Bewegingsrecreatie: Instapstage (B-ODISEE-HBD53B)
Doelstellingen
Ik evalueer kritisch mijn eigen functioneren en ik stuur zo nodig adequaat mijn handelen bij (niveau: basis).
Ik breng de beginsituatie (breed en specifiek) in kaart (niveau: basis).
Ik ontwerp zelfstandig leer-en ontwikkelingsactiviteiten (van lessen tot leerlijnen tot geïntegreerd aanbod,…) vanuit de beoogde doelen, de beginsituatie van de lerenden op basis van wetenschappelijk onderbouwde onderwijskundige inzichten (niveau: basis).
Ik integreer brede vakinhoudelijke en vakdidactische kennis en vaardigheden in aangeboden leer- en ontwikkelingsactiviteiten (niveau: basis).
Ik integreer actuele en relevante bronnen, kennis en inzichten in aangeboden leer-en ontwikkelingsactiviteiten (niveau: basis).
Ik evalueer zelfstandig tijdens en na de aangeboden leer-en ontwikkelingsactiviteiten de leerwinst van alle lerenden t.a.v. de beoogde de beoogde doelen, de beginsituatie van de lerenden op basis van wetenschappelijk onderbouwde onderwijskundige inzichten. … (niveau: basis).
Ik toon aan over (ped)agogische expertise te beschikken (niveau: basis).
Ik creëer proactief een positief leef- en leerklimaat, doordat ik in mijn handelen laat zien dat ik gevoelig en receptief ben voor zaken die bevorderend en belemmerend zijn voor leren en ontwikkelen (niveau: basis).
Ik neem leiding over het leer- en leefklimaat door in te spelen op gedragingen en groepsprocessen van de lerenden om het welbevinden en de leerkansen van alle lerenden te vrijwaren. In meer complexe situaties stem ik af met andere actoren (niveau: basis).
Ik herken opvoedingsvragen en -noden en kan er gepast op inspelen (niveau: basis).
Ik organiseer en voer relevante administratieve taken uit (niveau: basis).
Begintermen
De algemene toelatingsvoorwaarden zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling.
Plaats in het onderwijsaanbod
- Educatieve Bachelor voor secundair onderwijs (Dilbeek) (Bewegingsrecreatie) 180 sp.
- Educatieve bachelor voor secundair onderwijs - 1 onderwijsvak/2e diploma (Dilbeek) (Bewegingsrecreatie) 180 sp.
Toleranties
Dit opleidingsonderdeel is niet tolereerbaar in de onderstaande opleiding(en):
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. Bewegingsrecreatie: Instapstage (B-ODISEE-HBD63b)
Inhoud
Het OPO BR: Instapstage bestaat uit:
1) Fitness stage
Zelfstandig te plannen tijdens eerste semester.
De stagiair zal min. 10 x 1u fitnessen in de fitnesszaak van de campus.
Deze uren worden ingevuld door: max. 3u/week en max 2u/dag.
De student heeft 7 weken de tijd om deze uren te realiseren.
Deze fitness-uren zijn onder begeleiding van een derdejaarsstudent fitness.
2) Clubstage 1
Observeren & participatie binnen een sportclub: observeren en participeren aan het clubgebeuren, zowel tijdens trainingen als tijdens nevenactiviteiten.
Zelfstandig te plannen tijdens eerste semester: min. 10 units (1unit = 1 tot 1,5u).
De stagiair kiest een sportclub om stage te lopen binnen de aangegeven periode.
Min. 10 units gespreid over min. 6 weken.
3) Clubstage 2
Participatie binnen een sportclub: Participeren aan het clubgebeuren, zowel tijdens trainingen als tijdens nevenactiviteiten. Dit bij een andere sportclub dan clubstage 1. De student heeft de mogelijkheid om deze stage binnen zijn/haar eigen (sport)club te realiseren. Het is de bedoeling dat de student BR kennis maakt met de clubwerking en sportieve initiatieven, zowel op als rond het terrein.
4) Kinderanimatie
Bewegingsgerichte spel - en kinderanimatie: 5 hele dagen; - voorbereiding binnen BR vakdidactiek 1 ; - toepassing binnen externe speelpleinwerking.
5) BR-Beurs
De stages 1BR worden afgerond op het einde van het AJ met een BR-presentatiebeurs.
Deze beurs is een weergave van wat de stagiair aan ervaringen tijdens de BR stages heeft opgedaan. Voor de 2 clubstages dient de stagiair een andere reflectievorm te presenteren op de BR-Beurs.
- Clubstage 1: flyer (zie Sportbeleid 1 en/of Ultra cursus instapstage BR).
- Clubstage 2: de participatieopdrachten worden op een creatieve, originele manier weergegeven.
Tijdens deze presentatiebeurs wordt de stagiair geëvalueerd door verschillende docenten van het stageteam BR.
Zie ook stagewebsite 1ste opleidingsfase BaSO Dilbeek.
Studiemateriaal
Alle info is terug te vinden op Ultra-Toledo en de stagewebsite.
Toelichting werkvorm
Zie ook cursus BR: Vakdidactiek 1 en Stagewebsite.
Van de student(e) wordt een actieve deelname en aanwezigheid verwacht.
Alle opdrachten worden volgens afspraak uitgevoerd.
