Basisprincipes Marketing (B-ODISEE-HBB41F)

4 studiepuntenNederlands34 urenEerste semesterEerste semester
Dermaux Ignace (coördinator) |  Dermaux Ignace
Kernteam Bedrijfsmanagement (BA)

'De algemene toelatingsvoorwaarden en de dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling’

Onderwijsleeractiviteiten

4 sp. Basisprincipes Marketing (B-ODISEE-HBB74f)

4 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-practicum34 urenEerste semesterEerste semester
Dermaux Ignace
Kernteam Bedrijfsmanagement (BA)

Deze cursus bespreekt de grondbeginselen van het marketingbeleid van een onderneming.
Volgende onderwerpen worden besproken:

  • wat is marketing?
  • het uitgebreide marketingconcept
  • het begrip 'markt': markt en marktvormen
  • behoeften, wensen en verlangens van de mens: het startpunt voor het klant- en marktgericht ondernemen
  • marktsegmentatie, doelgroepen, positionering
  • de marketing-mix
  • waarom en hoe een marketingplan opmaken?
  • marketingstrategie in functie van de bedrijfsdoelstellingen
  • de toepassingsgebieden van marketing: industriële ondernemingen (B-to-B Marketing) en dienstenbedrijven
  • ....

Dit opleidingsonderdeel behoort tot de leerlijn "Marketingbeleid" in de opleiding bedrijfsmanagement

Overzicht INHOUD verplicht handboek:

DEEL I: WAARDE KIEZEN

HOOFDSTUK 1. WAT IS MARKETING?

1. Evolutie van het begrip ‘marketing’
2. Marketing in macro-economisch perspectief
3. Marketing in de 21ste eeuw
4. Marketing in managementperspectief

HOOFDSTUK 2. DE MARKETING OMGEVING

1. Micro-, meso- en macro-omgevingsfactoren
2. De DESTEP-analyse voor de macro-omgeving
3. De VUCA-omgeving
4. Conclusie: de marketingomgeving en ondernemen

HOOFDSTUK 3. DE MARKT

1. Wat is een markt?
2. Macro- en bedrijfseconomische marktbegrippen
3. Marktsegmentatie en segmentatiecriteria
4 Doelmarkten en doelmarktstrategie
5. Conclusie: STP, een kritische succesfactor

HOOFDSTUK 4. DE MARKETING STRATEGIE EN DE MARKETINGMIX

1. Het belang van strategie
2. Wat is strategie?
3. Hoe werk je een marktgeoriënteerde strategie uit?
3.1. Bedrijfstak- en SWOT-analyse
3.2. De business-definitie
3.3. De bedrijfsmissie
3.4. Bedrijfsdoelstellingen en strategische keuze
4. Wat zijn de belangrijkste strategische modellen?
4.1. De groeimatrix van Ansoff
4.2. Het Boston Consultancy Group Model (BCG-matrix)
4.3. Het waardeketenmodel
4.4. De concurrentiestrategieën van Porter
4.5. De marketingstrategieën in functie van de marktpositie
4.6. De waardedisciplines van Treacy en Wiersema
5. Van strategie naar marketingplanning en marketingmix

HOOFDSTUK 5. MARKETING RESEARCH (! Beknopt, enkel de essentie)

1. Het Marketing Information System (M.I.S.)
1.1. Interne rapporten
1.2. Marketing intelligence
1.3. Marktonderzoek

HOOFDSTUK 6. CONSUMENTEN GEDRAG

1. De klant als black box: een stimuli-respons-model
2. Behoefte, motivatie, perceptie en attitude
3. Het koopbeslissingsproces
4. Categorieën van productaanvaarders
5. Het aankoopgedrag in functie van productcategorieën
6. De customer journey

HOOFDSTUK 7. DE WAARDEPROPOSITIE KIEZEN (! Beknopt, enkel de essentie)

DEEL II. WAARDE VERSCHAFFEN

HOOFDSTUK 8. DE P VAN PRODUCT EN PRODUCT MANAGEMENT

1. De P van product
2. Productmanagement
3. De ontwikkeling van nieuwe producten

HOOFDSTUK 9. DE P VAN PRIJS EN PRIJS STRATEGIE

1. De P van prijs
2. Prijsstrategie
3. Prijszettingsmethoden

HOOFDSTUK 10. DE P VAN PLAATS EN DISTRIBUTIE STRATEGIE 309

1. De P van plaats
2. Distributiestrategie
3. Aspecten van retailmarketing (beknopt, de essentie)
4. Fysieke distributie in functie van market logistic thinking

DEEL III WAARDE COMMUNICEREN (! Beknopt, enkel de essentie)

HOOFDSTUK 11. DE P VAN PROMOTIE (! Beknopt, enkel de essentie)

1. Communicatie met klant en markt
2. De communicatiemix
(3. Hoe werk je een communicatieplan uit?)
(4. Wat doet een reclamebureau?)
(5. Hoe werkt een reclamebureau?)
(6. Wat is mediaplanning?)

