Ontwikkelingspsychologie (B-ODISEE-HBG35A)

6 studiepuntenNederlands21 urenBeide semestersBeide semesters
Bonner Annelies (coördinator) |  Bonner Annelies
Kernteam Gezinswetenschappen (BA)

De algemene toelatingsvoorwaarden en de dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling.

Onderwijsleeractiviteiten

6 sp. Ontwikkelingspsychologie (B-ODISEE-HBG28b)

6 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College21 urenBeide semestersBeide semesters
Bonner Annelies
Kernteam Gezinswetenschappen (BA)

We kijken allereerst naar de levensloop door de bril van de klassieke ontwikkelingspsychologie. Deze tak van de psychologie onderscheidt een aantal ontwikkelingsfasen, gekenmerkt door specifieke ontwikkelingstaken en mogelijke verworvenheden. We bespreken op die manier het raamwerk van de ‘normale ontwikkeling’ aan de hand van ontwikkelingsfasen en enkele belangrijke ontwikkelingsdomeinen. We gaan ook in op een beeld van ontwikkeling waarin de mens de vroegere fasen met zich meedraagt in de latere levensfasen. Deze inzichten bekijken we vanuit de metafoor van de ijsberg, waarin ontwikkeling en ontwikkelingstaken het gedrag binnen een bepaalde ontwikkelingsfase kunnen beînvloeden. 
Vervolgens leggen we vanuit dit besef de brug naar het toepassingsdomein van de Gezinswetenschappen. We staan uitvoerig stil bij de betekenis van bovenvermeld ontwikkelingsmodel: de mens is beïnvloed door het verleden, maar niet gedetermineerd.  Wat is veerkracht en kwetsbaarheid? Hoe denken we over de rol van sociale steun en transformatieprocessen binnen het kader van onmiskenbare continuïteit die eveneens in zelfervaring en relatiepatronen zit doorheen het leven?
Eens we op deze vragen een begin van antwoord hebben, kunnen we dieper ingaan op typische spanningsvelden van een aantal belangrijke fasen in de levensloop en hoe deze zich kunnen uiten zowel bij individuele personen als in gezinnen, tussen partners en tussen ouders en kinderen. Met deze inleiding in de praktijkgerichte ‘klinische’ ontwikkelingpsychologie willen we de toekomstige gezinswetenschapper een kader bieden om probleemsituaties die hij op het terrein kan ontmoeten, te plaatsen. 
 

https://studiemateriaal.odisee.be/publiek/OlaFiche.aspx?OID=12638

syllabus docent aangevuld met verder uitgewerkte leerstofinhouden in powerpoint (toledo).

Interactievormen

De cursus vormt de basis voor de hoorcolleges aangevuld met verduidelijkende voorbeelden uit de klinische praktijk. De leerstof wordt gedoceerd in hoorcolleges en besproken aan de hand van interactieve klasgesprekken. In de hoorcolleges worden ook videofragmenten getoond die belangrijke stappen in de ontwikkeling illustreren, praktijkvoorbeelden en opdrachten (niet op punten) uitgewerkt. Van de student wordt verwacht actief deel te nemen aan het lesgebeuren. Op toledo staat bijkomend didactisch materiaal ter beschikking voor de studenten.

De cursus aangevuld met bijkomend materiaal op toledo en de leerstof die tijdens de hoorcolleges aan bod komt, vormen de leerinhoud waarover zal worden geëxamineerd.

Evaluatieactiviteiten

Ontwikkelingspsychologie (B-ODISEE-H70155)

Type : Examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Mondeling, Schriftelijk
Vraagvormen : Open vragen
Leermateriaal : Geen

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

Het examen is schriftelijk. Een beperkt aantal studenten kan zich inschrijven om het examen mondeling af te leggen (met schriftelijke voorbereiding).  Het examen peilt naar kennis van de verschillende ontwikkelingstaken en -domeinen en inzicht in de samenhang tussen normale ontwikkelingstaken en bepaalde conflictueuze of afwijkende ontwikkelingstrajecten. Daarnaast dient te student op het examen belangrijke (ontwikkelingspsychologische)concepten in de juiste ontwikkelingsfase te kunnen situeren en deze te kunnen uitleggen.
 


 

Bij de bekendmaking van de resultaten uit eerste zittijd wordt bekendgemaakt of de tweede examenkans mondeling of schriftelijk zal zijn.