Communicatietraining Nederlands 2 (B-ODISEE-HBC42B)

Doelstellingen
Het uitgebreide overzicht van leerresultaten en kerndoelen vind je hier:
https://webapps.odisee.be/Ancor/ECTSKerndoel/Pages/OPOKerndoel.aspx?OID=12371&OPLID=65
Begintermen
De algemene toelatingsvoorwaarden en de dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven in het onderwijs- en examenreglement.
Identieke opleidingsonderdelen
Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
JPH04O : 2 Communicatietraining Nederlands
JPH03P : 2 HAO Communicatietraining Nederlands (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
Plaats in het onderwijsaanbod
- Bachelor in organisatie & management (Brussel) (Afstudeerrichting Business & Languages) 180 sp.
Toleranties
Dit opleidingsonderdeel is niet tolereerbaar in de onderstaande opleiding(en):
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. Communicatietraining Nederlands 2 (B-ODISEE-HBC75b)




Inhoud
Wie voor de richting Organisatie en Management kiest, kan er niet buiten: je krijgt vast en zeker te maken met allerlei schriftelijke en mondelinge opdrachten in het Nederlands, niet alleen tijdens de studie, maar zeker ook in het beroepsleven later. Een dynamische talenkennis en het snel doorgeven van en inspelen op informatie is een uiterst belangrijke troef.
De manier waarop je communiceert, bepaalt het succes in je werk. Je zal dus moeten werken aan je communicatieve kwaliteiten, zowel mondeling als schriftelijk. Je moet ook in staat zijn om snel het antwoord te vinden op taalvragen dankzij efficiënt gebuik van online bronnen.
In dit opleidingsonderdeel wordt verder gewerkt aan de verworvenheden van Communicatietraining Nederlands 1, maar met meer focus op de beroepsspecifieke producten en vaardigheden. De leerstof wordt verder uitgediept en uitgebreid. Daarnaast is er meer aandacht voor professioneel presenteren, zowel individueel als in groep. Er is aandacht voor verbale en non-verbale communicatie.
De leerstof in een notendop:
SCHRIFTELIJKE VAARDIGHEDEN
- Helder, dynamisch en correct schrijven: professioneel formuleren, heldere tekststructuren, gepaste woordenschat, correcte spelling en grammatica
- Doelgerichte klachtenbrieven en klachtenbehandelingen opstellen
- Zinvol reflecteren op een professionele manier
- Informatievaardigheden: bronnen zoeken, analyseren en correct refereren
MONDELINGE VAARDIGHEDEN
- Presenteren: mondelinge vaardigheid en visuele ondersteuning
De student leert dus om zich correct mondeling en schriftelijk uit te drukken in het Nederlands in een professionele context.
Een definitief overzicht van de verschillende lessen, opdrachten of alternatieve activiteiten met praktische afspraken, data en eventuele wijzigingen vinden de studenten steeds terug op Toledo.
Toelichting werkvorm
Begeleide zelfstudie - Feedback - Oefeningen/opdrachten - Portfolio
Theorie wordt afgewisseld met oefeningen. Onderwijsmethoden: onderwijsleergesprek, individuele opdrachten met begeleiding tijdens de les, werken in groep tijdens de les. Er wordt dan ook van de studenten een grote inzet verwacht tijdens de lessen. Daarnaast wordt ook verwacht dat studenten zelfstandig werken aan een aantal zelfstudiepaketten, o.m. van woordenschat en spelling. Daarnaast selecteren zij voor zichzelf een aantal aandachtspunten op basis van de feedback op hun opdrachten. Hiermee gaan ze ze zelfstandig aan de slag. Hierover rapporteren ze in hun digitaal portfolio.
De lessen kunnen zowel online als on campus plaatsvinden.
Dit vak staat bovendien ten dienste van andere opleidingsonderdelen uit de eerste fase van de opleiding Organisatie en Management, er wordt dus ook ruimte gemaakt voor vakoverschrijdende opdrachten.
Evaluatieactiviteiten
Communicatietraining Nederlands 2 (B-ODISEE-H72924)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
Hogere cesuur
In navolging van de hogere cesuur bij de verplichte taaltest, passen we bij testen en examens ook een hogere cesuur toe bij de vragen over basistaalvaardigheid. (spelling, lidwoorden, ...).
Hulpmiddelen
Een vertalend woordenboek is tijdens toetsen en testen op de campus niet toegestaan.
ChatGPT of andere AI-tools kunnen dienen ter ondersteuning van opdrachten. Wanneer je deze gebruikt, geef je dit ook verplicht aan in je bronnen. Doe je dit niet, dan krijg je een NA of onvoldoende. Je toont ook aan dat je kritisch met deze tools kan omgaan.
