Inleiding in de psychologie (B-ODISEE-HBG25A)

Doelstellingen
http://public.hubrussel.be/ancor/ectskerndoel/pages/OPOKerndoel.aspx?OID=375&OPLID=53
De student verwerft basisinzichten in de volgende deelgebieden van de algemene psychologie: Positieve psychologie, Psychologie van de emoties, Sociale psychologie, Waarnemingspsychologie, Psychologie van het bewustzijn en geheugen, Leerpsychologie, Psychologie van het onbewuste en Cultuurpsychologie. De student vertaalt deze inzichten naar situaties uit zijn eigen leven en uit gezinscontexten, rekening houdend met culturele kenmerken.
De Cursustekst ‘Inleiding in de psychologie’ met werkboek en de taakopgave via TOLEDO maken integraal deel uit van de ECTS-fiche.
Begintermen
De algemene toelatingsvoorwaarden en de dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling.
Plaats in het onderwijsaanbod
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. Inleiding in de psychologie (B-ODISEE-HBG27b)



Inhoud
Inleiding
Hoofdstuk I: Psychologie: verhalen van de ziel op zoek naar een auteur
Hoofdstuk II: Positieve psychologie: over positieve beleving en innerlijke groei
Hoofdstuk III: Zie jij wat ik zie? (Waarnemingspsychologie en projectie)
Hoofdstuk IV: Psychologie van angst, schuld, schaamte en verlies
Hoofdstuk V: Sociale psychologie
Hoofdstuk VI: Vrijheid, eenzaamheid, eindigheid en liefde
Hoofdstuk VII: Herinner jij je wat ik me herinner?(Psychologie van het geheugen)
Hoofdstuk VIII: Leerprocessen
Hoofdstuk IX: Mens aan de drempel: bewust, onderbewust, bovenbewust
Hoofdstuk X Universele psychologie en cultuurpsychologie
De cursus is praktijkgericht: na de inleidingen tot een thema of ter voorbereiding gaan studenten aan de slag met een werkboek en enkele opdrachten. De rode draad doorheen de hoofdstukken is de positieve psychologie met vertalingen naar persoonlijk leven en gezinscontext. De student gaat vanuit een growth mindset een veilige zelfconfrontatie aan en krijgt zicht op hoe je de leerinhouden kunt inzetten in het begeleiden van cliënten / gezinnen.
*Appendix: 1 Overzicht van onderzoeksvormen in de psychologie 2 Liefdevolle vriendelijkheidsmeditatie 3 Werken met dromen
De cursustekst, het werkboek en de op Toledo als taak geformuleerde opdrachten maken integraal deel uit van de ECTS-fiche.
Studiemateriaal
Cursus ‘Inleiding in de psychologie’ met werkboek, en verdiepingsteksten/reader (Toledo)
Toelichting werkvorm
Er wordt een inleiding gegeven tot elk van de thema’s, daarbij vertrekken we vooral vanuit de positieve psychologie en het onderzoek naar emoties en bewustzijn. Ter voorbereiding van de colleges en de evaluatie wordt in het traject volwassenen ook gewerkt met een werkboek, waar per thema een aantal werkbladen zijn ingevoegd. Deze maken de cursus tot een persoonlijke 'odisee: ‘het verhaal dat jij schrijft’.
Studenten maken een taak, die uit enkele opdrachten bestaat. De modaliteiten van deze opdrachten worden op het leerplatform aangegeven. De taak telt mee voor 3 punten van de 20.
Evaluatieactiviteiten
Inleiding in de psychologie (B-ODISEE-H70151)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
Het examen is schriftelijk. Het examen peilt zowel naar reproductie en inzicht als naar het toepassen van de theorie op concrete problemen. Alle bijkomende informatie uit de lessen behoort tot de examenstof.
Via een verplichte taak, die uit enkele deelopdrachten bestaat, kunnen studenten tot 3 van de 20 punten halen. De modaliteiten van deze taak worden op het leerplatform aangegeven en besproken in de les.
In de beoordeling wordt de volgende weging toegepast: taak 3/20, examen 17/20. Indien de student de taak niet indiende of het examen niet aflegde, krijgt de student een ‘niet afgelegd’ voor dit OPO.
Toelichting bij herkansen
De examenvorm is als in eerste zittijd: schriftelijk. Datum voor indienen van de taak wordt via Toledo bekend gemaakt.