Business project Marketing (B-ODISEE-HBB49F)

5 studiepuntenNederlands32 urenBeide semestersBeide semestersUitgesloten voor examencontract
De Backer Geert (coördinator) |  De Backer Geert |  Van den Bossche Ria
Kernteam Bedrijfsmanagement (BA)

https://webapps.odisee.be/Ancor/ECTSKerndoel/Pages/OPOKerndoel.aspx?OID=13945&OPLID=63

Het uitgebreide overzicht van leerresultaten en kerndoelen vind je hier:

Voor de studenten Marketing:

1. De Bachelor BM heeft inzicht in contextgebonden bedrijfs- en organisatieprocessen en hun onderlinge samenhang en kan dit inzicht toepassen in een ruime, geglobaliseerde en veranderende context.

1,1. Begrijpt de  bedrijfs- en organisatieprocessen, de bedrijfsfuncties, de strategie en de bedrijfscultuur

1,2. Kan contextgebonden bedrijfs- en organisatieprocessen in kaart brengen

1,3. Ziet de verbanden tussen de verschillende bedrijfs- en organisatieprocessen

1,4. Formuleert en onderbouwt een  (eenvoudig) advies voor de optimalisering van het bedrijfsbeleid op korte en lange termijn.

2. De Bachelor BM ondersteunt actief verschillende actoren bij het realiseren van de (strategische) doelstellingen van een bedrijf of een organisatie. 

3. De Bachelor BM toont ondernemingszin, werkt zelfstandig, planmatig en nauwkeurig en handelt oplossingsgericht en innovatief om contextgebonden bedrijfs- en organisatieprocessen te optimaliseren. 

4. De bachelor BM handelt klant- en servicegericht en bouwt zelfstandig netwerken uit en contacten op met verschillende stakeholders. 

8. De Bachelor BM werkt constructief samen als lid van een divers team en neemt  verantwoordelijkheid in verschillende taken en rollen binnen een bedrijf of een organisatie. 

8,1. Draagt actief bij tot een gemeenschappelijk resultaat (uitwisselen van informatie en informatie delen)

8,2. Neemt verantwoordelijkheid in het uitvoeren van gedelegeerde taken en/of voor het eigen deel van het teamwerk.

8,3. Houdt zich aan de gezamenlijk genomen beslissingen ook als die niet stroken met de persoonlijke mening.

8,4. Heeft een open houding; houdt rekening met de mening van anderen.

8,5. Bevordert de teamgeest.

22. De markt analyseren en interpreteren

24. Het positionerings-, product/diensten-, prijs-, distributie-, en - communicatiebeleid uitwerken en beoordelen

25. Commercieel beleid voeren inclusief het prospect- en klantenbeheer

De algemene toelatingsvoorwaarden en de dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling.

 

 

Onderwijsleeractiviteiten

5 sp. Business project Marketing (B-ODISEE-HBB82f)

5 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-practicum-opdracht32 urenBeide semestersBeide semesters
De Backer Geert |  Van den Bossche Ria
Kernteam Bedrijfsmanagement (BA)

Pulvinar marketing game

Het volstaat op vandaag niet langer om een product te vervaardigen, financiële analyses te  maken en te verkopen! Er is nood aan een geïntegreerde marketing knowhow en -management om succesvol te ondernemen.

Het marketing game is een ‘learning experience’ die de student toelaat om het marketing denken en doen in een gesimuleerde managementpraktijk en in teamverband toe te passen. De deelnemers ervaren hoe de aangeleerde marketingconcepten en theorie in een bedrijfscontext tot bedrijfsresultaten leidt.

Er wordt vakoverschrijdend gewerkt aan het uitwerken van een geïntegreerd commercieel beleid voor een onderneming. De focus van het Pulvinar game ligt op het bestuderen en toepassen van alle marketing-basisconcepten in een geïntegreerde business benadering.

Volgende topics komen hierbij aan bod:

  • het ontwikkelen en implementeren van marketingstrategieën
  • analyse van de markt, marktvraag en marketingomgeving
  • ontwikkelen van een productstrategie doorheen de productlevenscyclus
  • uitwerken van een prijsstrategie
  • het managen van distributiekanalen

De kostprijs voor de deelname aan deze learning marketing experience bedraagt ongeveer  € 42,00 per deelnemer.

Dit opleidingsonderdeel behoort tot de leerlijn "werkveld en ondernemen".
Deelnemers aan de Pulvinar Learning Marketing Experience die minstens 14/20 halen als eindscore en het diploma Professionele Bachelor Bedrijfsmanagement met onderscheiding behalen, ontvangen een  B.A.M. (Belgian Associaton of Marketing) certificaat. Dit certificaat wordt uitgereikt door de beroepsfederatie B.A.M. aan veelbelovende marketeers.

Meer info over B.A.M. op www.marketing.be

https://studiemateriaal.odisee.be/publiek/OlaFiche.aspx?OID=19113

Er wordt de deelnemers bij de briefing en de opstart van het game de nodige documenten en lesmateriaal aangereikt.

 

 

 

Pulvinar game

De game wordt gebracht in het Nederlands.

 

 

Pulvinar game

Het "Pulvinar Marketing Game": vier teams met telkens 4 à 5 deelnemers werken een marketingstrategie uit. De teams concurreren in een (gesimuleerde) 'real life' business context.

Ieder team leidt een bedrijf en werkt een marktstrategie uit in een competitieve omgeving.

