Gezinspedagogiek (B-ODISEE-HBG23A)

Doelstellingen
http://public.hubrussel.be/ancor/ectskerndoel/pages/OPOKerndoel.aspx?OID=374&OPLID=53
Opleidingsspecifieke leerresultaten
1. De PBAGW werkt aan het bevorderen van duurzame en kwaliteitsvolle gezinsrelaties en dit op verschillende niveaus.
3. De PBAGW stemt zijn handelen af op de context en diversiteit van gezinnen.
11. De PBAGW reflecteert open en kritisch over het eigen professioneel functioneren.
Kerndoelen
1.2 Ondersteunt ouders en kinderen in het opnemen van hun verantwoordelijkheden tegenover elkaar.
1.7 Vertrekt in zijn handelen vanuit de Verklaring van de rechten van de mens, het Kinderrechtenverdrag en het Verdrag van rechten van personen met een beperking.
3.3 Werkt divers-sensitief met en voor gezinnen in contexten van superdiversiteit.
11.4 Reflecteert over het eigen professioneel handelen in relatie tot relevante maatschappelijke, deontologische en ethische vragen.
Begintermen
De algemene toelatingsvoorwaarden en de dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling.
Je wordt geacht het OPO Fundamentele Pedagogiek te hebben gevolgd vooraleer je het OPO Gezinspedagogiek opneemt.
Plaats in het onderwijsaanbod
Onderwijsleeractiviteiten
6 sp. Gezinspedagogiek (B-ODISEE-HBG23a)




Inhoud
Het traditionele kerngezin met twee biologische ouders en hun kind(eren) kunnen we niet langer zien als de norm. In dit opleidingsonderdeel staan we stil bij de diversiteit in gezinnen (inclusief de diversiteit in opvoeden).
We schetsen een actuele stand van zaken omtrent de ouder-kindrelatie binnen specifieke gezinsomstandigheden. Onder meer de volgende thema's komen aan bod:
- Betekenis van gezinspedagogiek
- Vaderbetrokkenheid
- Gezinsopvoeding en kinderopvang
- Pedagogische rol van grootouders in de opvoeding
- Opvoeden en scheiding van ouders
- Opvoeden in een adoptief gezin
- Opvoeden bij homoseksuele ouders
- Opvoeding in islamitisch allochtone gezinnen
Studiemateriaal
https://studiemateriaal.odisee.be/publiek/OlaFiche.aspx?OID=551
Verplicht studiemateriaal:
- Van Leeuwen K & Van Crombrugge, H. (eds.). (2012). Gezinnen in soorten. Leuven/Apeldoorn: Garant
Bijkomende teksten en slides van de colleges via toledo
Toelichting werkvorm
Tijdens de colleges worden de belangrijkste kernconcepten, theoretische kaders, methodieken en onderzoeksresultaten m.b.t. de vooropgestelde gezinspedagogische (onderzoeks)thema’s toegelicht en geïllustreerd.
Studenten wordt gevraagd om actief te participeren tijdens de colleges, en wanneer gevraagd cursusmateriaal op voorhand door te nemen.
Evaluatieactiviteiten
Gezinspedagogiek (B-ODISEE-H70150)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
Het schriftelijk examen bestaat uit open, gesloten en meerkeuzevragen die peilen naar kennis, inzicht en toepassingen. Er wordt niet gebruik gemaakt van de GIS-correctie bij de meerkeuzevragen. Er wordt gebruik gemaakt van een hogere cesuur. Bij de toepassing van een hogere cesuur moet een student meer dan 50 % van de vragen juist beantwoorden om te kunnen slagen.
Toelichting bij herkansen
Zelfde modaliteit als in eerste zittijd