Retail-, non-profit en sociale marketing (B-ODISEE-HBB85E)
![](/resources/images/icons/icon-docent.png)
Doelstellingen
https://webapps.odisee.be/Ancor/ECTSKerndoel/Pages/OPOKerndoel.aspx?OID=11870&OPLID=63
Begintermen
De algemene toelatingsvoorwaarden en de dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling.
Plaats in het onderwijsaanbod
- Bachelor in het bedrijfsmanagement (Brussel) (Afstudeerrichting marketing) 180 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
4 sp. Retail-, non-profit en sociale marketing (B-ODISEE-HBB12f)
![](/resources/images/icons/icon-taal.png)
![](/resources/images/icons/icon-duur.png)
![Eerste semester Eerste semester](/resources/images/icons/icon-semester-1.png)
![](/resources/images/icons/icon-docent.png)
Inhoud
Inhoud van het cursusdeel retailmarketing:
DEEL 1 Beschrijving van de branche
DEEL 2 Het strategisch en tactisch retailmarketingproces
DEEL 3 Externe analyse
DEEL 4 Interne analyse
DEEL 5 Strategisch retailmarketingbeleid
DEEL 6 Vertaling van analyse naar tactiek
DEEL 7 Evaluatie en controle van het retailmarketingproces
Deze topics worden geïntegreerd in een marketingplan voor een op te starten winkel op basis van het handboek "Marketing toegepast" (verplicht handboek bij MP en MM in 2MA).
Daarnaast wordt er ook gebruyik gemaakt van het Unizo startersplatform: https://startersplatform.unizo.be/nl
Inhoud van het cursusdeel non-profit en sociale marketing:
Non-profit marketing
- Een inleiding tot non-profitmarketing
- Verschillende dimensies van non-profitmarketing, incl. stakeholder management
- Belang van de non-profitsector
- Uitdagingen voor de non-profitsector
- De marketinginstrumenten
- Cases
Sociale marketing
- Link tussen sociale marketing en non-profit marketing
- Een eerste verkenning van het toepassingsveld
- De kernprincipes van sociale marketing
- Het werkterrein van sociale marketing
Charity management
- Het ontstaan van de charity economie
- Het geven aan goede doelen
- Het werven van fondsen
- Cases
Dit opleidingsonderdeel behoort tot de leerlijn "Marketingbeleid"
Studiemateriaal
https://studiemateriaal.odisee.be/publiek/OlaFiche.aspx?OID=12964
Verplicht handboek: Retailmarketing van F. Quix - versie 2022
Verplicht platform: Startersplatform van Unizo via https://startersplatform.unizo.be/nl Hieraan is ook coaching vanuit Unizo verbonden tijdens het 1e semester en Unizo is ook aanwezig tijdens het mondeling examen van het retailmarketingplna. De studenten betalen hier via de Odisee schoolfactuur 10 euro + 21% BTW voor.
Toelichting onderwijstaal
Extra info voor het deel retailmarketing kan in het Frans/Engels zijn.
De cases/extra info voor het deel non-profit en sociale marketing kunnen in het Frans/Engels worden gegeven, de bespreking gebeurt steeds in het Nederlands.
Toelichting werkvorm
Gezien de continue evoluties mbt COVID19 kan onderstaande informatie nog geactualiseerd worden.
Voor retailmarketing:
Interactief onderwijsleergesprek dat voorbereid op de groepsopdracht (marketingplan voor de opstart van een winkel) i.s.m. Unizo.
De groepen worden gevormd vanaf het eerste college. Er kan tijdens de les aan dit groepswerk gewerkt worden. Aanwezigheid van de teamleden is hierbij vereist (peerevaluatie).
Merk op: Studenten die zowel Retail-, non-profit als sociale marketing EN Digitale marketing praktijk opnemen, dienen de opdracht van Retailmarketing te gebruiken als basis voor de opdracht Digitale marketing praktijk. Alle info hierover zie Digitale marketing praktijk op Toledo. Daarnaast wordt er voor deze topic ook samengewerkt met Francais Professionnel 3 (meer info hierover via Toledo).
Voor non-profit en sociale marketing:
Interactieve colleges en cases die in de klas worden besproken
Evaluatieactiviteiten
Retail-, non-profit en sociale marketing (B-ODISEE-H72808)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
Gezien de continue evoluties mbt COVID19 kan onderstaande informatie nog geactualiseerd worden.
ChatGPT of andere AI-tools kunnen dienen ter ondersteuning van opdrachten. Wanneer je deze gebruikt, vermeld je dit ook in je bronnen/inleiding. Wanneer je dit niet doet, krijg je een NA-score of onvoldoende. Je toont ook aan dat je kritisch met deze tools kan omgaan.
Wanneer de docent vermeldt dat je bij opdrachten, testen (permanente evaluatie ) en/of examens geen AI-tools mag gebruiken en je doet dit toch, - dan wordt dit uiteraard als fraude beschouwd.
Om recht te hebben op een inhaalmoment bij gewettigde afwezigheid dient het afwezigheidsbeleid cluster bedrijfskunde VOORAF correct gevolgd te worden. (zie: link afwezigheidsbeleid cluster bedrijfskunde op het studentenportaal (inloggen op Odisee.be))
Ben je langdurig gewettigd afwezigheid neem dan contact op met de ombudsdienst om een regeling uit te werken.
