Beroepsethiek (B-ODISEE-HBB16E)

3 studiepuntenNederlands24 urenEerste semesterEerste semester
Kernteam Bedrijfsmanagement (BA)

De algemene toelatingsvoorwaarden en de dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling.

 

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. Beroepsethiek (B-ODISEE-HBB28e)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-practicum-opdracht24 urenEerste semesterEerste semester
Kernteam Bedrijfsmanagement (BA)

In deze lessenreeks focussen we op de belangrijkste inzichten over bedrijfsethiek, CSR en sociaal/bezielend ondernemen, kapitalisme en sociale media en diversiteit op de werkvloer. De docent leidt deze thema's in met focus op de betekenis ervan voor de professionele activiteit van de student.
 

Tijdens de colleges wordt enkel Nederlands gesproken.

De teksten die door de studenten in de colleges worden besproken, zijn Nederlandstalig. In het eigen werkstuk mogen ook anderstalige teksten worden gekozen.

Tijdens de terugkoppelmomenten en in de beoordeling van de werkstukken wordt ook aandacht besteed aan de correctheid van de Nederlandse taal.

Van de studenten worden de volgende leeractiviteiten verwacht, die via werkvormen worden georganiseerd. Colleges worden fysiek en digitaal ingepland. Afhankelijk van de Covid-19 evolutie, kan deze planning gewijzigd worden. Indien dit het geval is, zal de informatie hierover via TOLEDO verstrekt worden.

  • Studenten zijn in staat om teksten kritisch te lezen, te structureren en te evalueren op hun argumentatieve kracht. Deze activiteit wordt tijdens de colleges permanent geoefend aan de hand van het studiemateriaal in de syllabus en op Toledo.
  • Studenten ontwikkelen een eigen standpunt, een eigen bronnenapparaat en een eigen argumentatie over een vraag naar keuze binnen de thema's aangereikt in dit OPO en geven mekaar op vaste momenten in de colleges hierover feedback.
  • Studenten kennen de ethische theorieën en passen deze kennis toe op casussen uit de bedrijfsethiek.
  • Studenten participeren actief en werken samen in groep tijdens de practica bedrijfsethiek.
  • Studenten hebben een visie op de cultuur van een organisatie en zijn in staat die te verdedigen met de juiste argumenten. 

De activiteiten zullen online en/of op campus plaatsvinden. Indien overmachtssituaties zoals het Corona-virus voorkomen, kunnen de werkvormen en evaluatievormen nog veranderen. In dat geval worden de aangepaste maatregelen tijdig bekendgemaakt via de Toledo-cursus, zodat de studenten zich kunnen voorbereiden op deze gewijzigde situatie.

 

Evaluatieactiviteiten

Beroepsethiek (B-ODISEE-H72054)

Type : Permanente evaluatie zonder examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Paper/Werkstuk, Presentatie
Vraagvormen : Open vragen
Leermateriaal : Cursusmateriaal

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

De evaluatie is permanent en bestaat uit drie delen :

1. Micro-niveau van bedrijfsethiek : de student werkt tijdens de practica bedrijfsethiek alleen of samen met max.2 andere studenten een uitgewerkte ethische casus uit waarin een individuele beslissing centraal staat. De keuze voor de casus en de groepsverdeling gebeurt bij de aanvang van het eerste deel 'ethiek' van de cursus. In dit deel is aanwezigheid verplicht. Een afwezigheid die niet wordt verantwoord, betekent 1 punt minder op de totaalscore voor dit OPO. De casus wordt uitgewerkt volgens instructies op Toledo. Het resultaat gaat gepaard met een evaluatie van het groepswerk. Het wordt elektronisch (1 exemplaar per groepje) ingeleverd ten laatste op de datum die op Toledo staat vermeld. 
De score voor dit onderdeel is 30 % van het eindresultaat voor dit OPO. De score is collectief voor het groepswerk. Wie op door de medestudenten én docent aantoonbare wijze niet voldoende heeft bijgedragen tot dit werkstuk, verliest afhankelijk van de graad van nalatigheid hierop punten (zie Toledo). Als deze groepsopdracht niet naar behoren verloopt, moet je de docent hiervan onmiddellijk op de hoogte brengen via email.

