Nederlands: Poëzieanalyse (B-ODISEE-HBS06F)

3 studiepuntenNederlands20 urenTweede semesterTweede semester
Vanoosthuyze Silvie (coördinator) |  Vanoosthuyze Silvie
Kernteam Secundair Onderwijs - Dilbeek

Ik toon aan over inhoudelijke expertise van de verschillende leer- en vakgebieden te beschikken (niveau: basis).

De algemene toelatingsvoorwaarden en de dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling.

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. Nederlands: Poëzieanalyse (B-ODISEE-HBS06f)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-opdracht20 urenTweede semesterTweede semester
Vanoosthuyze Silvie
Kernteam Secundair Onderwijs - Dilbeek

H. 1Inleiding

H. 2 Begripsafbakening: lyriek, poëzie en gedichten

H. 3 Genietend poëzie lezen 

H. 4 Soorten poëzie (vormelijk en inhoudelijk)

H. 5 Enkele belangrijke dichters en/of tendensen en stromingen in de Nederlandstalige poëzie vanaf Gezelle (eind 19de eeuw) tot nu

H. 6 ​Poëzie lezen, analyseren en interpreteren

  • voorkennis
  • oefeningen

H. 7 Analyse van een gedicht m.b.v. het literaire begrippenapparaat

  • enkele voorbeelden
  • stappenplan & theorie literaire begrippenapparaat: grafische laag, spreeksituatie, klanklaag, ritme en metrum, stijlfiguren en beeldspraak

H.8 Jongerenpoëzie

  • Kleine bloemlezing: poëzie voor en door kinderen/jongeren
  • Verschillen met volwassen poëzie
  • Poëziedidactiek

H.9 Poëzie is overal

  • Poëzie in andere vormen
  • Poëzie in ons dagelijks leven
  • Poëziewedstrijden en andere poëzie-evenementen

Oefeningen/opdrachten

De inhouden van Literatuur 1- Poëzieanalyse worden grotendeels op de campus aangeboden. Om zich op het OPO voor te bereiden is er wel een asynchrone les voorzien.

Voorbereiding OPO Poëzieanalyse

  • Ter voorbereiding van de eerste les verkent de student het genre ‘poëzie’.
    • Samen met de docent trekken de studenten tijdens een vrij lesmoment naar MuntPunt (1u)
    • Thuis leest de student een kleine verzameling gedichten geselecteerd door de docent (te vinden in de cursus) en beantwoordt hij/zij enkele belevingsvragen.(1u)

Tijdens de contacturen

  • Theorie rond het literaire begrippenapparaat inzake poëzieanalyse brengt de lector aan via opdrachten bij een gerichte selectie van gedichten. De student beschikt voor deze lessen over de cursus en extra studiemateriaal op ULTRA.
  • Werkvormen bij deze on campus-lessen zijn: onderwijsleergesprek, doceermomenten, co-teaching student-docent en begeleiding bij oefeningen;

Zelfstandig werk, buiten de contacturen 

  • lectuur en onderzoek in functie van een goed uitgewerkte paper rond een zelfgekozen gedicht
    • De student neemt de info rond de belangrijkste stromingen en/of dichters in de Nederlandstalige poëzie sinds eind 19de eeuw zelfstandig door. Deze info is te vinden in de cursus en moet - indien relevant- verwerkt worden in de paper rond het startgedicht (zie verder)
    • Ook deel II uit het handboek Literair mechaniek: Poëtisch taalgebruik neemt de student(e) ter voorbereiding of verwerking van de colleges zelfstandig door. Tijdens de contacturen krijgen de studenten de kans hun vragen omtrent deze informatie (stijlfiguren, beeldspraak en metrum) aan de docent voor te leggen. 
  • Opdrachten ter verwerking van de theorie
    Meer uitleg bij de verschillende opdrachten vindt de student in H.1 van de cursus; op TOLEDO is voor elke opdracht een scorewijzer te vinden.
    Zie planning op ULTRA  voor de deadlines van de opdrachten. 
    • individuele opdrachten
      • grondige analyse van een gedicht naar keuze (paper) (het 'startgedicht')
      • poëziepromotie (van het werk van de dichter van het startgedicht) 
      • microteaching van een activiteit 'genietend lezen van poëzie' voor leerlingen van de eerste graad (a-stroom)
      • een didactische verwerking van één gedicht uit de poëziekrant
      • eindbalans literaire competentie
    • groepsopdracht
      • poëziekrant (die aan de mentor van Didactische stage 1 bezorgd wordt)
  • bonuspunten: studenten die deelnemen aan de leesgroep à la Jane Davis (6 bijeenkomsten) verzamelen de besproken gedichten en hun persoonlijke notities daarbij in hun leesportfolio.

