Ethiek van partnerrelaties en seksualiteit (B-ODISEE-HBG12A)

Doelstellingen
http://public.hubrussel.be/ancor/ectskerndoel/pages/OPOKerndoel.aspx?OID=367&OPLID=53
Begintermen
De algemene toelatingsvoorwaarden zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling.
Plaats in het onderwijsaanbod
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. Ethiek van partnerrelaties en seksualiteit (B-ODISEE-HBG12a)
Inhoud
Het cursushandboek bestaat uit een inleiding, twee delen en een uitgebreide inhoudstafel.
Deel 1 heeft vier hoofdstukken, deel 2 drie.
Het cursushandboek is gedetailleerder dan de leerstof die gekend moet worden voor het examen en die kan gegeven worden in de lesmomenten.
Dit biedt de mogelijkheid tot verdiepende zelfstudie.
In de inleiding verduidelijken we wat we verstaan onder het begrip 'ethiek'.
Het eerste deel werkt een praktisch bruikbaar ethisch zinmodel uit - het zogenaamde 'prismamodel' - en vult dit hermeneutisch in vanuit het personalisme.
Regelmatig komen ook andere dan personalistische invalshoeken aan bod.
In het ethisch zinmodel zoeken we een antwoord op de vraag naar motivaties en context (subjectieve en sociale betekenissen), zinvolheid (waarden, referentiekader, mensbeelden, levensbeschouwingen) en impact (keuzes, gedrag en gevolgen).
Aansluitend zoeken we naar groeimogelijkheden die samenhangen met dit ethisch zinmodel.
In het tweede deel passen we dit ethisch zinmodel uitgebreid toe op enkele aspecten van partnerrelaties en seksualiteit: 1) tieners, 2) genderdiversiteit en hun relaties, 3) de groei van kinderwens naar edelmoedig en verantwoord ouderschap.
Studiemateriaal
Verplicht studiemateriaal:
1) Cornu, I. (2020). Tussen de lakens. Seksuele ethiek in dynamisch en kwalitatief perspectief. Maklu.
2) De ppt's die in de lessen behandeld worden en die op Toledo aangeboden worden.
3) Wanneer er een gastcollege aangeboden wordt: de inhoud, het materiaal en de slides die de gastdocent voorzien heeft.
Toelichting werkvorm
De cursus bestaat uit hoorcolleges die in elke les onderbroken kunnen worden door discussiemomenten tussen de studenten onderling en/of tussen studenten en docent.
Via deze inductieve werkwijze komen de studenten op een herkenbare en levensbetrokken manier de onderliggende ethische problematiek en dynamiek op het spoor.
Daarnaast is er de kans om het thema genderdiversiteit en hun relaties te verwerken via een gastcollege en groepsopdracht. Dit hangt af van de beschikbaarheid van de gastdocent.
Aan het begin van het academiejaar wordt dit met de studenten besproken.
Facultatief: verdiepende zelfstudie. Via het digitaal leerplatform worden voorbeeld-examenvragen aangeboden die kunnen helpen bij de persoonlijke verwerking van de thema's.
Evaluatieactiviteiten
Ethiek van partnerrelaties en seksualiteit (B-ODISEE-H70143)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
Het examen is een schriftelijk examen; een beperkt aantal studenten kan zich inschrijven om het examen mondeling af te leggen.
Beide examenvormen zijn gesloten boek, dit wil zeggen dat geen enkele vorm van materiaal of hulpmiddelen gebruikt mag worden.
Bij het mondelinge examen krijgen de studenten twee vragen (elk op tien punten), bij het schriftelijke examen drie vragen (twee op zeven punten, één op zes punten).
Minstens één vraag plaatst de student in de rol van ethische begeleider.
Zo wordt nagegaan of de student in staat is om de inzichten uit de cursus toe te passen op en te integreren in situaties uit het dagelijks leven rond partnerrelaties en seksualiteit.
De andere vraag (of vragen in het geval van het schriftelijke examen) is eerder gericht op het reproduceren, beargumenteren en illustreren van kennisinhouden.
Voor het thema seksuele oriëntatie, genderdiversiteit en hun relaties is er de keuze tussen twee examenvormen: beantwoorden van een vraag OF het maken van een werkbundel na de groepsopdracht.
Alle praktische informatie daarover zal beschikbaar gemaakt worden op Toledo en wordt ook uitvoerig uitgelegd tijdens de contactmomenten.
De punten worden op de volgende manier toegekend:
- tussen 10 en 12: reproduceren van de leerstof
- tussen 12 en 14: + begrijpen van de leerstof (= kunnen argumenteren)
- tussen 14 en 16: + toepassen van de leerstof (= eigen voorbeelden kunnen geven)
- tussen 16 en 18: + verbanden kunnen leggen met andere aspecten van de cursus
- tussen 18 en 20: + verbanden kunnen leggen met andere vakken en/of kritische beschouwingen kunnen maken
Toelichting bij herkansen
De tweede examenskans gebeurt normaliter enkel schriftelijk, volgens de wijze zoals hierboven beschreven.
Op basis van de beschikbaarheid van de docent kan ook beslist worden om de tweede examenkans mondeling te organiseren.
Studenten worden daarover tijdig geïnformeerd via de beschikbare geëigende kanalen.
Wanneer de student in de eerste zittijd koos voor de werkbundel bij het thema seksuele oriëntatie, genderdiversiteit en hun relaties en daarop een voldoende haalde, worden de punten voor dit onderdeel behouden bij de herkansing.
Bij een onvoldoende voor de werkbundel dient de student het hoofdstuk over holebi’s te studeren (in het cursusboek) en bij de herkansing daarover een vraag te beantwoorden.