HOOFDSTUK 12. SALES PROMOTION (! Beknopt, enkel de essentie)

1. Verkooppromoties
2. Direct marketing
3. Sponsoring, evenementen en public relations
4. De verkooporganisatie: het onmisbaar sluitstuk
5. Customer Relationship Management

HOOFDSTUK 13. DIGITALE MARKETING (! Beknopt, enkel de essentie)

1. Digitale marketing?
2. Marketing in de digital age
3. De klant in de hybride (marketing-)wereld
4. Digitale tools in de marketing toolbox
5. Case Baunat, een digitaal native verticaal merk

DEEL IV. WAARDE IMPLEMENTEREN (!Beknopt, enkel de essentie)

HOOFDSTUK 14. MARKETINGPLANNING (! Beknopt, enkel de essentie)
HOOFDSTUK 15. MARKETING ORGANISATIE (! Beknopt, enkel de essentie)

DEEL V: TOEPASSINGEN.

TOEPASSING 1. BUSINESS-TO- BUSINESS MARKETING

1. Wat is B-to-B-marketing?
2. De kenmerken van de B-to-B-markt
3. De meso- en macro-omgeving in een B-to-B-context
4. Marktsegmentatie in B-to-B
5. Het koopproces in B-to-B
6. De marketingmix in B-to-B

TOEPASSING 2. MARKETING VAN DIENSTEN

1. Wat is marketing van diensten?
2. De kenmerken van diensten
3. De marketingmix in marketing van diensten
4. Dienstverlening als organisatieprobleem

Het handboek en de lessen zijn in het Nederlands. Tijdens de lessen kan wel af en toe audiovisueel materiaal gebruikt worden in een andere taal (bijvoorbeeld YouTube-video's in het Engels of een andere taal, een casus in een andere taal, enzovoort...).

(OPGELET: Door onvoorziene coronamaatregelen en eventuele andere onvoorziene omstandigheden kan onderstaande informatie nog geactualiseerd worden.)

Tijdens de colleges worden de basisprincipes van marketing toegelicht en geïllustreerd.

Bij dit handboek hoort een e-learning platform. Dit platform biedt de student tal van oefenvragen aan, een aantal praktijkvoorbeelden, een begrippentrainer, ... 
Enkele weken na de start van het academiejaar (ongeveer half oktober) ontvangt de ingeschreven student een persoonlijke code via de uitgeverij van het handboek.
Deze code verleent toegang tot het e-learning platform dat hoort bij het handboek 'Marketing toegepast', 4de editie, J. Vanhaverbeke, Intersentia, 2021.
De e-learning module maakt integraal deel uit van het aangeboden verplicht studiemateriaal (handboek).
Het leerplatform helpt de student om de materie te verwerven, de basisconcepten te herkennen en toe te passen.

Practicum: Tijdens enkele hoorcolleges zullen eveneens oefeningen gemaakt worden (bijvoorbeeld marktomvang en marktaandelen berekenen, enzovoort...). Ook dit is integraal onderdeel van de leerstof en de studenten dienen dit te kennen voor het examen.
Het verdient aanbeveling om tijdens de colleges persoonlijke notities te nemen om de leerstof te verwerven.
Studenten brengen hun handboek steeds mee tijdens de lessen.

Evaluatieactiviteiten

Marketing (B-ODISEE-H74130)

Type : Examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk
Vraagvormen : Meerkeuzevragen
Leermateriaal : Rekenmachine

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

(OPGELET: Door onvoorziene coronamaatregelen en eventuele andere onvoorziene omstandigheden kan onderstaande informatie nog geactualiseerd worden.)