Geldt niet voor een student met een examencontract. Hij/zij/die dient contact op te nemen met de verantwoordelijke van het OPO voor een aangepaste ECTS-fiche.

Evaluatieactiviteiten

Nederlands: Poëzieanalyse (B-ODISEE-H72438)

Type : Permanente evaluatie zonder examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Paper/Werkstuk, Ontwerp/Product, Presentatie, Medewerking tijdens contactmomenten, Vaardigheidstoets
Leermateriaal : Cursusmateriaal, Naslagwerk

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

SCHRIFTELIJKE OPDRACHTEN

Opgepast: het niet indienen van een van de opdrachten betekent automatisch een NA voor dit OPO. Het te laat indienen van een van de (beoordelingsvrije) opdrachten (zoals de eindbalans literaire competentie) betekent een puntenverlies van 1 punt/ te laat ingeleverde opdracht.

  • eindbalans literaire competentie en voorbereidende notities voor de kleine poëziepromotie
    • beoordelingsvrij, maar indien niet of te laat ingediend, -1 punt; 
  • paper met grondige analyse en situering van 1 gedicht naar keuze
    • 5 punten (0,25 SP) gaat naar de biobibliografische en literair-culturele situering van het gedicht en de presentatie daarvan (= kleine poëziepromotie) - zie OPDRACHTEN TIJDENS DE LES; 
    • 15 punten (0,75 SP) gaat naar de analyse van het gedicht op verschillende niveaus
  • poëziekrant (0,75 SP)
    • ​15 punten (groepscijfer met peer- en selfassessmentscoëfficiënt)
  • les genietend lezen of didactische verwerking van één gedicht uit de poëziekrant (0,5 SP)
    • 10 punten (individueel cijfer)
  • (eventueel): bonuspunten voor deelname aan de leessessies
    • Indien de student deelneemt aan de leesgroep (met 6 bijeenkomsten in het tweede semester) dan wordt het cijfer voor de opdrachten met maximaal 5% (van 60) of 3 punten verhoogd op basis van de actieve en betrokken deelname aan de leesgroep enerzijds en de persoonlijke notities bij de gedichten anderzijds. Aanwezigheid op alle 6 de sessies is nodig om bonuspunten te verwerven.

OPDRACHTEN TIJDENS DE LESSEN

  • bondige poëziepromotie rond de dichter van het startgedicht (5 punten): 
    • zie bio- en bibliografische informatie opgezocht voor de paper;
    • expressieve lectuur van het startgedicht; 
    • expressieve voordracht van een gedicht naar keuze (maar wel van dezelfde dichter als het gedicht van de paper);
  • microteachting genietend lezen (0,25 SP of 5 punten) 
    • de student werkt een korte activiteit rond genietend lezen uit o.b.v. het lesmateriaal zoals gepubiceerd n.a.v. Gedichtendag
  • online toets rond het herkennen van stijlfiguren en vormen van beeldspraak (0,5 SP of 10 punten)
    • tijdens de les

Een student met een examencontract neemt contact op met de OPO-verantwoordelijke voor een aangepaste ECTS-fiche. 

Een student die een onvoldoende behaalde voor één of meerdere van de opdrachten, dient enkel de opdracht(en) waarvoor hij/zij een onvoldoende behaalde, opnieuw te maken: 

  • nieuwe poëziebloemlezing voor de poëziekrant en/of
  • paper met grondige analyse van een nieuw startgedicht en/of
  • nieuwe didactische verwerking van een gedicht uit de eigen poëziebloemlezing en/of
  • voorbereiding van een moment genietend lezen en/of 
  • opname van de mondelinge poëziepromotie (de student zorgt voor een link naar een online platform aangezien er geen mondeling contactmoment voorzien is) 

Een student die een NA kreeg wegens het niet indienen of niet uitvoeren van één of meerdere van de opdrachten (zie 'Toelichting'), werkt de opdracht(en) alsnog uit. De evaluatiecriteria voor deze opdrachten blijven ongewijzigd t.o.v. de eerste zittijd (of licht gewijzigd qua presentatievorm, zie opsomming hierboven). Opdrachten die de student wél indiende en waarvoor hij/zij/die reeds een voldoende behaalde in de eerste zittijd, moeten niet opnieuw gemaakt worden.