Fundamentele pedagogiek (B-ODISEE-HBG19A)

6 studiepuntenNederlands21 urenEerste semesterEerste semester
Noens Philippe (coördinator) |  Noens Philippe |  Van Crombrugge Hans
Kernteam Gezinswetenschappen (BA)

http://public.hubrussel.be/ancor/ectskerndoel/pages/OPOKerndoel.aspx?OID=371&OPLID=53

Opleidingsspecifieke leerresultaten

1.   De PBAGW werkt aan het bevorderen van duurzame en kwaliteitsvolle gezinsrelaties en dit op verschillende niveaus.
3.   De PBAGW stemt zijn handelen af op de context en diversiteit van gezinnen.
7.   De PBAGW verantwoordt en legitimeert zijn professionele handelen aan de hand van verschillende (ook internationale) wetenschappelijke kaders en good practices.
11.   De PBAGW reflecteert open en kritisch over het eigen professioneel functioneren.
12.   De PBAGW heeft een attitude van permanente beroepsontwikkeling en -profilering en volgt relevante ontwikkelingen op.

Kerndoelen

1.2    Ondersteunt ouders en kinderen in het opnemen van hun verantwoordelijkheden tegenover elkaar. (1.0 Basis)

1.7    Vertrekt in zijn handelen vanuit de Verklaring van de rechten van de mens, het Kinderrechtenverdrag en het Verdrag van rechten van personen met een beperking.              (1.0 Basis)

3.2    Coacht met respect voor de levensbeschouwelijke eigenheid en de psychosociale dynamiek van gezinnen. (1.0 Basis)

7.1    Verantwoordt gemaakte keuzes op basis van ervaringskennis, actuele praktijk- en wetenschappelijke theorie (evidence based). (1.0 Basis)

7.3    Ontwikkelt een gefundeerde visie op het beroepshandelen en volgt relevante ontwikkelingen op, ook in internationaal perspectief. (1.0 Basis)

11.1    Denkt kritisch na over de waarden en normen van waaruit hij ondersteuning biedt en beleid vormgeeft.         (1.0 Basis)

12.3    Situeert zich ten opzichte van veranderende normatieve kaders, relevante ontwikkelingen en kiest positie. (1.0 Basis)

De algemene toelatingsvoorwaarden en de dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling.

Onderwijsleeractiviteiten

6 sp. Fundamentele pedagogiek (B-ODISEE-HBG29b)

6 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College21 urenEerste semesterEerste semester
Noens Philippe |  Van Crombrugge Hans
Kernteam Gezinswetenschappen (BA)

Ouders zijn die mensen die verantwoordelijkheid opnemen voor de zorg en opvoeding van de kinderen met wie ze in een gezinsverband samenleven. Er bestaan verschillende gezinsvormen, zoals er verschillende redenen en omstandigheden zijn waarom en waarin mensen met kinderen samenleven. Met andere woorden: er zijn ouders in soorten. In dit pedagogisch opleidingsonderdeel zoeken we naar antwoorden op de vraag wat ouders tot goede opvoeders van hun kinderen maakt. Welke inzichten, vaardigheden en houdingen kenmerken de goede ouder? 

In het eerste deel staan we stil bij de verschillende antwoorden op de vraag wat de kenmerken van een 'goede' ouder zijn. Daarna reconstrueren we verschillende opvattingen over de goede ouder. Het zal duidelijk worden dat ouderschap een complex gegeven is, met vele aspecten en dimensies. De vergelijking van de verschillende invullingen laat de gezinsondersteuner in spe toe genuanceerd en kritisch na te denken over wie of wat 'goede ouders' zijn. 

 

https://studiemateriaal.odisee.be/publiek/OlaFiche.aspx?OID=12634

Verplicht studiemateriaal:

  • Van Crombrugge, H. (2009). Ouders in soorten. Antwerpen/Apeldoorn: Garant.
  • Bijkomende teksten en slides van elk college via toledo

Tijdens de colleges worden de belangrijkste kernconcepten, theoretische kaders, methodieken en onderzoeksresultaten m.b.t. 'pedagogiek van het opvoeden' toegelicht en geïllustreerd.

Studenten wordt gevraagd om actief te participeren tijdens de colleges, en wanneer gevraagd cursusmateriaal op voorhand door te nemen.

Evaluatieactiviteiten

Fundamentele pedagogiek (B-ODISEE-H70147)

Type : Examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk
Vraagvormen : Meerkeuzevragen, Gesloten vragen, Open vragen
Leermateriaal : Geen

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

Het schriftelijk examen bestaat uit open, gesloten en meerkeuzevragen die peilen naar kennis, inzicht en toepassingen. Er wordt niet gebruik gemaakt van de GIS-correctie bij de meerkeuzevragen. Er wordt gebruik gemaakt van een hogere cesuur. Bij de toepassing van een hogere cesuur moet een student meer dan 50 % van de vragen juist beantwoorden om te kunnen slagen.

Zelfde modaliteit als in eerste zittijd.