Kinderrechten (B-ODISEE-HBG27A)

3 studiepuntenNederlands11 urenBeide semestersBeide semesters
Reynaert Didier (coördinator) |  Reynaert Didier |  N.
Kernteam Gezinswetenschappen (BA)

http://public.hubrussel.be/ancor/ectskerndoel/pages/OPOKerndoel.aspx?OID=397&OPLID=53

De student kan de theoretische beginselen van het kinderrechtendebat situeren en kritisch analyseren, waaronder:

  • de verschillende kindbeelden achterliggend aan het referentiekader van de kinderrechten;
  • het normatieve kader van de kinderrechten (in het bijzonder het Internationaal Verdrag inzake de Rechten van het Kind);
  • de invloed van ontwikkelingen in kindbeelden op wijzigende normatieve kaders inzake kinderrechten en vice versa.

De student kan deze beginselen van het kinderrechtendebat kritisch en beargumenteerd vertalen naar beleid en praktijk van het brede jeugd- en gezinsbeleid.

De student kan een kritisch en beargumenteerd standpunt ontwikkelen aan de hand van het referentiekader van de kinderrechten.
 

De algemene toelatingsvoorwaarden en de dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling.

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. Kinderrechten (B-ODISEE-HBG27a)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College11 urenBeide semestersBeide semesters
Reynaert Didier |  N.
Kernteam Gezinswetenschappen (BA)

De cursus besteedt aandacht aan historische achtergronden en motieven die ten grondslag liggen aan het concept kinderrechten. Evoluties in kindbeelden en de doorwerking daarvan in onze pedagogische omgang met kinderen en hun gezin enerzijds en in het recht anderzijds vormen een eerste aandachtspunt.
In een tweede luik wordt aandacht besteed aan de erkenning van kinderrechten in de praktijk en het beleid in België. Er wordt ingegaan op de vraag hoe het referentiekader van de kinderrechten vertaald wordt in het brede jeugd- en gezinsbeleid. Hierbij wordt, louter exemplarisch, op een aantal beleidsdomeinen dieper ingegaan.   
In een derde deel worden een aantal actuele discussies uit het kinderrechtendebat aangekaart en kritisch besproken, zoals onder meer het autonome kindbeeld, juridisering, en de instrumentalisering van het kinderrechtenkader. Dit wordt telkens uitgewerkt aan de hand van een concrete casus. Exemplarisch komen hier onder meer de pedagogische tik, kinderen in de publieke ruimte of kinderarmoede aan bod.

Verplicht studiemateriaal:

Via interactieve hoorcolleges met discussievormen leren studenten, op basis van onderbouwde argumentatie, het kinderrechtendebat kritisch analyseren en vertalen in hun handelingspraktijk binnen het brede jeugd- en gezinsbeleid.

Evaluatieactiviteiten

Kinderrechten (B-ODISEE-H71449)

Type : Examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk
Vraagvormen : Open vragen
Leermateriaal : Cursusmateriaal, Geen

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

Het examen is een openboekexamen, gericht op de volledige leerinhoud van de cursus. Het openboekexamen toetst in welke mate de studenten zich de materie uit de cursus hebben eigengemaakt door eigen kritische standpunten te ontwikkelen over voor de gezinswetenschappen relevante kinderrechtenvraagstukken. 

Zelfde modaliteit als in eerste zittijd.