Dit is een BYOD-vak. Je dient bij examens of voor permante evaluatie een werkende, volledig opgeladen laptop mee te hebben om de evaluatie te kunnen afleggen.
Een vertalend woordenboek waarin niets in genoteerd is NIET toegestaan.
Retailmarketing: 60 punten
Hier wordt met permanente evaluatie gewerkt waarbij al het studiemateriaal mag gebruikt worden ENmet een mondeling examen waarbij het retailmarketingplna wordt toegelicht in aanwezigheid van een Unizo-vertegenwoordiger:
-rapport van het marketingplan (incl. Unizo startersplatform + digitale versie + Turn it it versie) = 25 punten (collectief cijfer)
-presentatie = 10 punten (2 presentatiemomenten gespreid over het semester)
-mondelinge toelichting van het marketingrapport tijdens de examenreeks = 25 punten (individueel cijfer)
Bij de punten van het rapport en de presentaties wordt rekening gehouden met de peerevaluatie.
Te laat ingeleverde rapporten worden niet meer aanvaard, incl. digitale versie. Derhalve kan er ook geen mondelinge toelichting worden gegeven.
Merk op: Studenten die zowel Retail-, non-profit als sociale marketing EN Digitale marketing praktijk opnemen, dienen de opdracht van Retailmarketing te gebruiken als basis voor de opdracht Digitale marketing praktijk. Alle info hierover zie Digitale marketing praktijk op Toledo. Voor de opdracht gekoppeld aan Français Professionnel 3: zie Toledo voor de beoordeling.
Non-profit en sociale marketing: 20 punten
Schrifjtelijke opdracht in groep (zelfde groep als Retailmarketing). De opdracht wordt gegeven aan het begin van het semester. Meer info via Toledo.
De student is voor dit opleidingsonderdeel geslaagd als hij op "Retailmarketing" EN op "Non-profit en sociale marketing" minimaal 8/20 heeft EN als de totaalscore van beide onderdelen (beiden samen) minimaal 10/20 is.
Indien er op 1 van beide onderdelen minder dan 8/20 behaald werd, wordt dit cijfer beschouwd als totaalscore. De score van het onderdeel waarop hij geslaagd is (minimaal 10/20) kan hij naar de 3de examenperiode (augustus/september) meenemen.
Indien de scores van beide onderdelen minder dan 8/20 is, wordt de laagste score beschouwd als totaalscore. Beide onderdelen moeten herdaan worden.
Retailmarketing: punten via permanente evaluatie, peerevaluatie en mondeling examen.
Non-profit en sociale marketing: punten via groepsopdracht.
Toelichting bij herkansen
Gezien de continue evoluties mbt COVID19 kan onderstaande informatie nog geactualiseerd worden.
ChatGPT of andere AI-tools kunnen dienen ter ondersteuning van opdrachten. Wanneer je deze gebruikt, vermeld je dit ook in je bronnen/inleiding. Wanneer je dit niet doet, krijg je een NA-score of onvoldoende. Je toont ook aan dat je kritisch met deze tools kan omgaan.
Wanneer de docent vermeldt dat je bij opdrachten, testen (permanente evaluatie ) en/of examens geen AI-tools mag gebruiken en je doet dit toch, - dan wordt dit uiteraard als fraude beschouwd.
Om recht te hebben op een inhaalmoment bij gewettigde afwezigheid dient het afwezigheidsbeleid cluster bedrijfskunde VOORAF correct gevolgd te worden. (zie: link afwezigheidsbeleid cluster bedrijfskunde op het studentenportaal (inloggen op Odisee.be))
Ben je langdurig gewettigd afwezigheid neem dan contact op met de ombudsdienst om een regeling uit te werken.
Een vertalend woordenboek waarin niets in genoteerd is NIET toegestaan.
Voor Retailmarketing: andere modaliteit dan 1e examenkans met extra info op Toledo
Zelfde type opdracht voor een individueel (herwerkt) retailmarketingplan:
Schriftelijk: rapport van marketingplan voor opstart van een winkel, incl. Unizo startersplatform + digitale versie + Turn it in versie ( 30 punten)
Mondeling examen: individuele mondelinge toelichting (30 punten)
Te laat ingeleverde rapporten worden niet meer aanvaard (incl. digitale versie).
Let op: Voor Non-profit en sociale marketing: gewijzigde modaliteit dan 1e examenkans met extra info op Toledo
Individuele opdracht voor 20 punten
De student is voor dit opleidingsonderdeel geslaagd als hij op "Retailmarketing" EN op "Non-profit en sociale marketing" minimaal 8/20 heeft EN als de totaalscore van beide onderdelen (beiden samen) minimaal 10/20 is.
Indien er op 1 van beide onderdelen minder dan 8/20 behaald werd, wordt dit cijfer beschouwd als totaalscore. Er worden GEEN scores van de afzonderlijke onderdelen overgedragen naar een volgend academiejaar.
Indien de scores van beide onderdelen minder dan 8/20 is, wordt de laagste score beschouwd als totaalscore. Beide onderdelen moeten herdaan worden.