Communicatietraining Engels 2 (B-ODISEE-HBC58B)

4 studiepuntenEngels44 urenTweede semesterTweede semester
Guido Rebecca (coördinator) |  Everaert Maartje |  Guido Rebecca |  Van Meel Dave
Kernteam Organisatie & management (BA)

Het uitgebreide overzicht van leerresultaten en kerndoelen vind je hier:

https://webapps.odisee.be/Ancor/ECTSKerndoel/Pages/OPOKerndoel.aspx?OID=13394&OPLID=65

 

De algemene toelatingsvoorwaarden en de dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven in de onderwijs-en examenregeling.

Aangewezen : niveau Engels A2 van het Europees talenreferentiekader.

Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
JPH02W : 2 Communicatietraining Engels
JPH038 : 2 HAO Communicatietraining Engels (Niet meer aangeboden dit academiejaar)

Dit opleidingsonderdeel is niet tolereerbaar in de onderstaande opleiding(en):

Onderwijsleeractiviteiten

2.5 sp. Taalbeheersing Engels 2 (B-ODISEE-HBC17b)

2.5 studiepuntenEngelsWerkvorm: College-practicum-opdracht22 urenTweede semesterTweede semester
Everaert Maartje |  Guido Rebecca
Kernteam Organisatie & management (BA)

Alle studenten leggen bij het begin van het academiejaar een taaltest (eLAO-test) af om het beginniveau vast te leggen. Deze test kost ongeveer 8 euro.

De cursus communicatietraining Engels 2 kadert in de beroepsrol "meertalige communicator" en bereidt studenten voor op competentieniveau intermediate/ upper-intermediate (B1-B2) voor spreek- en luistervaardigheden en voor schrijf- en leesvaardigheden (gebaseerd op de Europese taalniveaus zoals beschreven in http://www.europeestaalportfolio.nl/. Daar vind je ook meer voorbeelden bij de indicatoren).

Bij het OLA Taalbeheersing Engels 2 komen volgende thema’s aan bod:

  • Schrijfvaardigheid: leesbare en gestructureerde (bedrijfs)teksten schrijven
  • Leesvaardigheid dmv Engelstalige bronnen
  • Efficiënt en correct bronnen gebruiken
  • Maatschappelijke aspecten van de Engelstalige wereld
  • Grammatica: herhaling en verder uitdieping
  • Woordenschat en bedrijfseconomische vakterminologie

Een definitief overzicht van de verschillende lessen, opdrachten of alternatieve activiteiten met praktische afspraken, data, opdrachten en eventuele wijzigingen vinden de studenten steeds terug op Toledo.

Er wordt ook een monitoraat georganiseerd om het groeiproces van studenten te stimuleren, de basiskennis Engels bij te schaven en de slaagkansen te verhogen.

Alle communicatie gebeurt in het Engels.

Begeleide zelfstudie - Oefeningen/opdrachten - Samenwerkend leren/Collaboratief leren

Een actieve inbreng van de student wordt verwacht, zowel tijdens de online lessen als on campus.

  • Les/practicum zowel op de campus als online
  • Individuele opdrachten op digitaal leerplatform Explio.
  • Groeps- of individuele opdrachten met individuele begeleiding.
  • Portfolio met individuele opdrachten (o.a. grammaticale toepassingen, vertalingen, schrijfopdrachten) met feedback ter voorbereiding of verwerking van de leerstof of om de individuele leerdoelen te realiseren.
  • Monitoraat

Om te kunnen volgen zijn regelmatie revisie en aanwezigheid tijdens de lessen essentieel. 

Aan het begin van het academiejaar legt elke student verplicht een niveautest af (eLAO-test), om het startniveau te kunnen inschalen. Deze test kost ongeveer 8 euro.

Toledo wordt systematisch aangewend als informatie-en communicatiemiddel. Er wordt van de studenten verwacht dat ze Toledo > Taalbeheersing Engels 1 wekelijks raadplegen.


