Stagemobiliteit in Europa (B-ODISEE-HBG82A)






Doelstellingen
http://public.hubrussel.be/ancor/ectskerndoel/pages/OPOKerndoel.aspx?OID=410&OPLID=53
De doelstellingen, inhoud en vorm van de stage worden in onderling overleg tussen de student, de opleiding en de gastorganisatie (eventueel ook de bemiddelende instantie) vastgelegd, en wel voor het vertrek van de student. De opleiding ziet erop toe dat de gastorganisatie vertrouwd is met de manier waarop Odisee stages organiseert (manual) en zich daar bij de organisatie en begeleiding zo veel mogelijk naar richt.
De student zal zijn taalvaardigheid, interculturele competentie, internationale vakkennis en global engagement ontwikkelen.De student zal zijn taalvaardigheid, interculturele competentie, internationale vakkennis en global engagement ontwikkelen.
Afhankelijk van de plaatselijke omstandigheden kan de student:
voor zichzelf leerpunten selecteren/formuleren en concretiseren in actiepunten en reflecteren op hun groeiproces.
Kennis van vreemde taal verfijnen
Begintermen
Om het opleidingsonderdeel in optimale omstandigheden aan te vatten, is het aangewezen dat de student de kennis, vaardigheden en attitudes, aangeleerd in de volgende (delen van) opleidingsonderdelen van de opleiding, actief kan inzetten.
• Communicatie en hulpverlening I
• Communicatie en hulpverlening II
• Project en Praktijkverdieping I
• Project II
Daarnaast gelden de algemene toelatingsvoorwaarden en de dwingende volgtijdelijkheid zoals deze zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling. Concreet gaat het om:
- Ingeschreven zijn met een diplomacontract.
- Vertrek in het 1e semester van de derde opleidingsfase voor mobiliteitsoptie 1, 2 en 3:
- 81 studiepunten credits, toleranties en/of vrijstellingen hebben behaald t.e.m. de
eerstvolgende examenperiode na de deadline voor het indienen van de intentieverklaring.
- Vertrek in het 2e semester van de derde opleidingsfase voor mobiliteitsoptie 1, 2 en 3:
- 81 studiepunten credits, toleranties en/of vrijstellingen hebben behaald t.e.m. de eerstvolgende examenperiode na de deadline voor het indienen van de intentieverklaring.
- de vereiste volgtijdelijkheid respecteren
- aanvraag en selectie zijn overeenkomstig de procedure in het voorafgaand academiejaar, het TOT beslist over de toestemming tot stagemobiliteit
- Er wordt een door alle relevante actoren akkoord bereikt omtrent het equivalentiedossier, het Learning Agreement for Traineeship en het Mobilteitsdossier
Volgtijdelijkheidsvoorwaarden
Je moet voldoen aan een volgtijdelijkheidsvoorwaarde om dit opleidingsonderdeel te mogen opnemen. Volgtijdelijkheid kan STRENG of SOEPEL zijn of een GELIJKTIJDIGHEID inhouden. Ook kan een diplomaNIVEAU als voorwaarde gesteld zijn.
Verklaring:
STRENG: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je geslaagd zijn voor of een tolerantie ingezet hebben voor de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt.
SOEPEL: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt, gevolgd hebben.
GELIJKTIJDIG: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je ook de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt, opnemen of al opgenomen hebben.
NIVEAU: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je ten minste deze graad behaald hebben.
STRENG(OHW12A)
Bovenstaande codes van opleidingsonderdelen stemmen overeen met onderstaande omschrijvingen van die opleidingsonderdelen:
OHW12A : Praktijkverdieping II
Plaats in het onderwijsaanbod
Toleranties
Dit opleidingsonderdeel is niet tolereerbaar in de onderstaande opleiding(en):
Onderwijsleeractiviteiten
8 sp. Stagemobiliteit in Europa (B-ODISEE-HBG31b)




Inhoud
De leerinhouden worden vastgelegd in een Learning Agreement for Traineeship,
in principe opgesteld voor het vertrek van de student en goedgekeurd door de thuisinstelling (de opleiding), de gastinstelling en de student. Latere wijzigingen zijn mogelijk op voorwaarde van formele goedkeuring door alle betrokken partijen. De geselecteerde leerinhouden moeten de student minstens toelaten om de aan Odisee verworven kennis en vaardigheden te integreren en toe te passen.