De briefing van het marketing game wordt gegeven in de loop van het 1e semester.

De studenten moeten een marketingstrategie en -plan uitwerken vóór de start van de bedrijfssimulatie. 

Er worden coachingmomenten voorzien door de begeleidende docenten op 2 momenten in het 1e semester.

De teams ontvangen op het voorgestelde marketingplan een pass of fail. In geval van fail dienen de teams het plan te herwerken voor de opstart van de game.

Dit plan is het startpunt voor de business game.  De effectieve marketing game dagen worden opgenomen in de evaluatiekalender.

De kostprijs voor de deelname aan deze learning marketing experience bedraagt ongeveer  € 42,00 per deelnemer.

De studenten die voor de learning experience een eindscore halen van 14/20 én met onderscheiding het diploma Professionele Bachelor Bedrijfsmanagement met oriëntatie Marketing behalen, een certificaat ontvangen van de Belgian Association of Marketing. Deze beroepsfederatie van de Belgische marketeers stimuleert beloftevolle aspirant-marketeers. Meer info op www.marketing.be/home

 

 

Evaluatieactiviteiten

Business project Marketing (B-ODISEE-H74138)

Type : Permanente evaluatie zonder examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Paper/Werkstuk, Self assessment/Peer assessment, Medewerking tijdens contactmomenten
Vraagvormen : Open vragen
Leermateriaal : Cursusmateriaal, Rekenmachine, Computer

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

Indien overmachtssituaties zoals het Corona-virus voorkomen, kunnen de werkvormen en evaluatievormen nog evolueren. In dat geval worden de aangepaste maatregelen tijdig bekendgemaakt via de Toledo-cursus, zodat de studenten zich kunnen voorbereiden op deze gewijzigde situatie.

Pulvinar game: puntenverdeling op 100 punten (5 studiepunten)

De evaluatie bestaat uit 5 onderdelen:

(1) het uitwerken in teamverband van een weldoordachte marketingstrategie en het opstellen van een kwaliteitsvol marketingplan op basis van de briefing (30 punten)

(2) toets over het game op basis van het handboekje (10 punten)

(3) actieve deelname aan het marketing game (30 punten)  

(4) het uitwerken van een managementrapport (in teamverband) na afloop van het marketing game (20 punten) en

(5) peer-evaluatie na afloop van het game (20 punten).

De student is voor dit opleidingsonderdeel geslaagd indien een gewogen totaalscore van 10/20 wordt behaald.

 

Dit is een BYOD-vak. Je dient bij examens of voor permante evaluatie een werkende, volledig opgeladen laptop mee te hebben om de evaluatie te kunnen afleggen.​

 

ChatGPT of andere AI-tools kunnen dienen ter ondersteuning van opdrachten. Wanneer je deze gebruikt, vermeld je dit ook in je bronnen/inleiding. Wanneer je dit niet doet, krijg je een NA-score of onvoldoende. Je toont ook aan dat je kritisch met deze tools kan omgaan. ​
Wanneer de docent vermeldt dat je bij opdrachten, testen (permanente evaluatie ) en/of examens geen AI-tools mag gebruiken en je doet dit toch, - dan wordt dit uiteraard als fraude beschouwd.​

Om recht te hebben op een inhaalmoment bij gewettigde afwezigheid dient het afwezigheidsbeleid cluster bedrijfskunde VOORAF correct gevolgd te worden. (zie: link  afwezigheidsbeleid cluster bedrijfskunde op het studentenportaal (inloggen op Odisee.be))​
Ben je langdurig gewettigd afwezigheid neem dan contact op met de ombudsdienst om een regeling uit te werken.​

 

EP3: de student moet een gedetailleerde business case uitwerken, indienen op 16 augustus en mondeling verdedigen in EP3 (60 punten rapport en 40 punten mondelinge verdediging)

Thema: Belgische KMO die een nieuw product lanceert en tevens exporteert naar een aantal landen

Deliverable: word document van 25 pagina's met daarin:

  • marktanalyse (trends, reglementering, marktgrootte, groei, marktaandelen, concurrentie,..)
  • business plan / strategie (business model, USP, 4P, SWOT, Porter, ..)
  • gefundeerde keuze van de exportlanden
  • marketing- en communicatieplan
  • financieel 5 jaar plan (omzet, kosten, investeringen, winst,..)

Briefing en bedrijf volgt na resultaat EP1

ChatGPT of andere AI-tools kunnen dienen ter ondersteuning van opdrachten. Wanneer je deze gebruikt, vermeld je dit ook in je bronnen/inleiding. Wanneer je dit niet doet, krijg je een NA-score of onvoldoende. Je toont ook aan dat je kritisch met deze tools kan omgaan. ​
Wanneer de docent vermeldt dat je bij opdrachten, testen (permanente evaluatie ) en/of examens geen AI-tools mag gebruiken en je doet dit toch, - dan wordt dit uiteraard als fraude beschouwd.​

Om recht te hebben op een inhaalmoment bij gewettigde afwezigheid dient het afwezigheidsbeleid cluster bedrijfskunde VOORAF correct gevolgd te worden. (zie: link  afwezigheidsbeleid cluster bedrijfskunde op het studentenportaal (inloggen op Odisee.be))​
Ben je langdurig gewettigd afwezigheid neem dan contact op met de ombudsdienst om een regeling uit te werken.​