  • De evaluatie van dit opleidingsonderdeel (OPO) tijdens de eerste examenperiode bestaat uit 2 delen met een bonus-systeem: een schriftelijk online examen tijdens de examenperiode op de campus.
    • een schriftelijke online test op de campus na de herfstvakantieweek (exacte datum wordt meegedeeld via Toledo) waarbij de student maximaal 2 bonuspunten kan verdienen voor zijn eindscore van de eerste examenkans.
    • een schriftelijk online examen tijdens de examenperiode op de campus.
  • Opgelet: dit is een BYOD-vak. Het schriftelijk examen en de test zijn online op de campus! Je dient bij de test en bij het examen een goed werkende, volledig opgeladen laptop mee te brengen om de evaluatie te kunnen afleggen.
  • Bij online testen en examens op de campus met eigen laptop wordt het scherm opgenomen om de betrouwbaarheid te garanderen.
  • Aan de hand van kennis-, inzichts- en toepassingsvragen zullen de theorie, oefeningen, processen, concepten en leerstof van dit OPO/vak getoetst worden.
  • Dit is een gesloten boek test en examen.
  • Gebruik van een eenvoudige rekenmachine is toegelaten.
  • Een vertalend woordenboek is NIET toegestaan.
  • Het gebruik van AI-tools tijdens de test en het examen is NIET toegestaan. Indien dit toch zou gebeuren, wordt dit uiteraard als fraude beschouwd.
  • Alle vragen worden gesteld als meerkeuzevragen.
  • Geen giscorrectie, wel een verhoogde cesuur. Dit wil zeggen dat je bij een test of een examen met bijvoorbeeld 20 meerkeuzevragen start met een score van -2/20. Met elk correct antwoord verdien je 1,1 punten.
    • Voorbeeld: je beantwoordt 10 van de 20 vragen correct: 10 x1,1 - 2 = 11-2 = score van 9/20.
    • Voorbeeld: je beantwoordt 14 van de 20 vragen correct: 14 x 1,1 - 2 = 15,4-2 = score van 13/20.
  • De test: 
    • meerkeuzevragen zonder giscorrectie, maar met hogere cesuur.
    • afwezigheid (gewettigd of ongewettigd) bij de test leidt altijd tot een NA-score (en dus geen bonuspunten) voor die test. Er wordt ook geen inhaaltest voorzien.  
    • De studenten die een examencontract hebben en studenten die geen testen hebben kunnen afleggen omdat ze later zijn ingestroomd worden geëvalueerd op het online schriftelijk examen tijdens de examenperiode.
    • Studenten die deelgenomen hebben aan de test maar geen examen hebben afgelegd krijgen een NA-score voor het opleidingsonderdeel.
    • Met de test kan de student bonuspunten verdienen (maar niet verliezen) die worden opgeteld bij de score van het examen van de eerste examenkans.
      • Een testscore van =16/20 of meer: 2 bonuspunten
      • Een testscore van =14/20 tot 16/20: 1,5 bonuspunten
      • Een testscore van =12/20 tot 14/20: 1 bonuspunt.
      • Een testscore van 11/20 of minder: geen bonuspunt (maar dus ook geen maluspunt!)
  • Wat moet je doen bij afwezigheid i.v.m. examens of evaluaties (taken, testen, presentaties...):​
    • Om recht te hebben op een inhaalmoment bij gewettigde afwezigheid dient het afwezigheidsbeleid van de cluster Bedrijfskunde VOORAF correct gevolgd te worden. Lees en raadpleeg hiervoor aandachtig het afwezigheidsbeleid cluster Bedrijfskunde op het studentenportaal (inloggen op Odisee.be).
    • Ben je langdurig gewettigd afwezig, neem dan contact op met de ombudsdienst om een regeling uit te werken.

 

 

(OPGELET: Door onvoorziene coronamaatregelen en eventuele andere onvoorziene omstandigheden kan onderstaande informatie nog geactualiseerd worden.)

  • De evaluatie van dit opleidingsonderdeel (OPO) tijdens de tweede examenkans bestaat enkel uit een schriftelijk online examen tijdens de examenperiode op de campus.
  • Opgelet: dit is een BYOD-vak. Het schriftelijk examen is online op de campus! Je dient een goed werkende, volledig opgeladen laptop mee te brengen om de evaluatie te kunnen afleggen.
  • Bij online examens op de campus met eigen laptop wordt het scherm opgenomen om de betrouwbaarheid te garanderen.
  • Aan de hand van kennis-, inzichts- en toepassingsvragen zullen de theorie, oefeningen, processen, concepten en leerstof van dit OPO/vak getoetst worden.
  • Dit is een gesloten boek examen.
  • Gebruik van een eenvoudige rekenmachine is toegelaten.
  • Een vertalend woordenboek is NIET toegestaan.
  • Het gebruik van AI-tools tijdens het examen is NIET toegestaan. Indien dit toch zou gebeuren, wordt dit uiteraard als fraude beschouwd.
  • Alle vragen worden gesteld als meerkeuzevragen.
  • Geen giscorrectie, wel een verhoogde cesuur. Dit wil zeggen dat je bij een examen met bijvoorbeeld 20 meerkeuzevragen start met een score van -2/20. Met elk correct antwoord verdien je 1,1 punten.
    • Voorbeeld: je beantwoordt 10 van de 20 vragen correct: 10 x1,1 - 2 = 11-2 = score van 9/20.
    • Voorbeeld: je beantwoordt 14 van de 20 vragen correct: 14 x 1,1 - 2 = 15,4-2 = score van 13/20.
  • Wat moet je doen bij afwezigheid i.v.m. examens of evaluaties (taken, testen, presentaties...):​
    • Om recht te hebben op een inhaalmoment bij gewettigde afwezigheid dient het afwezigheidsbeleid van de cluster Bedrijfskunde VOORAF correct gevolgd te worden. Lees en raadpleeg hiervoor aandachtig het afwezigheidsbeleid cluster Bedrijfskunde op het studentenportaal (inloggen op Odisee.be).
    • Ben je langdurig gewettigd afwezig, neem dan contact op met de ombudsdienst om een regeling uit te werken.