Project Algemene Vakken: MAVO (B-ODISEE-HBS11F)

3 studiepuntenNederlands24 urenEerste semesterEerste semester
De Smet Toon (coördinator) |  De Smet Toon
Kernteam Secundair Onderwijs - Dilbeek

Ik toon aan over inhoudelijke expertise van de verschillende leer- en vakgebieden te beschikken (niveau: basis).

De algemene toelatingsvoorwaarden en de dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling.

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. Project Algemene Vakken: MAVO (B-ODISEE-HBS11f)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-opdracht24 urenEerste semesterEerste semester
De Smet Toon
Kernteam Secundair Onderwijs - Dilbeek

Tijdens de colleges wordt dieper ingegaan op drie items:

1. Maatschappelijke Vorming in de B-stroom en de arbeidsmarktfinaliteit: Omschrijving, algemene doelstellingen (kennis-inzicht-vaardigheden-attitudes), analyse leerplannen MAVO (B-stroom en arbeidsmarktfinaliteit)
2. Historisch referentiekader: als component van het historisch denken, situeren in tijd, ruimte en domeinen. We bestuderen volgende historische perioden: oude nabije oosten, klassieke oudheid, middeleeuwen, vroegmoderne tijd, moderne tijd. Deze informatie wordt verbreed en verdiept door het leggen van linken met de actualiteit.
3. Politieke thema's: Politieke structuren, de politieke geschiedenis van België, de verschillende bestuursniveaus (gemeente, provincie, gewest, gemeenschap, federaal, Europees), Belgische politieke partijen

https://studiemateriaal.odisee.be/publiek/OlaFiche.aspx?OID=1130

Er worden verschillende werkvormen gehanteerd: instructievormen, gespreksvormen, opdrachtvormen...

De studenten moeten zelfstandig een dossier van hun eigen gemeente samenstellen. In het kader van het onderdeel 'historisch referentiekader' moeten de studenten een presentatie geven over een historische figuur.

Evaluatieactiviteiten

Project Algemene Vakken: MAVO (B-ODISEE-H72443)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk, Paper/Werkstuk, Presentatie
Vraagvormen : Gesloten vragen, Open vragen
Leermateriaal : Geen

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

Schriftelijk examen:

De leerinhoud wordt geëxamineerd op het einde van het semester.

Schriftelijk examen tijdens de examenperiode (75%)

Bij het beantwoorden van de vragen zal de student(e) worden gevraagd inhoudelijke gegevens uit verschillende hoofdstukken te verwerken.

 

Examentaken:

De examentaken worden verrekend voor 25 % van het evaluatiecijfer.

Examentaak 1: het geven van een presentatie over een historische figuur (10%)

Examentaak 2: het opstellen van een gemeentedossier (15%). De student stelt een dossier samen over de eigen gemeente. De studenten beschikken over een overzichtslijst van alle gegevens die in het dossier aanwezig moeten zijn. Door dit werk leert de student informatie opzoeken en verwerft hij/zij inzicht in de werking van het gemeentebestuur.

De concrete uitleg over de examentaken wordt gegeven tijdens de lesmomenten en kan de student terugvinden op Toledo.

De taken en presentatie vormen een essentieel onderdeel van de eindbeoordeling van de student(e). Indien een examentaak of presentatie ontbreekt, wordt het examen als onvolledig beschouwd en leidt dit automatisch tot NA.

De inleveringstermijn voor examentaken moet ten allen tijde gerespecteerd worden. Taken die laattijdig worden ingediend (max 1 week te laat): hiervan wordt de score met 50% verminderd.

 

De aanwezigheid tijdens de contacturen is verplicht! Systematische afwezigheid leidt tot NA.

Studenten met een examencontract dienen contact op te nemen met de OPO-coördinator.

De student dient telkens de begeleidende docent te contacteren bij het behalen van NA of een tekort, teneinde informatie te verzamelen over de evaluatiemodaliteiten in de derde examenperiode.

Een NA te wijten aan afwezigheid tijdens de contacturen is niet herkansbaar.

Een tekort of NA te wijten aan onvoldoende voor examentaken of het schriftelijk examen is herkansbaar in de derde examenperiode.

Het schriftelijk examen wordt opnieuw afgelegd in de derde examenperiode. Examentaken die een tekort of NA opleverden dienen opnieuw gemaakt te worden en worden ingediend voor aanvang van de derde examenperiode.