Inleiding in de psychologie (B-ODISEE-HBG25A)

3 studiepuntenNederlands11 urenEerste semesterEerste semester
Kernteam Gezinswetenschappen (BA)

http://public.hubrussel.be/ancor/ectskerndoel/pages/OPOKerndoel.aspx?OID=375&OPLID=53

De student verwerft basisinzichten in de volgende deelgebieden van de algemene psychologie: Positieve psychologie, Psychologie van de emoties, Sociale psychologie, Waarnemingspsychologie, Psychologie van het bewustzijn en  geheugen, Leerpsychologie, Psychologie van het onbewuste en Cultuurpsychologie. De student vertaalt deze inzichten naar situaties uit zijn eigen leven en uit gezinscontexten, rekening houdend met culturele kenmerken.

De Cursustekst ‘Inleiding in de psychologie’ met werkboek  en de taakopgave via TOLEDO maken integraal deel uit van de ECTS-fiche.

De algemene toelatingsvoorwaarden en de dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling.

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. Inleiding in de psychologie (B-ODISEE-HBG27b)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-opdracht11 urenEerste semesterEerste semester
Kernteam Gezinswetenschappen (BA)

Inleiding                                              

Hoofdstuk I:  Psychologie: verhalen van de ziel op zoek naar een auteur                                                                                                  

Hoofdstuk II: Positieve psychologie: over positieve beleving en innerlijke groei                                                               

Hoofdstuk III: Zie jij wat ik zie? (Waarnemingspsychologie en projectie) 

Hoofdstuk IV: Psychologie van  angst, schuld, schaamte en verlies     

Hoofdstuk V: Sociale psychologie                                                                   

Hoofdstuk VI: Vrijheid, eenzaamheid, eindigheid en liefde

Hoofdstuk VII: Herinner jij je wat ik me herinner?(Psychologie van het geheugen)  

Hoofdstuk VIII: Leerprocessen

Hoofdstuk IX: Mens aan de drempel: bewust, onderbewust, bovenbewust                                                                                                                       

 Hoofdstuk X Universele psychologie en cultuurpsychologie

De cursus is praktijkgericht: na de inleidingen tot een thema of ter voorbereiding gaan studenten aan de slag met een werkboek en enkele opdrachten. De rode draad doorheen de hoofdstukken is de positieve psychologie met vertalingen naar persoonlijk leven en gezinscontext. De student gaat vanuit een growth mindset  een veilige zelfconfrontatie aan en krijgt zicht op hoe je de leerinhouden kunt inzetten in het begeleiden van cliënten / gezinnen. 

*Appendix: 1 Overzicht van onderzoeksvormen in de psychologie 2 Liefdevolle vriendelijkheidsmeditatie  3 Werken met dromen

De cursustekst, het werkboek en de op Toledo als taak geformuleerde opdrachten maken integraal deel uit van de ECTS-fiche.

Cursus ‘Inleiding in de psychologie’ met werkboek, en verdiepingsteksten/reader (Toledo)

 

 

Er wordt  een inleiding gegeven tot elk van de thema’s, daarbij vertrekken we vooral vanuit de positieve psychologie en het onderzoek naar emoties en bewustzijn. Ter voorbereiding van  de colleges en de evaluatie wordt in het traject volwassenen ook gewerkt met een werkboek, waar per thema een aantal werkbladen zijn ingevoegd. Deze maken de cursus tot een persoonlijke 'odisee:  ‘het verhaal dat jij schrijft’.

Studenten maken een taak, die uit enkele opdrachten bestaat. De modaliteiten van deze opdrachten worden op het leerplatform aangegeven. De taak telt mee voor 3 punten van de 20.

Evaluatieactiviteiten

Inleiding in de psychologie (B-ODISEE-H70151)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Vraagvormen : Open vragen
Leermateriaal : Geen

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

Het examen is schriftelijk. Het examen peilt zowel naar reproductie en inzicht als naar het toepassen van de theorie op concrete problemen. Alle bijkomende informatie uit de lessen behoort tot de examenstof.

Via een verplichte taak, die uit enkele deelopdrachten bestaat, kunnen studenten tot 3 van de 20 punten halen. De modaliteiten van deze taak worden op het leerplatform aangegeven en besproken in de les.

In de beoordeling wordt de volgende weging toegepast: taak 3/20, examen 17/20. Indien de student de taak niet indiende of het examen niet aflegde, krijgt de student een ‘niet afgelegd’ voor dit OPO.

De examenvorm is als in eerste zittijd: schriftelijk. Datum voor indienen van de taak wordt via Toledo bekend gemaakt.