Wiskunde: Veeltermen en reële functies (B-ODISEE-HBS15C)

Doelstellingen
Ik toon aan over inhoudelijke expertise van de verschillende leer- en vakgebieden te beschikken (niveau: doorgroei).
Begintermen
De algemene toelatingsvoorwaarden en de dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling.
Het is wenselijk dat je het 4de jaar secundair onderwijs gevolgd hebt in een afdeling met 5 uren wiskunde per week en goed scoorde voor het vak wiskunde. In de derde graad is een vooropleiding met minimaal 4 uur wiskunde wenselijk.
Plaats in het onderwijsaanbod
- Educatieve Bachelor voor secundair onderwijs (Dilbeek) (Wiskunde) 180 sp.
- Educatieve bachelor voor secundair onderwijs - 1 onderwijsvak/2e diploma (Dilbeek) (Wiskunde) 180 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. Wiskunde: Veeltermen en reële functies (B-ODISEE-HBS15c)




Inhoud
Deel 1: De ring van veeltermen
- Terminologie en bijzondere veeltermen
- Optellen van veeltermen - graad
- Vermenigvuldigen van veeltermen
- Numerieke waarde van een veelterm
- Veeltermfuncties
Deel 2: Deelbaarheid
- De Euclidische deling
- Deelbaarheid in R[x]
- Ontbinden in factoren
- Nulpunten van een veelterm
Deel 3: Reële functies
- Constante functies en eerstegraadsfuncties
- Functies met meervoudig voorschrift
- Tweedegraadsfuncties
Deel 4: Elementaire functies
- Bespreking elementaire functies
- Transformaties van grafieken
Deel 5: Rationale functies
- Bespreking homografische functies
- Bespreking algemene rationale functies
Deel 6: Irrationale functies
- Domein
- Nulpunten
- Bespreking
Deel 7: Goniometrische functies
- Periodieke functies
- Elementaire goniometrische functies
- De algemene sinusfunctie
Toelichting werkvorm
Tijdens de contacturen worden kernbegrippen toegelicht en leerinhoud aangebracht via onderwijsleergesprek.
De studenten maken individueel of in duo oefeningen (coaching). Bepaalde oefeningen worden thuis voorbereid en tijdens de contacturen gecorrigeerd.
Niet alle oefeningen worden tijdens de les behandeld, het is dan de verantwoordelijkheid van de student om deze verder thuis af te werken en vragen te stellen indien nodig.
De student oefent gedeeltelijk tijdens de contacturen/gedeeltelijk zelfstandig om de software en de grafische rekenmachine zelf vlot te kunnen hanteren en didactisch te kunnen aanwenden.
Evaluatieactiviteiten
Wiskunde: Veeltermen en reële functies (B-ODISEE-H71242)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
Alle studenten zijn bij het beginuur gezamenlijk aanwezig.
Het examen duurt 4 uur.
Tijdens het examen wordt geëvalueerd of de student de leerstof beheerst en kan toepassen in nieuwe situaties. De gevraagde oefeningen zijn gedeeltelijk analoog aan de oefeningen gemaakt tijdens het jaar en doen gedeeltelijk een beroep op de creatieve inbreng, het analyserend vermogen en het doorzettingsvermogen van de student.
Op het examen wordt zowel theorie als oefeningen ondervraagd. Tijdens de les krijgen de student een take home exam mee naar huis over het deeltje irrationale functies. Dit wordt op het examen afgegeven en telt mee voor 10 % van de punten.
Op alle evaluatiemomenten is het wiskundig basismateriaal toegelaten m.i.v. passer, geodriehoek en rekentoestel, type TI-30XS. Het gebruik van een grafisch rekentoestel is niet toegelaten tijdens het examen.
Studenten met een examencontract dienen contact op te nemen met de OPO-coördinator.
Toelichting bij herkansen
Het examen verloopt analoog als het examen tijdens de eerste examenperiode. De punten van de take home opdracht kunnen behouden worden.