Quality management (B-ODISEE-HBB09B)

3 studiepuntenEngels22 urenEerste semesterEerste semester
Mariën Klaus (coördinator) |  Mariën Klaus
Kernteam Business Management (BA)

Het uitgebreide overzicht van leerresultaten en kerndoelen vind je hier:

https://webapps.odisee.be/Ancor/ECTSKerndoel/Pages/OPOKerndoel.aspx?OID=264&OPLID=65

De algemene toelatingsvoorwaarden, de voortgangsvereisten, de dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling.

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. Quality management (B-ODISEE-HBB09b)

3 studiepuntenEngelsWerkvorm: College-practicum-opdracht22 urenEerste semesterEerste semester
Mariën Klaus
Kernteam Business Management (BA)

A bad product costs in the end just as much as a good one. So, why would you make a bad product? Quality generates money and a company that wants to progress continuously tries to improve the quality of its services and products.

In the course “Quality Management” students learn how companies try to manage quality. The course also deals with philosophical and human aspects of quality. We will discuss structures, methods and techniques used to guarantee quality and quality improvement. Also Change Management is part of this course.

Part 1: Philosophy – history - positioning
We study the idea of quality management as an integrated part of company management. We start out with a survey of the evolution in views on quality and also take an in depth look at the modern concept of quality management. To achieve a certain level of quality a company needs a quality system. We will examine different tools (ISO 9001, surveys, BPM,…) and look for indicators which help us to decide the best tool to use in certain situations/companies.

Part 2: Models of excellence – European Foundation for Quality Management (EFQM) and the Common Assessment Framework (CAF)
Quality management used to focus on the operational components of an organization.   Nowadays, however, one has come to the understanding that the principles of QM can be applied to the company as a whole and even on its external relationships. Moreover, the EFQM model, for example, puts the emphasis on the impact of quality management on overall success – and on the financial success of a company.

Part 3: LEAN Management and tools
We took a great step forward when we understood that quality management is not the result of continuous inspection but that it is the result of an ongoing process. We analyse in depth the economic aspects of LEAN thinking and we learn how some simple LEAN techniques can offer a better understanding of complex processes. We also deal with the basic methods to realize quality improvement projects, and learn about the different approach to processes or projects.

Part 4: Quality management and company culture
The human factor is essential in achieving successful change/improvement projects. What determines the company culture, how does it influence quality and -most important- how can we use company culture as a leverage for success?

Part 5: Recent developments in quality management
The purpose is to look at these new developments and to assess their importance.

- de slides van de docent en de eigen notities van de student

- het aanvullend studiemateriaal, beschikbaar op Toledo

- de behandelde cases tijdens de contactmomenten

- de presentaties van de gastsprekers

- aanbevolen literatuur: http://public.hubrussel.be/Ancor/SSM/Pages/BekijkSSM.aspx?OID=1812

Dit opleidingsonderdeel wordt in het Engels aangeboden omdat de afgestudeerden ongetwijfeld zullen terecht komen in een internationaal georiënteerde beroepsomgeving waar het Engels de gangbare voertaal is.

1ste examenperiode
Eerste zittijd: …/60
Er is geen examen. De beoordeling gebeurt op basis van permanente evaluatie.
• Groepsscore: 12 p.
• Individuele score schriftelijk rapport: 30  p.
• Presentatie: 15 p.
• Medewerking klasmomenten: 3 p.

Toelichting:
De studenten schrijven een rapport waarin ze het kwaliteitsbeleid (of toch een aantal aspecten daarvan) in een organisatie belichten. Elke student schrijft een werkstuk van +- 5 blz, met daarop zijn/haar naam vermeld. De verschillende delen samen vormen het hele rapport. Het rapport is een bundeling van individuele 'werkstukken'. Het (voorlopige) rapport wordt tijdens de laatste les in de klas gepresenteerd en door de medestudenten en mezelf becommentarieerd. Er zijn 2 belangrijke data:
• de datum waarop het onderwerp van het voorlopige rapport moet worden ingediend, inclusief de groepsindeling, de interviewgids en de naam van het te interviewen bedrijf: 9 december
• de datum van de presentatie: tijdens de laatste sessie
• het finale rapport wordt op 31 december ingeleverd. De feedback van het presentatiemoment kan in het rapport worden verwerkt.