Studiemateriaal
Studiemateriaal:
Vademecum 'Internship Family Studies Europe' / 'Stagemobiliteit Gezinswetenschappen binnen Europa' (Het vademecum maakt integraal deel uit van deze ECTS-fiche)
Van Coeillie, J. e.a. (2013). Horen, zien en schrijven. Schrijfboek voor welzijnswerkers. Brugge: Die Keure.
Aanbevolen literatuur:
· Handboek methodieken: 'In gesprek geraakt' (De Ganseman et al., 2023)
· Baert, A. (2011). Een theorie van de presentie. Den Haag: Lemma.
· Bouwkamp, R. & Bouwkamp, S. (2010). Handboek Psychosociale hulpverlening. Utrecht: De Tijdstroom.
· Dewispelaere, J., El Ouali, M. e.a.(2008). Zin in gezin. Tielt: Lannoo.
· Dewulf, L. (2014). Ik kies voor mijn talent. Tielt: Lannoo Campus.
· De Mönninck, H. (2009). De gereedschapskist van de maatschappelijk werker. Maarssen: Elsevier.
· Geldof, D. (2013). Superdiversiteit. Hoe migratie onze samenleving verandert. Leuven: Acco.
· Hessel, S. (2011). Neem het niet! Amsterdam: Van Gennep.
· Keirse, M. (2015). Als ik er niet meer ben. Tielt: Lannoo.
· Leijsen, M.(2013). Leven vanuit liefde. Een pad naar existentieel welzijn. Tielt: Lannoo.
· Lietaer, G., Vanaerschot, G., Snijders, J. A. & Takens, R. J. (2008). Handboek Gesprekstherapie. Utrecht: De Tijdstroom.
· Moolenaer, P., de Kemenade, R., Overmeijer, H., (2010). Werken aan je portfolio. Houten: Noordhoff Uitgevers.
· Van der Lans, J. (2011). Erop-af! Amsterdam - Antwerpen: Augustus.
Overig didactisch materiaal: powerpoint i.v.m. procedure van opstarten en opvolgen van de stagemobiliteit.
Toelichting onderwijstaal
De werktaal wordt bepaald door de stage-instelling en de bestemming van de mobiele student.
Toelichting werkvorm
Studenten tonen hun competenties aan op basis van de in overleg met de praktijkplaats vastgelegde taken en de door de opleiding gespecifieerde opdrachten. Voor deze studenten wordt tevens voorzien:
• Individuele begeleiding (vorderingsgesprekken en evaluatiegesprek)
• Groepsgesprek (opvolgingsdag)
Het vademecum 'Gezinswetenschappen: stagemobiliteit binnen Europa' maakt integraal deel uit van de ECTS-fiche.
Evaluatieactiviteiten
Stagemobiliteit in Europa (B-ODISEE-H73081)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | Geslaagd / Niet geslaagd |
Tijdens de stagemobiliteit binnen Europa wordt op basis van een voorafgaand aan de stage vastgelegde time-schedule op de werkplek of via skype (afhankelijk van de haalbaarheid van de verplaatsing) overlegd met de stagementor van de stageplaats over de vorderingen van de student. De eindevaluatie baseert zich op
• het door de stagementor ingevulde evaluatieformulier
• een on line evaluatiegesprek
• het totale door de student ingediende dossier en de contactmomenten voorafgaand aan, tijdens en na de stage
De eindevaluatie gebeurt door de stagebegeleider van Odisee na een eindgesprek na terugkomst.
Het 'Vademecum Stagemobiliteit binnen Europa' maakt integraal deel uit van deze ECTS-fiche.
Voor de stagemodaliteiten wordt verwezen naar het stagevademecum.
De evaluatie van de stage gevolgd aan de buitenlandse instelling gebeurt door Odisee.
Toelichting bij herkansen
Er is geen tweede examenkans.
Indien niet-slagen gevolg is van onvoldoende op verslaggeving (van door de opleiding opgelegde taken of van de andere stage-activiteiten), kan deze in een andere zittijd van het lopende academiejaar hernomen worden.
Indien niet slagen het gevolg is van een onvoldoende op het uitvoeren van de stage-activiteiten als dusdanig, wordt individueel bekeken of herkansing in het lopende academiejaar mogelijk is. Deze herkansing kan echter niet gegarandeerd worden binnen het lopende academiejaar.