Van de student(e) - observator/participant wordt een kritische en kwalitatieve inbreng verwacht tijdens de stages.
Van de student(e) wordt een actieve deelname verwacht tijdens zijn/haar stage.
Evaluatieactiviteiten
Bewegingsrecreatie: Instapstage (B-ODISEE-H74119)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
De stage- en contractuele verplichtingen zijn bepaald in het onderwijs-en examenreglement, de stagewebsite, de stageovereenkomst en de ECTS-fiche.
Deze moeten worden nageleefd.
Bij het niet naleven kan de stage worden voortijdig afgebroken. De eindverantwoordelijkheid voor de stage van de stagiair ligt bij de opleidingsinstelling. Indien de stageplaats of de stagiair de verplichtingen van deze overeenkomst niet naleven, zal de andere partij de stagecoördinator hiervan op de hoogte brengen. Noch de opleidingsinstelling, noch de stageplaats, noch de stagiair kan de stage zonder overleg éénzijdig voortijdig afbreken. Bij betwistingen wordt in onderling overleg tot een oplossing gekomen.
De student moet alle onderdelen van het opleidingsonderdeel volledig afleggen om een eindpunt te behalen.
Bij afwijkingen aan de inhoud, leertraject of de onderwijsmethode, de evaluatiemodaliteit, of het studiemateriaal wordt een aanvraag afwijkingen van de ECTS-afspraken ingediend.
In het kader van de stagebegeleiding kan de student verplicht worden tot een aanvullende of aangepaste stage. Dit wordt beslist door het stageteam.
Indien één of meerdere stage-opdrachten, niet werden uitgevoerd omwille van een gewettigd afwezigheid (= attest bij ombudsdienst), wordt een regeling getroffen samen met de student, stagebegeleider, stagecoördinator én ombudsdienst.
Bij een niet-uitvoeren van een stage-opdracht: niet gewettigd heeft de student een NA voor het OPO.
De student die geen goedgekeurde stage-overeenkomst heeft kan geen stage doen.
Wanneer de student de gemaakte afspraken niet nakomt, kan voor een bepaalde stage een code O gegeven worden voor beroepshoudingen.
De student geeft het portfolio af volgens de richtlijnen van de stagewebsite.
Bij te laat afgeven wordt de code vorm: onvoldoende.
Bij het niet afgeven van het portfolio voor een stagedeel wordt het deelpunt van het stagedeel gelijkgesteld met NA.
Bij het niet of laattijdig indienen van de administratie/portfolio's wordt dit een NA.
Het stageteam kent de eindscore toe op voorstel van de betrokken stagebegeleider.
De evaluatie van de stages gebeurt volgens het evaluatiesysteem stage;
Het bepalen van de eindscore gebeurt volgens een uitgeschreven weging van de verschillende deelscores, gegeven door de verschillende actoren.
Bij onvoldoende aantal uren of het niet uitgevoerd hebben van één van de verschillende stages: gewettigd, wordt met de student en met de ombudsdienst een regeling getroffen.
Bij onvoldoende aantal uren of het niet uitgevoerd hebben van één van de verschillende stages: niet gewettigd, kan geen punt voor het OPO worden toegekend.
De student moet alle onderdelen van het OPO afleggen om een eindpunt te behalen. De student die geen stage-overeenkomst heeft kan geen stage doen.
Studenten met een flexibel traject of een examencontract nemen contact op met de verantwoordelijke van het OPO voor een aangepaste ECTS-fiche.
Het eindpunt wordt samengesteld door de stagebegeleider en bestaat uit het rekenkundig gemiddelde van de deelpunten bekomen voor de verschillende stagevormen:
BR: Instapstage: fitness, clubstage 1, clubstage 2, kinderanimatie en BR beurs.
Fitness /10 ptn
Clubstage 1: / 15 ptn
Clubstage 2: / 25 ptn
Kinderanimatie: / 40 ptn. De score wordt samengesteld uit de codes voor verslag en veldwerk (oa. evaluatie van de mentor(en)). De eisen staan beschreven in de cursus BR: vakdidactiek 1 en op de stagewebsite. De student krijgt hiervan een syntheseverslag.
Opdrachtenoverzicht en evaluatie moeten worden ingevuld en ondertekend door stagementor en/of organisatie. Originele handtekeningen dienen in de documenten te staan of de mentor mailt de evaluatie door naar de stagebegeleider.
BR beurs: /10 ptn
Per stageopdracht: documenten indienen via het stageportaal + presentatie op de BR beurs.
De student(e) moet alle delen van de stagecomponent afleggen om een eindpunt te behalen. Indien de student(e) geen stageovereenkomst heeft kan hij/zij geen stage doen (kan geen eindpunt krijgen). Het deelpunt wordt berekend op basis van de codes volgens de tabel op de stagewebsite.
Bij het niet afleggen van één of meerdere stagecomponenten dient de student(e) ALLES te hernemen bij de tweede examenkans.
Toelichting bij herkansen
BR-beurs dient gepland te worden tijdens de examenperiode (tweede examenkans).
Indien één of meerdere stage-opdrachten, niet werden uitgevoerd omwille van een ombudsdossier of andere geldige reden, wordt een regeling getroffen samen met de student, stagebegeleider, stagecoördinator én ombudsdienst.
In alle andere gevallen dient de student(e) ALLES te hernemen tijdens de tweede examenkans.