Deelname aan de sessies is verplicht. Indien studenten meer dan 20% afwezig zijn zonder geldige reden, krijgen zij een NS voor dit OPO (hun score is automatisch een 0). Bij permanente evaluatie geldt het algemeen afwezigheidsbeleid van het studiegebied HWBK. Het afwezigheidsformulier is te vinden via deze link:https://bit.ly/Afwezigheid_HWBK_2021_NL

Afhankelijk van de COVID-19 evolutie, kunnen colleges geheel of gedeeltelijk fysiek en/of digitaal doorgaan en kunnen de werkvormen en evaluatievormen nog wijzigen. In dat geval worden de aangepaste maatregelen tijdig bekendgemaakt via de Toledo-cursus, zodat de studenten zich kunnen voorbereiden op deze gewijzigde situatie.

 

Evaluatieactiviteiten

Quality Management (B-ODISEE-H70072)

Type : Permanente evaluatie zonder examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Paper/Werkstuk, Presentatie, Medewerking tijdens contactmomenten
Vraagvormen : Open vragen
Leermateriaal : Cursusmateriaal

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

  • 1ste examenperiode
    Eerste zittijd: 60 p
    Er is geen examen. De beoordeling gebeurt op basis van permanente evaluatie.
    • Groepsscore: 12 p.
    • Individuele score schriftelijk rapport: 30  p.
    • Presentatie: 15 p.
    • Medewerking klasmomenten: 3 p.

    Toelichting:
    De studenten schrijven een rapport waarin ze het kwaliteitsbeleid (of toch een aantal aspecten daarvan) in een organisatie belichten. Elke student schrijft een werkstuk van +- 5 blz, met daarop zijn/haar naam vermeld. De verschillende delen samen vormen het hele rapport. Het rapport is een bundeling van individuele 'werkstukken'. Het (voorlopige) rapport wordt tijdens de laatste les in de klas gepresenteerd en door de medestudenten en mezelf becommentarieerd. Er zijn 2 belangrijke data:
    • de datum waarop het onderwerp van het voorlopige rapport moet worden ingediend, inclusief de groepsindeling, de interviewgids en de naam van het te interviewen bedrijf: 9 december
    • de datum van de presentatie: tijdens de laatste sessie
    • het finale rapport wordt op 31 december ingeleverd. De feedback van het presentatiemoment kan in het rapport worden verwerkt.

    Deelname aan de sessies is verplicht. Indien studenten meer dan 20% afwezig zijn zonder geldige reden, krijgen zij een NS voor dit OPO (hun score is automatisch een 0).

Wat moet je doen bij

1)      afwezigheid i.v.m. taken / testen / presentaties ? Dit vind je terug via deze link:https://bit.ly/Afwezigheid_HWBK_2021_NL

2)       afwezigheid bij het examen: Indien je omwille van ziekte of een andere overmachtsreden niet kan deelnemen aan een examen dien je altijd vóór het examen de ombudsdienst te verwittigen. Dit kan enkel telefonisch of in persoon (niet via sms of e-mail). 

Afhankelijk van de COVID-19 evolutie kunnen evaluatievormen nog wijzigen. In dat geval worden de aangepaste maatregelen tijdig bekendgemaakt via de Toledo-cursus, zodat de studenten zich kunnen voorbereiden op deze gewijzigde situatie.

De modaliteiten van de tweede examenkans zijn identiek aan deze van de eerste examenkans, met uitzondering van de puntenverdeling.

De puntenverdeling voor de tweede examenkans is als volgt: de presentatie is goed voor 15 punten, het individuele schriftelijke rapport voor 45 punten.

De deadline van indienen van het rapport voor de tweede examenkans is 16 augustus 2020. In tegenstelling tot de eerste examenperiode betreft het een individueel werk.