Wanneer de docent vermeldt dat je bij opdrachten, testen (permanente evaluatie ) en/of examens geen AI-tools mag gebruiken en je doet dit toch, - dan wordt dit uiteraard als fraude beschouwd. De docent kan mondeling extra toelichting vragen in het geval van twijfel.
Dit is een BYOD-vak. Je dient voor de permanente evaluatie én voor het examen een werkende, volledig opgeladen laptop mee te hebben om te kunnen deelnemen. Meer informatie over BYOD vind je op volgende link.
Permanente evaluatie: totaal 40 punten
- twee tussentijdse testen: een spellingstest (2p.) en een test academische woordenschat (2p.)
- twee schriftelijke taken: een eindrapport (10p.) en een klachtenbrief- en behandeling (6p.)
- twee presentaties: een groepspresentatie (10p.), een individuele of duopresentatie (10p.)
Het eindrapport wordt ook beoordeeld voor het OPO 'Werkveld & POP'.
Elke student houdt een taalportfolio bij om een beter zicht te krijgen op zijn aandachtspunten voor Nederlands. Dat portfolio zit geïntegreerd in het digitaal portfolio gelinkt aan het vak 'Werkveld & POP'. In het portfolio voegen studenten onder meer de verbeterde versies van taken en testen toe nadat ze de nodige feedback hebben ontvangen, ze formuleren ook een aantal werkpunten voor Nederlands op basis van die feedback en bewijsstukken die aantonen dat ze hier zelfstandig aan gewerkt hebben doorheen het semester. Een leeg of nauwelijks aangevuld portfolio kan leiden tot een 0 voor het luik permanente evaluatie van dit vak.
Studenten die door flexibele trajecten bepaalde opdrachten niet op de daarvoor voorziene manier kunnen afleggen, dienen zelf contact op te nemen met de docent voor een alternatieve opdracht.
Het schriftelijke examen: 20 punten.
Geplande studietijd:
- contacturen: 24 uur
- evaluatie buiten de examenperiode: 25 uur
- examen: 10 uur
Aanwezigheid in de lessen is gezien het grote aantal permanente evaluatie, sterk aangewezen.
Afwezigheden
Om recht te hebben op een inhaalmoment bij gewettigde afwezigheid dient het afwezigheidsbeleid cluster bedrijfskunde VOORAF correct gevolgd te worden. (zie: tegel afwezigheidsbeleid cluster bedrijfskunde op het studentenportaal (inloggen op Odisee.be))
Ben je langdurig gewettigd afwezig, neem dan contact op met de ombudsdienst om een regeling uit te werken.
Tolerantie
Een onvoldoende voor Nederlands 2 is niet-tolereerbaar.
Opmerkingen
Iedere student is verplicht het studiemateriaal bij zich te hebben voor een vlot verloop van de les.
Alle richtlijnen, afspraken en regels ... over afwezigheden, niet indienen van opdrachten, toetsmomenten en/of examens wordt gecommuniceerd via Toledo.
Toelichting bij herkansen
Hogere cesuur
In navolging van de hogere cesuur bij de verplichte taaltest, passen we bij testen en examens ook een hogere cesuur toe bij de vragen over basistaalvaardigheid. (spelling, lidwoorden, ...).
Hulpmiddelen
Een vertalend woordenboek is tijdens toetsen en testen op de campus niet toegestaan.
ChatGPT of andere AI-tools kunnen dienen ter ondersteuning van opdrachten. Wanneer je deze gebruikt, geef je dit ook verplicht aan in je bronnen. Doe je dit niet, dan krijg je een NA of onvoldoende. Je toont ook aan dat je kritisch met deze tools kan omgaan.
Wanneer de docent vermeldt dat je bij opdrachten, testen (permanente evaluatie ) en/of examens geen AI-tools mag gebruiken en je doet dit toch, - dan wordt dit uiteraard als fraude beschouwd. De docent kan mondeling extra toelichting vragen in het geval van twijfel.
Dit is een BYOD-vak. Je dient voor de permanente evaluatie én voor het examen een werkende, volledig opgeladen laptop mee te hebben om te kunnen deelnemen.
Herkansing
Schriftelijk examen (40p.)
Schriftelijke opdracht (10p.)
Mondeling examen: de student bereidt een presentatie (10p.) voor.
Totaal 60 punten.
Alle richtlijnen, afspraken en regels ... over afwezigheden, niet indienen van opdrachten, toetsmomenten en/of examens wordt gecommuniceerd via Toledo.