 

1.5 sp. Mondelinge vaardigheden Engels 2 (B-ODISEE-HBC93b)

1.5 studiepuntenEngelsWerkvorm: College-practicum-opdracht22 urenTweede semesterTweede semester
Guido Rebecca |  Van Meel Dave
Kernteam Organisatie & management (BA)

In Mondelinge vaardigheden Engels 2 ligt het accent zoals bij MV Engels 1 op presenteren, maar meer nog op debatteren rond algemene en beroepsspecifieke topics die aan bod komen in Engelstalige media en/of case studies. Het actief verwerven van alledaagse en beroepsspecifieke woordenschat wordt getraind in luister- en spreekoefeningen op basis van audiovisueel materiaal. Aandacht gaat ook uit naar uitspraak, intonatie en telefoontechnieken.

 

Feedback - Interactievormen - Oefeningen/opdrachten - Samenwerkend leren/Collaboratief leren

Aangezien het OLA CT Engels 2 - mondelinge vaardigheden enkel permanent geëvalueerd wordt, is de actieve aanwezigheid van de student tijdens de lessen noodzakelijk (on campus EN online!).

Alle testmomenten worden aangekondigd op Toledo.  

Volgende vaardigheden worden in context behandeld en getest: 

  • Spreken (voorbereid + spontaan) 
  • Luisteren en mondeling rapporteren of samenvatten
  • Phone conversation

De student wordt beoordeeld op het verwoorden van een mening, vlotheid, woordenschat, correcte zinsbouw en uitspraak/intonatie. 

Evaluatieactiviteiten

Communicatietraining Engels 2 (B-ODISEE-H73830)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Mondeling, Schriftelijk, Paper/Werkstuk, Presentatie, Medewerking tijdens contactmomenten
Vraagvormen : Open vragen, Gesloten vragen
Leermateriaal : Geen

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal
HBC17b - Taalbeheersing Engels 21-20/20 puntenschaal
HBC93b - Mondelinge vaardigheden Engels 21-20/20 puntenschaal

Dit opleidingsonderdeel (OPO) bestaat uit twee onderwijsleeractiveiten (OLA)'s en de student kan in het totaal 100 punten behalen. Opgelet: indien je minder dan 8/20 behaalt op één van beide OLA's dan geldt dat cijfer ook voor het gehele OPO. Je kan wel een deeloverdracht hebben voor de andere OLA als je minstens 10/20 behaalt.

Alle details met betrekking tot tekstmateriaal en evaluatie van presentaties (instructies en beoordelingscriteria, criteria voor verplichte aanwezigheid) worden gepubliceerd op Toledo. 

OLA Taalbeheersing (Totaal: 60 punten)

  • Evaluatie buiten examenperiode of permanente evaluatie (20 punten): de studenten worden schriftelijk geëvalueerd a.d.h.v. schrijfoefeningen en voorbereiding voor de les. ChatGPT of andere AI-tools dienen ter ondersteuning van opdrachten. Wanneer je deze gebruikt, geef je dit ook aan in je bronnen. Je toont aan dat je hier kritisch mee kan omgaan. Wanneer de docent vermeldt dat deze niet gebruikt mogen worden en je doet dit toch, riskeer je een NA of onvoldoende. 
    Meer details over inhoud en tijdstip: zie Toledo en de evaluatiekalender.
  • Schriftelijk examen (40 punten): het schriftelijk examen test schrijfvaardigheid met een combinatie van schrijfopdrachten. Daarnaast worden studenten geëvalueerd op woordenschat en grammatica in een combinatie van gesloten en open vragen. Er wordt geen giscorrectie toegepast, maar wel verhoogde cesuur: de gesloten vragen bevatten meestal meer items dan het totale aantal punten (bv. 6 items op 4 punten > 2 fouten = 2/4). 

OLA  Mondelinge vaardigheden (Totaal: 40 punten)

  • Evaluatie buiten examenperiode of permanente evaluatie (40 punten): de studenten worden geëvalueerd a.d.h.v. de opdrachten die tijdens het jaar georganiseerd worden. De student wordt beoordeeld op het verwoorden van een mening, vlotheid, woordenschat, correcte zinsbouw en uitspraak/intonatie. Een deel van de permanente evaluatie wordt op actieve bijdrage tijdens de les geëvalueerd, inclusief het bijhouden van klasnotities.
  • Opgelet: Voor deze OLA wordt geen examen georganiseerd. Dat betekent dat de studenten enkel kunnen slagen als ze de opdrachten uitvoeren die tijdens het jaar georganiseerd worden (instructies en evaluatiecriteria op Toledo en evaluatiekalender).

