Aardrijkskunde: Vakdidactiek 1 (B-ODISEE-HBS03A)

Doelstellingen
Ik toon aan over vakdidactische expertise van de verschillende leer- en vakgebieden te beschikken (niveau: basis).
Begintermen
* Een ruime belangstelling voor de ruimtelijke dimensie aan de dag leggen.
* Interesse tonen voor de actuele wereld en actualiteit volgen.
* Het Nederlands voldoende beheersen.
'De algemene toelatingsvoorwaarden en de dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling.'
Plaats in het onderwijsaanbod
- Educatieve Bachelor voor secundair onderwijs (Dilbeek) (Aardrijkskunde) 180 sp.
- Educatieve bachelor voor secundair onderwijs - 1 onderwijsvak/2e diploma (Dilbeek) (Aardrijkskunde) 180 sp.
Toleranties
Dit opleidingsonderdeel is niet tolereerbaar in de onderstaande opleiding(en):
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. Aardrijkskunde: Vakdidactiek 1 (B-ODISEE-HBS03a)




Inhoud
1) De opbouw van een les (week van de didactiek)
- Inhoud en doelen van het vak (ET’en, LP-doelen, grote onderdelen)
- Basis-didactisch model van een les (zie didactisch model, gezien binnen OK1: inleiding/introductiefase – instructie – synthese – oefenfase – slotfase)
- LVB (met alle onderdelen, bv. beginsituatie, verantwoording didactische uitwerking, bordschema…)
- Waarom aardrijkskunde? "International Charter on Geographical Education"
- Het vak 'aardrijkskunde' kennen, kunnen, doen !
- Hoe geef je aardrijkskundeles ?
2) Leermiddelen
Schema's en grafieken. Schetsen van landschappen Gebruik van het digitaal bord (Handboeken, werkbladen,...)
3) Eerste stappen om een excursie op te stellen
Toelichting werkvorm
Je verkent de didactische voorbereiding van een stageles in de eerste plaats binnen de OPO’s Onderwijskunde en Vakdidactiek. Deze OPO’s worden voor een beperkt aantal contacturen geïntegreerd aangeboden om de transfer van onderwijskundige inzichten (aangereikt binnen het OPO Onderwijskunde 1) naar elk onderscheiden onderwijsvak te vereenvoudigen. Je vindt deze contacturen in je agenda terug onder de titel ‘Week van de geïntegreerde didactiek’. Tijdens die week verken je in gemengde studentengroepen de verschillende aspecten van een goede les(voorbereiding): selectie en formulering doelen, selectie leerinhouden, werkvormen en leermiddelen. Na een interactieve verkenning in grote groep, ga je in werkcolleges en onder begeleiding van de vakdocent aan de slag met de aangeboden inzichten. Van jou wordt gedurende de hele week een actieve en betrokken deelname verwacht. Concreet vertaalt zich dat in het voorbereiden van opdrachten tegen het volgende werkcollege (bijvoorbeeld LP verkennen, materiaal zoeken in de mediatheek….), in het kritisch en constructief formuleren van feedback bij lesplannen en microteaching.
Naast deze week zoomt elke vakdocent in op zijn/haar onderwijsvak.
Telkens waar het nodig is worden de doceermomenten afgewisseld met een aantal actievere werkvormen (oefeningen) en worden mogelijke didactische werkvormen besproken (discussie). Telkens worden de lesmomenten zo goed mogelijk didactisch ondersteund en wordt er gebruik gemaakt van aardrijkskundige leermiddelen (ICT, DVD, beeldmateriaal, grafieken, statistieken, wandkaarten, atlaskaarten, modellen,...). In een belangrijk deel moeten studenten opdrachten uitwerken en presenteren. De meeste van deze opdrachten worden in de les zelf voorbereid, zodat je steeds vragen kan stellen aan de docent.
De aanwezigheid tijdens de contacturen is verplicht wegens het interactieve karakter van de colleges en omwille van de permanente evaluatie.
Evaluatieactiviteiten
Aardrijkskunde: Vakdidactiek 1 (B-ODISEE-H70313)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
Voor beide examenkansen wordt het eindcijfer bepaald door het gewogen rekenkundig gemiddelde van de verschillende deelscores.
- Week van de geïntegreerde didactiek (1SP)
- lesvoorbereiding conform de richtlijnen vanuit de hogeschool
- aanwezigheid, betrokkenheid bij en microteaching in de week van de geïntegreerde didactiek (33 %)
- De andere opdrachten staan op 67 % van de punten. Het gewicht van elk onderdeel wordt medegedeeld tijdens de contacturen.
Belangrijke opmerkingen
- Indien een student een van de hierboven vermelde opdrachten niet uitvoert, krijgt hij/zij sowieso een NA voor het OPO. Deelscores van andere, wél ingeleverde opdrachten worden overgedragen naar de tweede zittijd.
- Indien een student een van de hierboven vermelde opdrachten te laat inlevert (zie planning op TOLEDO), dan wordt het cijfer voor opdracht in kwestie met 20% van het maximum voor die opdracht verminderd.
- Indien een student niet aanwezig kan zijn tijdens de Week van de geïntegreerde didactiek of in de les vakdidactiek, dan moet hij/zij de docent onmiddellijk verwittigen en een geldig afwezigheidsattest inleveren (ziekenbriefje, kopie van een rouwbrief…). Ongewettigde afwezigheid betekent NA voor het OPO.
- Studenten met een examencontract nemen contact op met de verantwoordelijke van het OPO voor een aangepaste ECTS-fiche.
Toelichting bij herkansen
Week van de didactiek (1SP)
Enkel deelscores voor geslaagde onderdelen worden overgenomen naar de tweede examenkans en verrekend in het nieuwe eindcijfer van het opleidingsonderdeel.
Voor opdrachten waarop de student niet geslaagd is, wordt een nieuwe opdracht ingediend aan het begin van de derde examenperiode. Bij een onvoldoende voor de microteachingsopdracht, werkt de student een nieuwe lesvoorbereiding uit vanuit de beginsituatie van een klas uit stage 3.
Aardrijkskunde (2SP)
Indien de presentatie (en voorbereiding) voor en tijdens de driedaagse excursie onvoldoende was krijgen de studenten ook een verwerkingsopdracht van de excursie.
Deze opdrachten worden ingediend voor de aanvang van EP3 en worden toegelicht tijdens een examenmoment in EP3.
Studenten met een examencontract nemen contact op met de verantwoordelijke van het OPO voor een aangepaste ECTS-fiche.