2. Meso-niveau van bedrijfsethiek : Aan de hand van de instructies op Toledo bestudeert de student de cultuur van een bedrijf naar keuze in het licht van integriteit/professionele verantwoordelijkheid. Hij wordt hierover kritisch individueel of per twee bevraagd tijdens een online gesprek. De aanwezigheid op de afspraak hier is ook verplicht. Het gesprek (10%) en de schriftelijke voorbereiding ervan (20%) staan samen op 30% van de eindscore. 

3. Macro-niveau van bedrijfsethiek : De student bereidt alleen of samen met maximum 2 medestudenten een werkstuk voor over een van de drie studie-opties binnen het OPO : MVO + sociaal/bezielend ondernemen, HR/omgaan met diversiteit of bedrijfsbeleid/kapitalisme. Hierin maken de studenten een eigen theoretische analyse van een onderwerp naar keuze binnen de optie. De student beargumenteert een eigen antwoord op een vraag naar keuze en formuleert dit in de vorm van een advies naar een organisatie of bedrijf toe. De gedetailleerde instructies voor dit werkstuk staan op Toledo. Dit werkstuk kan een voorbereiding zijn voor de bachelorproef in het 3e jaar. De tekst staat op 40% van de score.

Zowel de casus ethiek als de andere opdrachten moeten ingeleverd worden in een perfecte Nederlandse taal. Ter verbetering van de taal zijn er instructies en een tool te vinden op Toledo. Een werkstuk met meer dan 3 ernstige fouten (spelling - onbegrijpelijkheid in zinsbouw), moet eerst herwerkt worden vooraleer het wordt gequoteerd.

De opdrachten worden ten laatste op de op Toledo vermelde datum elektronisch (turnitin) ingeleverd bij de docent (die het o.a. controleert op plagiaat).

Alle evaluatie onderdelen zijn verplicht. Wie één niet maakt, krijgt een NA voor het volledige OPO.

Het algemeen evaluatiereglement van Odisee vind je via  https://info.odisee.be/oer.

ChatGPT of andere AI-tools kunnen dienen ter ondersteuning van opdrachten. Wanneer je deze gebruikt, geef je dit ook verplicht aan in je bronnen. Wanneer je dit niet doet, krijg je een NA of onvoldoende. Je toont ook aan dat je kritisch met deze tools kan omgaan. ​
Wanneer de docent vermeldt dat je bij opdrachten, testen (permanente evaluatie ) en/of examens geen AI-tools mag gebruiken en je doet dit toch, - dan wordt dit uiteraard als fraude beschouwd.​

Om recht te hebben op een inhaalmoment bij gewettigde afwezigheid dient het afwezigheidsbeleid cluster bedrijfskunde VOORAF correct gevolgd te worden. (zie: link  afwezigheidsbeleid cluster bedrijfskunde op het studentenportaal (inloggen op Odisee.be))​

3de examenperiode

De vereisten voor de 3e examenperiode zijn dezelfde als voor de andere examenperiodes. Alleen kan de student er voor kiezen om het werkstuk ethiek deze keer alleen te maken i.p.v. in groep. Hetzelfde geldt voor de andere opdrachten. Als dat het geval is, verwittigt de student per mail de docent. De scores van de onderdelen van de evaluatie waarop de student een voldoende behaalde, kunnen naar keuze behouden blijven. Indien de student dit wenst, stuurt hij ten laatste 2 weken voor de aanvang van de septemberzittijd hierover een mail naar de docent. Hij licht de student dan in over de behaalde punten op de verschillende evaluatieonderdelen. Indien de student een onvoldoende haalde op het volledige OPO, is hij verplicht elk onderdeel waarop hij een onvoldoende haalde, opnieuw te maken.

De deadline voor alle werkstukken voor deze zittijd is  30/08/2024.