De voorwaarden hiervoor zijn:

  • actief participeren aan gesprekken, dialogen, debatten. (zie ook afwezigheidsbeleid HWBK hieronder)
  • het Engels als voertaal gebruiken bij het debatteren in groep.

ALGEMEEN

Beleid inzake AI, documentauthenticiteit en fraude: ChatGPT of andere AI-tools kunnen dienen ter ondersteuning van opdrachten. Wanneer je deze gebruikt, vermeld je dit ook in je bronnen/inleiding. Wanneer je dit niet doet, krijg je een NA-score of onvoldoende. Je toont ook aan dat je kritisch met deze tools kan omgaan. ​
Wanneer de docent vermeldt dat je bij opdrachten, testen (permanente evaluatie ) en/of examens geen AI-tools mag gebruiken en je doet dit toch, - dan wordt dit uiteraard als fraude beschouwd.  Meer info over het Odisee brede AI beleid vind je op volgende link.

Afwezigheden: ​
Om recht te hebben op een inhaalmoment bij gewettigde afwezigheid dient het afwezigheidsbeleid cluster bedrijfskunde VOORAF correct gevolgd te worden (zie tegel afwezigheidsbeleid cluster bedrijfskunde op het studentenportaal (inloggen op Odisee.be)).
Ben je langdurig gewettigd afwezig, neem dan contact op met de ombudsdienst om een regeling uit te werken.​

De code NA (= niet afgelegd) wordt toegekend in 2 gevallen:

  • TB: wanneer je niet hebt deelgenomen aan het schriftelijk examen OF wanneer je hebt deelgenomen aan het schriftelijk examen maar tijdens het academiejaar aan geen enkel onderdeel van de permanente evaluatie hebt deelgenomen.
  • MV: wanneer je slechts hebt deelgenomen aan minder dan 70% van de taken en opdrachten tijdens de contacturen.

 

 

    Binnen dit opleidingsonderdeel zijn er deeloverdrachten bij een geslaagd deelresultaat:

    • HBC17b - Taalbeheersing Engels 2 (binnen en over academiejaar)
    • HBC93b - Mondelinge vaardigheden Engels 2 (binnen en over academiejaar)

    Binnen dit opleidingsonderdeel zijn er deeloverdrachten bij een geslaagd deelresultaat:

    • HBC15b - Taalbeheersing Engels 1 (binnen en over academiejaar)
    • HBC92b - Mondelinge vaardigheden Engels 1 (binnen en over academiejaar)

    3de examenperiode 

    1) Taalbeheersing  (totaal 60 punten): schriftelijk examen + permanente evaluatie (concrete invulling wordt in juni via Toledo-platform gecommuniceerd). De evaluatie voor de tweede kans verschilt van de eerste kans: het tijdig indienen van de paper is een voorwaarde om deel te kunnen nemen aan het examen en kan 5 bonuspunten opleveren. Het schriftelijk examen staat op 60 punten (in tegenstelling tot de puntenverdeling uit EP2).

    2Mondeling Vaardigheden (totaal 40 punten): mondeling examen + ter vervanging van permanente evaluatie, opdrachten die via het Toledo platform in juni gecommuniceerd worden.

    Het tijdig indienen van de paper is een voorwaarde om te kunnen deelnemen aan het examen. 

    Onwettige afwezigheid bij een opdracht/test/activiteit leidt altijd tot een 0-score voor de betreffende opdracht/test/activiteit. Afwezigheid bij een inhaaltest leidt altijd tot een 0-score voor de betreffende opdracht/test/activiteit.

    De code NA (= niet afgelegd) wordt toegekend in 2 gevallen:

    • wanneer je niet hebt deelgenomen aan het examen
    • wanneer je hebt deelgenomen aan het examen maar geen enkele van de opdrachten ter vervanging van permanente evaluatie tegen de deadline indiende.