Filosofie II (B-ODISEE-HBG18A)

3 studiepuntenNederlands11 urenTweede semesterTweede semester
Claes Erik (coördinator) |  Claes Erik |  N.
Kernteam Gezinswetenschappen (BA)

http://public.hubrussel.be/ancor/ectskerndoel/pages/OPOKerndoel.aspx?OID=370&OPLID=53

Opleidingsspecifieke leerresultaten

11.   De PBAGW reflecteert open en kritisch over het eigen professioneel functioneren.
12.   De PBAGW heeft een attitude van permanente beroepsontwikkeling en -profilering en volgt relevante ontwikkelingen op.

Kerndoelen

11.3    Reflecteert over het eigen wereldbeeld en over de vraag hoe hij als professional kan omgaan met mensen die andere ideeën, andere mensbeelden, andere achtergronden hebben.
12.2    Reflecteert actief over de eigen loopbaan (vanuit persoonlijke zingeving aan het leven).

Vakspecifieke (eigen) leerdoelstellingen:

  • De student is in staat de leerstof inzichtelijk, nauwkeurig en volledig weer te geven.
  • De student is in staat specifieke stellingen, uitspraken, citaten, etc. inzichtelijk te duiden aan de hand van / te kaderen binnen de bredere samenhang van een filosofische levensvisie of -theorie.
  • De student is in staat te reflecteren over de persoonlijke zingeving en deze af te toetsen aan de voorgestelde filosofisch-theoretische kaders.

 De algemene toelatingsvoorwaarden en de dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling.

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. Filosofie II (B-ODISEE-HBG18a)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College11 urenTweede semesterTweede semester
Claes Erik |  N.
Kernteam Gezinswetenschappen (BA)

'Radicalisering': donkere spiegel van een kwetsbare samenleving

1. Wat is filosoferen over 'radicalisering'

2. 'Radicalisering revisited'

3. De radicaliseringsmachine

4. Wie is er dan radicaal?

5. Transities

6. Kwetsbaarheid

7. Veerkracht

https://studiemateriaal.odisee.be/publiek/OlaFiche.aspx?OID=2198

Powerpoints

verplichte literatuur: Claes et al (2020. 'Radicalisering'. Donkere spiegel van een kwetsbare samenleving. Academia Press.

 

Hoorcolleges met interactie. Tijdens de colleges worden de studenten stapsgewijze voorbereid op het maken van hun paper en wat de verwachtingen daarbij zijn.

Evaluatieactiviteiten

Filosofie II (B-ODISEE-H70146)

Type : Permanente evaluatie zonder examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Paper/Werkstuk
Vraagvormen : Open vragen
Leermateriaal : Cursusmateriaal

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

Examen is paper van 3000 woorden. Bevat vier delen. 1. Beschrijving van CASUS en maatschappelijk gevoelige thematiek die in casus aan de orde. 2. Reflectie op casus aan de hand van max. drie wijsgerige vragen. 3. Bantwoording van de wijsgerige vragen aan de hand conceptuele kaders rond transities, kwetsbaarheid, veerkracht uit verplicht te lezen boek. 4. conclusie met korte kritische reflectie op gebruikte begrippenkaders.

Zelfde modaliteit