Kwaliteitszorg (B-ODISEE-HBG75A)

3 studiepuntenNederlands11 urenEerste semesterEerste semester
Bourmanne Ruud (coördinator) |  Bourmanne Ruud
Kernteam Gezinswetenschappen (BA)

De algemene toelatingsvoorwaarden zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling.

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. Kwaliteitszorg (B-ODISEE-HBG83a)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College11 urenEerste semesterEerste semester
Bourmanne Ruud
Kernteam Gezinswetenschappen (BA)

Voldoende aandacht hebben voor kwaliteitsmanagement is essentieel voor elk type organisatie in elk type sector, zowel in de private, publieke als sociale sector, zowel in de profit als non profit sectoren. De cursus heeft als doel de studenten heel concreet (en vanuit de praktijk) kennis te laten maken met:

  • Het belangrijkste begrippenkader (kwaliteit, kwaliteitsmanagement, kwaliteitsmanagementsysteem) en de verschillende invalshoeken daarbij;
  • De essentie van goed kwaliteitsmanagement, zijnde de plan-do-check-act verbetercyclus (van Deming);
  • De belangrijkste voordelen van het werken rond kwaliteitsmanagement;
  • De belangrijkste vooroordelen ten aanzien van kwaliteitsmanagement;
  • De fundamentele kwaliteitsmanagementprincipes die leiden tot totale of integrale kwaliteit; 
  • Een concreet ingevuld of uitgewerkt kader van kwaliteitsmanagementsysteem; 
  • Het instrumentarium van kwaliteitsmanagement (kwaliteitsbeleid, processen, procedures, indicatoren, klachten, risico’s, documentenbeheer, enz. …); 
  • Richtlijnen en aanbevelingen omtrent de aanpak van kwaliteitsmanagement in organisaties (plan van aanpak).

Bovenstaande elementen worden maximaal toegelicht en geduid aan de hand van concrete praktijkvoorbeelden.

Verplicht studiemateriaal:

  • Bourmanne, R. (2010). Verbeteren door zelfevaluatie. Politeia.
  • Powerpointpresentatie bij de hoorcolleges die beschikbaar gemaakt wordt via het digitaal leerplatform.

Hoorcollege met een systematische illustratie aan de hand van praktijkvoorbeelden.

Evaluatieactiviteiten

Kwaliteitszorg (B-ODISEE-H72306)

Type : Permanente evaluatie zonder examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Paper/Werkstuk
Vraagvormen : Open vragen
Leermateriaal : Cursusmateriaal

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

Het examen is een schriftelijke examenopdracht die wordt toegelicht tijdens de les en gepubliceerd wordt op Toledo.

In deze opdracht komen de volgende aspecten aan bod:

Toepassing van onderdelen van een kwaliteitskader in een concrete organisatie of organisatieonderdeel:

  • Concretiseren van onderdelen van het kwaliteitskader naar een zelfgekozen organisatie of organisatieonderdeel
  • Begeleiden van een sterkte/zwakte analyse (voor de uitgewerkte onderdelen van het kwaliteitskader)
  • Reflecteren over de resultaten van de sterkte/zwakte analyse
  • Formuleren van aanbevelingen
  • Terugkoppelen van de aanbevelingen naar de zelfgekozen organisatie of organisatieonderdeel
  • Slotconclusie(s) op basis van de terugkoppeling van de aanbevelingen

Sterkte/zwakte analyse aan de hand van het studiemateriaal “Verbeteren door zelfevaluatie”.
Reflectie aan de hand van de essenties van de hoorcolleges en het cursusmateriaal (zijnde de handleiding "Verbeteren door zelfevaluatie" en de powerpointpresentatie die tijdens de hoorcolleges gebruikt wordt en via het digitaal leerplatform beschikbaar gemaakt wordt).

Deze opdracht wordt ingediend via Toledo.

Zelfde modaliteit als in eerste zittijd.