aanbrengen. Er kunnen hier verschillende juiste antwoordmogelijkheden zijn. Voor het behalen van een hogere score is presentatie, het motiveren van een eigen mening, creativiteit, het kunnen geven van voorbeelden uit de praktijk, het kunnen beantwoorden van bijvragen, het vlotte gebruik van de atlas, het uitleggen met behulp van schetsen en schema's of andere hulpmiddelen... belangrijk. Hier formuleer je een antwoord op de vraag hoe hij een specifiek thema zou aanbrengen in de klas. Je motiveert dit antwoord.
Studenten met een examencontract nemen contact op met de coördinator van het OPO voor een aangepaste ECTS-fiche.
Toelichting bij herkansen
Zelfde modaliteit als 1e examenkans.